• یکشنبه / ۵ آبان ۱۳۸۷ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8708-17861

دبير جامعه مديران و متخصصان صنعت كفش ايران: شرايط برندسازي در اين صنعت فراهم نيست ادغام در صنعت كفش ما مرسوم نيست برندسازي باعث كاهش هزينه‌ها مي‌شود

به دلايل مختلف شرايط براي برندسازي در صنعت كفش فراهم نيست. سيدحسين موسوي ـ دبير جامعه مديران و متخصصان صنعت كفش ايران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: در حال حاضر برندهاي معتبر و شناخته شده‌اي در صنعت كفش ايران وجود داشته كه قدمت برخي از آن‌ها به حدود 50 سال هم مي‌رسد و برخي از شركت‌ها حتي داراي شبكه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي نيز هستند. وي گفت: شركت‌هاي مطرح جهاني فعال در صنعت كفش مانند آديداس و نايك نيز با تكيه بر اعتبار برند خود در بازارهاي جهاني حكمفرمايي مي‌كنند؛ ضمن اين‌كه قوانين حقوقي مربوط به مالكيت معنوي نيز از اين شركت‌ها در قبال كپي‌برداري از برند آن‌ها حمايت مي‌كند؛ اين در حاليست كه چنين حمايت‌هايي در ايران وجود ندارد. ** برند معتبر، اطمينان‌ساز است او در عين حال خاطرنشان كرد: در ايران مساله كپي‌برداري از برند در صنعت كفش چندان مطرح نيست، بلكه عمدتا از مدل‌هاي توليدي توسط برخي از شركت‌ها و توليدكنندگان كپي‌برداري مي‌شود كه براي مقابله با چنين اقداماتي حمايت‌هاي قانوني مناسبي وجود ندارد. موسوي تصريح كرد: متاسفانه در ايران به دليل خلا قانوني در زمينه‌ حمايت از مالكيت‌هاي معنوي، ثبت مدل‌هاي طراحي شده در صنعت كفش چندان امكان‌پذير نبوده و در نتيجه مسائل حقوقي مربوط به آن نيز رعايت نمي‌شود. اين فعال صنعتي در ادامه درباره اهميت برند در صنعت كفش اظهار كرد: برندهاي معتبر علاوه بر اطميناني كه در مشتريان خود به وجود مي‌آورند، داراي امكاناتي مانند گارانتي نيز هستند كه كفش‌هاي داراي برند نامعتبر و يا بدون برند از چنين امكاناتي برخوردار نيستند. ** توليدكنندگان حاضر نيستند زير چتر يكديگر بروند دبير جامعه مديران و متخصصان صنعت كفش ايران همچنين با اشاره به علاقه معاون امور صنايع وزارت صنايع و معادن به بحث برندسازي در صنايع توضيح داد: اين عقيده در وزارتخانه وجود دارد كه بايد در صنعت كفش چند برند معروف ايجاد شود و اين در حاليست كه عملا امكان چنين كاري وجود ندارد، زيرا هيچ‌يك از توليد‌كنندگان فعال در صنعت كفش حاضر نيستند كه زير چتر يكديگر رفته و به طور كلي در بحث برندسازي بين توليد‌كنندگان تفاهم وجود ندارد. موسوي خاطرنشان كرد: جالب اينجاست كه حتي شركت‌هايي هم كه صادرات به نسبت پايين‌تري دارند نيز حاضر نيستند، زير چتر شركت‌هاي‌ بزرگ بروند! ** ادغام در صنعت كفش ايران مرسوم نيست وي در ادامه با اشاره به اين‌كه بحث ادغام در صنعت كفش ايران رايج و مرسوم نيست، تصريح كرد: اين در حاليست كه در كشورهاي ديگر وقتي يك شركت بزرگ ورشكسته مي‌شود، شركت ديگر برند آن شركت را خريده و در هم ادغام مي‌شوند، اما در ايران زماني كه شركت‌هايي مانند كفش‌ گام، بخشي از گروه صنعتي ملي و يا حتي وين منحل و يا دچار مشكلات مالي زيادي شدند، هيچ شركتي حاضر به خريد برند آن‌ها نشد. ** تاثير مثبت برندسازي در صادرات او با تاكيد بر اين كه برند‌سازي نقش موثري در صادرات كفش دارد، گفت: همانند توليد، اگر در صادرات نيز يك يا دو برند داشته باشيم، صادراتمان نيز موفق خواهد بود، زيرا برند معتبر جاي خود را در بازارهاي جهاني باز مي‌كند. در اين زمينه وزارت بازرگاني روي تشكيل خوشه‌هاي صادراتي فعاليت‌هايي انجام داده، اما تاكنون موفق نبوده است. دبير جامعه مديران و متخصصان صنعت كفش ايران تصريح كرد: برندسازي در صنعت باعث كاهش هزينه‌ در بخش‌هاي مختلف مانند صادرات، فعاليت‌هاي اداري و حمل‌ونقل مي‌شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha