• چهارشنبه / ۴ دی ۱۳۸۷ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8710-02238
  • خبرنگار : 71144

*صادركنندگان عمده گاز با تشكيل اوپك گازي موافقت كردند* مقر اصلي سازمان؛ قطر

*صادركنندگان عمده گاز با تشكيل اوپك گازي موافقت كردند*
مقر اصلي سازمان؛ قطر

کشورهاي عمده صادر کننده گاز از جمله ايران، روسيه و ونزوئلا گام‌هاي نهايي براي ايجاد يک سازمان اقتصادي تازه براي هماهنگ کردن سياست‌هاي توليد و صدور گاز را برداشتند و با تشكيل اوپك گازي موافقت كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شرکت کنندگان در مجمع کشورهاي صادر کننده گاز در مسكو پس از توافق با يكديگر اعلام کردند كه مقر دائم خود را در کشور قطر برپا خواهند کرد.

قطر براي کسب ميزباني مقر اصلي سازمان جديد در رقابت با شهرهاي سن پيترزبورگ و تهران پيروز شد.

اين در حالي است كه برخي تحليلگران ابراز نگراني کرده‌اند که اين گروه بتواند همانند سازمان کشورهاي صادر کننده نفت ـ اوپك ـ قيمت گاز را در بازار کنترل کند، اما مسوولان حاضر در مجمع در گفت‌وگو با رسانه‌ها به شدت تاکيد کرده‌اند که هدف جلسه مجمع، توافق بر سر منشور عملکرد بوده است و نه ايجاد سازماني مانند اوپک.

سرگئي شماتکو ـ وزير انرژي روسيه ـ گفت: ما امروز درباره نياز به توافق بر سر سطح توليد گاز گفت‌وگو نخواهيم کرد؛ ديد ما گسترده‌تر از اين مسئله است.

فکر ايجاد سازماني معادل اوپک، اما براي توليد کنندگان و صادر کنندگان گاز طبيعي اولين بار در سال 2001 در اجلاسي در تهران مطرح شد و وزراي کشورهاي توليد کننده هر سال با يکديگر ديدار کرده‌اند، اما اين اولين باري بود که بر سر موازين اوليه عملکرد اين سازمان توافق به دست آمد.

ولاديمير پوتين ـ نخست وزير روسيه ـ که از توافق بر سر منشور عملکرد سازمان جديد خبر داد، در يک سخنراني در اين اجلاس گفت: دوران گاز ارزان قيمت به پايان رسيده و استخراج منابع جديد از نواحي دور افتاده پرهزينه خواهد بود.

اعضاي مجمع کشورهاي صادر کننده گاز را الجزاير، بوليوي، برونئي، مصر، اندونزي، ايران، ليبي، مالزي، نيجريه، قطر، روسيه، ترينيداد و توباگو، امارات متحده عربي و ونزوئلا تشکيل مي‌دهند.

نمايندگان کشورهاي نروژ و قزاقستان نيز به عنوان ناظر در اجلاس مسکو شرکت کردند.

روسيه، ايران، قطر، ونزوئلا و الجزاير در مجموع دو سوم منابع گاز جهان را در اختيار دارند و 42 درصد گاز توليدي جهان را به بازار مي‌فرستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha