اين روزها آتش سوزيهاي متعدد مدلهاي مختلف پژو 405 و گاهي نيز سمند كه عمده مدلهاي ساخت آنها مربوط به سالهاي قبل از 1383 و 1384 هستند و انتشار اخبار آنها در رسانهها موجب اعتراضات گسترده شركت ايران خودرو شده و حتي انگشت اين اعتراضها نهادي مثل سازمان آتش نشاني را نيز نشانه گرفته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عمده آتش سوزيهاي اخير محصولات ايران خودرو مربوط به خودروهاي قديمي اين شركت هستند كه بنابر اعلام مدير تضمين كيفيت اين شركت، اين خودروها بر اساس شرايط تعمير و نگهداري معمولا دچار حريق ميشوند.
حتي حاجيخاني اعلام كرده آماري كه از سوي سازمان آتش نشاني از محصولات ايران خودرو ارائه ميشود، نشان دهنده اين است كه بيش از 90 درصد حريق محصولات اين شركت پس از دوران گارانتي و 75 درصد از حريقها نيز مربوط به محصولات مربوط به توليد 8 سال گذشته بوده است.
وي تصريح كرده كه طبق آمار آتشنشاني، كمتر از 30 درصد كل حريقهايي كه براي خودروها اتفاق ميافتد، مربوط به محصولات ايران خودرو است، ولي اخباري كه در اين زمينه انتشار مييابد، اينطور وانمود ميكند كه كليه اين حريقها مربوط به اين شركت و اين درحالي است كه طبق اطلاعات واصله حدود 3 درصد از آتشسوزيها مربوط به شركت ايرانخودروست.
البته وارد شدن سازمان آتشنشاني به اين ماجرا جاي بحث دارد. اين كه از سوي اين شركت اعلام ميشود پس از پايان يكماه اگر خودرويي دچار حريق شود، اين سازمان به صورت جزئي ناايمن بودن خودروها را در رسانهها انعكاس خواهد داد تا مردم مطلع شوند و البته به تازگي اين مدت را به سه ماه افزايش داده، موضوعي است كه از سوي انجمن خودروسازان مورد اعتراض قرار گرفته و عنوان كرده كه اين نهاد صلاحيت چنين اعلامي را ندارد و اين كاري است كه بايد از سوي موسسه استاندارد انجام شود.
گذشته از اين، طبق اعلام، تاكنون از حريق خودروهاي توليدي مدلهاي سال 1385 به بعد ايران خودرو به دليل مشكل در سيستم سوخترساني گزارشي نشده و خودروهاي پژو405، سمند و پژو پارس كه براي حدود 400 هزار دستگاه از مدلهاي ساخت 1383 و 1384 آن فراخوان داده شده، به دليل نقص سيستم سوخترساني دچار حريق نشدهاند.
انتشار اخبار آتشسوزي محصولات ايران خودرو با واكنش منوچهر منطقي ـ مدير عامل ايران خودرو ـ نيز مواجه شده است.
وي با اشاره به اين كه همه حق دارند هر مطلبي را عنوان كنند، ولي وقتي مطلبي عنوان ميشود بايد با اطلاعات كامل باشد، تاكيد ميكند: "بدون اينكه راجع به موضوعي تحقيق شود، ارائه هر گونه مطلبي راجع به آن نادرست است. مثلا در خبرها داشتيم كه يك مدل خودرو الپيجي سوز مربوط به سال 1379 ايران خودرو در كرج دچار مشكل شده و خبرنگاران صدا و سيما سراسيمه براي پخش تصاويري از آن به صحنه ميروند كه اين روش ناپسندي است، زيرا چه بخواهيم يا نخواهيم گروه ايران خودرو صنعتي ملي است.
وي افزود: در پي بحرانهاي جهاني همه به سمت حمايت از خوردوسازان داخليشان آمدهاند؛ حتي روسيه در حال تغيير تعرفه براي حمايت از صنايع داخلي خودشان است، ولي وقتي اخبار منفي از داخل منتشر ميشود، موجب تاثيرگذاري منفي روي مردم و بازارهاي بيروني ميشود و اين در حالي است كه پس از بحران به وجود آمده و در پي وقوع آتش سوزيها حتي تكنولوژي سيستم سوخت رساني پژو 405 را نيز ارتقا داديم.
از سوي ديگر، آتشسوزيهاي اخير محصولات ايران خودرو صداي وزير صنايع و معادن را نيز درآورده است.
او در اين باره اظهار ميكند: " در صورت لزوم از شركت پژو شكايت ميكنيم. پژو 405 تحت ليسانس شركت فرانسوي پژو توليد ميشود و به طور طبيعي هر ايرادي كه در اين خودرو وجود داشته باشد، شركت فرانسوي بايد مسووليت آنرا بپذيرد."
به اعتقاد محرابيان، ايرادهايي كه در اين خودرو وجود داشته، مربوط به سالهاي قبل بوده كه عمدتا برطرف شده است و تعداد محدودي هنوز نواقصي دارند كه در صورت لزوم از شركت فرانسوي شكايت ميكنيم.
علاوه بر اين، جدا از عملكرد شركت ايران خودرو در برههاي از زمان كه در نهايت نيز بايد در مورد آن پاسخگو باشد، به اين سوال كه پس بحث غرامتي كه بايد پژو درباره آتش سوزي محصولات تحت ليسانسش به ايران بپردازد، هنوز پاسخي داده نشده است. ضمن اين كه بايد مشخص شود بالاخره علت اصلي حريق خودروها به شركت سازنده خارجي مربوط ميشود يا بحث عدم توجه به طرح فراخوان و تعميرات و نگهداري؟
اما با توجه به اين كه شركت ايرانخودرو هزينههاي زيادي جهت فراخوان و دعوت از صاحبان خودروهاي ياد شده انجام داده و با وجود نصب حدود 200 هزار تومان تجهيزات رايگان روي اين خودروها، از 400هزار فراخواني كه در اين ميان انجام شده، هنوز حدود 35 هزار نفر براي ارتقا و اصلاح سيستم سوخترساني خودرو اقدام نكردهاند.
انتهاي پيام
نظرات