• شنبه / ۲۳ آذر ۱۳۸۷ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8709-13531

/تاخير در راه‌اندازي سومين فاز ميدان نفتي دارخوين/ مدير نظارت بر توليد شركت ملي نفت به ايسنا خبرداد: راه‌اندازي فاز3 ميدان دارخوين در كمتر از يك ماه آينده

/تاخير در راه‌اندازي سومين فاز ميدان نفتي دارخوين/
مدير نظارت بر توليد شركت ملي نفت به ايسنا خبرداد: 
راه‌اندازي فاز3 ميدان دارخوين در كمتر از يك ماه آينده

در كمتر از يك ماه آينده فاز 3 ميدان نفتي دارخوين در غرب كارون راه‌اندازي و توليد نفت اين ميدان به روزانه 160 هزار بشكه خواهد رسيد.

بهمن سروشي ـ مدير نظارت بر توليد نفت و گاز شركت ملي نفت ايران ـ درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: قرار بود هفته دوم آذر اين كار انجام شود كه به دلايلي عقب افتاد.

وي افزود: اميدواريم تا پايان آذر برنامه راه‌اندازي فاز سوم تكميل شود، ولي چون لازمه آن اين است كه ابتدا shut down و سپس راه‌اندازي صورت گيرد، بنابراين كمي برنامه را عقب انداختيم.

او در پاسخ به اين سوال كه آيا شركت ايتاليايي اني (پيمانكار ميدان نفتي دارخوين) كار را در فاز 3 تحويل داده است؟ تصريح كرد: تا زماني كه راه اندازي كامل نشود، تحويل و تحول صورت نمي‌گيرد، ولي هم اكنون ساخت تاسيسات كامل شده است.

در اين زمينه سلبعلي كريمي - مدير عامل شركت نفت و گاز اروندان - خرداد امسال با بيان اين‌كه در حال حاضر توليد نفت در ميدان دارخوين به 100 هزار بشكه در روز رسيده است، گفته بود كه توليد نفت از اين ميدان در دو فاز طراحي شده كه قرارداد اوليه به صورت بيع متقابل با شركت اني ايتاليا امضا شده است.

در اين زمينه توليد فاز اول روزانه 50 هزار بشكه بوده كه با تكميل فاز 2 در اواسط امسال به روزانه 160 هزار بشكه خواهد رسيد.

به گفته‌ي او توليد زودهنگام از فاز 2 ميدان نفتي دارخوين از اواخر بهمن 1386 آغاز شده است. در اين زمينه طرح توسعه‌ فاز سوم از جمله برنامه‌هاي بلند مدت اين شركت است كه براي توليد روزانه 140 هزار بشكه برنامه ريزي خواهد شد. در اين صورت، مجموع توليد ميدان دارخوين به 300 هزار بشكه در روز خواهد رسيد.

وي طرح نگهداشت توان توليد ميادين نفتي را از جمله طرح‌هاي سرمايه‌اي اين شركت خوانده و گفته بود كه به منظور نگهداشت توان توليد ميدان نفتي دارخوين برنامه‌هايي شامل حفاري دو حلقه چاه توصيفي، مربوط به فاز 3، تعميرات چاه‌هاي موجود مربوط به فازهاي 1 و 2، عمليات راه‌اندازي چاه‌ها پس از تعميرات، ساخت دو مخزن فلزي ذخيره‌ نفت خام هر يك به ظرفيت 250 هزار بشكه، ساخت خط لوله 26 اينچ به طول 60 كيلومتر از دارخوين به آبادان، ساخت خط لوله‌ي 20 اينچ به طول 100 كيلومتر از دارخوين به تلمبه‌خانه‌ اهواز و خريد يك دستگاه لوله مغزي سيار، به همراه تجهيزات جانبي مربوط جهت حفاري در خشكي در جريان است.

او توليد تجمعي نفت خام از ميدان دارخوين را حدود 76.3 ميليون بشكه اعلام و خاطرنشان كرده بود: اين مقدار توليد از سال 1383 تا ارديبهشت امسال محاسبه شده است كه با احتساب متوسط قيمت نفت هر بشكه 70 دلار حدود 5 ميليارد دلار ارزش نفت برداشت شده از اين ميدان است. همچنين به منظور توسعه‌ي توليد به دنبال تهيه دو دستگاه دكل اجاره به شرط تمليك هستيم كه به اين منظور تفاهم نامه‌ي اوليه‌اي با بنياد مستضعفان و جانبازان امضا شده است.

كريمي همچنين در فروردين امسال ابراز اميدواري كرده بود كه اوايل نيمه دوم سال آينده علاوه بر افزايش توليد ميدان دارخوين به 160 هزار بشكه، امكان تزريق اين ميدان نيز محقق شود.

به گفته وي برنامه‌ريزي شده بود كه تزريق گاز امتزاجي به ميدان دارخوين از تابستان امسال آغاز شود كه به اين ترتيب ضريب بازيافت از ميدان دارخوين به بيش از 40 درصد خواهد رسيد.

گفتني است، ميدان دارخوين در جنوب غربي ايران و در نزديكي مرز عراق قرار دارد و توسط شركت اني ايتاليا و شركت نفت و گاز اروندان ايران درحال توسعه است.

شركت اني در سال 2001 قراردادي 550 ميليون دلاري با شركت نفت ايران براي توسعه اين ميدان امضا كرد و فاز اول پروژه در سال 2005 راه‌اندازي شد و اكنون پروژه در فاز دوم فعال است. انتظار مي‌رود كه پس از مرحله دوم توسعه اين ميدان، توليد نفت به روزانه 160 هزار بشكه برسد.

افزايش توليد ميدان نفتي دارخوين يكي از برنامه‌هاي ايران براي رساندن ميزان توليد به 4.5 ميليون بشكه در روز تا سال 2010 ارزيابي مي‌شود.

در فاز اول طرح توسعه ميدان نفتى دارخوين كه براى توليد 50 هزار بشكه نفت خام در روز بود و درمرداد سال 1384 به بهره بردارى رسيد، سه حلقه چاه توصيفى، پنج حلقه چاه توسعه اى و يك حلقه چاه تزريق گاز حفارى شد. همچنين يك واحد بهره‌بردارى با ظرفيت 55هزار بشكه در روز به همراه كليه خطوط لوله انتقال (لوله هاى جريانى) و تاسيسات سرچاهى در مدت 33 ماه به عنوان فاز دوم اين طرح در دست اقدام بوده كه طى آن برنامه افزايش توليد از 50 هزار بشكه به 160 هزار بشكه در روز پيش بينى شده است.

براساس برنامه اوليه، فاز دوم ميدان نفتى دارخوين بايد 33 ماه پس از اتمام فاز اول اين ميدان يعنى تا آذر 1385 تكميل و ظرفيت توليد اين ميدان به 160 هزار بشكه در روز مى رسيد. لازم به ذكر است كه تاريخ تنفيذ قرارداد اين ميدان تير 1380 بوده و زمان پايان فاز اول 47 ماه و فاز دوم 65 ماه پس از آغاز طرح پيش بينى شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha