• شنبه / ۱۸ آبان ۱۳۸۷ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8708-10858

مشاور انرژي مركز پژوهش‌هاي مجلس: سهم سي‌ان‌جي در حمل ونقل جهاني فقط 0/84درصد است شدت توسعه سي‌ان‌جي در ايران بايد بررسي شود

معدل جهاني سهم گاز سي‌ان‌جي در حمل و نقل كشورها حدود 0.84درصد است كه ضرورت بررسي دوباره شدت توسعه سي‌ان‌جي در كشور را ايجاب مي‌كند. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ايرج مهرآزما - مشاور انرژي مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي - با بيان اين مطلب اظهار كرد: در حال حاضر پاكستان با 25 درصد، آرژانتين 22 درصد، ‌برزيل 10 درصد، ايران 6 درصد، ايتاليا و چين هر كدام 1.1 درصد، روسيه 0.2 درصد، آلمان و آمريكا هر كدام 0.1 درصد و ژاپن و فرانسه صفر درصد از حمل ونقل خود را به سي‌ان‌جي اختصاص داده‌اند. وي درهمايش بررسي فني، اقتصادي و زيست محيطي طرح ملي گازسوز كردن خودروها در ايران افزود: اين در حالي است كه تفكر اختصاص 50 درصد سهم حمل ونقل كشور به سي‌ان‌جي وجود دارد كه با توجه به اين آمار بايد تجديدنظر شود تا شايد ملزم به اجراي طرح توسعه سي‌ان‌جي به طورمنطقه‌اي در كشور شويم. مهرآزما با اشاره به اين‌كه در اروپا موتورهاي درون‌سوز بنزيني و ديزلي همچنان سهم بالاي خود را دربازار خودرو تا سال 2020 ميلادي حفظ خواهند كرد، گفت: ولي در صورت اجراي سناريوي جهان سبز پيش‌بيني مي‌شود سهم سي‌ان‌جي در حمل ونقل اين قاره به 9 درصد خودروها برسد، در غير اين صورت فقط تا يك درصد افزايش پيدا خواهد كرد. او درباره وضعيت آمريكاي شمالي در اين باره يادآوري كرد: به طور كلي كيلومتر پيمايش در آمريكاي شمالي زياد و ماليات سوخت پايين است، بنابراين همه اين سيستم بر اين اصل استوار است كه از خودرو بنزين ‌سوز كم مصرف استفاده شود. البته در يك برنامه بلندمدت قرار است سهم موتورهاي ديزلي به 4 تا 10 درصد افزايش پيدا كند. وي با اشاره به اين‌كه تعداد خودرو در ژاپن زياد، ولي ميزان پيمايش بسيار كم است، تصريح كرد: بيش از 99 درصد وابستگي به سوخت بنزين و خودروهاي كم مصرف در ژاپن وجود دارد و آنها به هيچ عنوان به دنبال سي‌ان‌جي نيستند، ولي به تازگي بحث خودروهاي بنزين‌سوز هيبريدي مطرح شده است. او خاطرنشان كرد: در اين راستا در چين مردم بسيار فقيرترند، بنابراين گران تمام شدن قيمت هر خودرو سي‌ان‌جي سوز موجب شده با وجود داشتن گاز، به فكر سي‌ان‌جي سوز كردن خودروهايشان نباشند. در حال حاضر توجه جدي در اين كشور به خودروهاي كم مصرف بنزيني و به تازگي خودروهاي هيبريدي است كه البته در اين راستا فقط مطالعه اندكي صورت گرفته است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha