مشاور پژوهشي رييس سازمان محيط زيست: تبديل كارگاهي كاهش 20درصدي توان خودرو را به همراه دارد خسارات اقتصادي زيست محيطي مصرف يك ليتر بنزين برابر 200تومان است
كاهش 15 تا 20 درصدي توان خودرو، كاهش پيمايش در مقايسه با حالت بنزينسوز، كم شدن فضاي مفيد خودرو و افت فشار از جمله آثار تبديل كارگاهي خودروها به وضعيت سيانجي سوز است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فتحاله امي- مشاور پژوهشي رييس سازمان محيط زيست- با بيان اين مطلب اظهار كرد: البته به طوركلي تبديل كارگاهي يا كارخانهاي خودروها كاهش توان خودرو را به دنبال دارد؛ اگرچه كاهش آلايندههاي زيستمحيطي، صرفهجويي در هزينه سوخت و تعميرات نيز از جمله مزاياي گازسوز شدن خودروهاست.
وي در همايش بررسي ابعاد فني، اقتصادي و زيست محيطي طرح ملي گازسوز كردن خودروها در ايران افزود: چهار فاكتور مهم در خصوص بهرهبرداري از سيانجي از نظر زيستمحيطي وجود دارد كه شامل كاهش انتشار ذرات معلق به صفر، كاهش گازهاي گلخانهاي تا 20 درصد، افزايش راندمان انرژي در موتور تا 25 درصد و پيمايش بيشتر با توجه به احتراق بالاتر است.
او درباره مزاياي امنيتي سيانجي خاطرنشان كرد: سيانجي يك گاز سبك است كه موقع نشت به بالا ميرود و موجب خطر نميشود. همچنين انفجار كپسول نسبت به باك بنزين حدود صفر است و درجه احتراق و بهرهبرداري بالايي دارد.
امي با اشاره به اينكه استراتژي اتحاديه اروپا اين است كه تا سال 2020 حدود 23 درصد سوختهاي غير از سوخت فسيلي استفاده شود، يادآوري كرد: مجموع خودروهاي تبديل شده كارگاهي و كارخانهاي در ايران حدود يك ميليون از مجموع 9 ميليون خودرو موجود در كشور است.
به گفته وي موتورهاي گازسوز در دو دسته سازگار ( پايه گازسوز) و ناسازگار با محيط زيست ( تبديل كارخانهاي و كارگاهي ) قرار دارند.
مشاور پژوهشي رييس سازمان محيط زيست با بيان اينكه بر اساس مطالعات انجام شده در شهر تهران خسارات اقتصادي زيست محيطي مصرف يك ليتر بنزين برابر 200تومان محاسبه شده، در حالي كه خسارت زيست محيطي گاز طبيعي حداقل 20 تومان است، درباره دلايل رويكرد كم كشورهاي دنيا به گازسوز كردن خودرو تشريح كرد: فرسودگي زودتر خودروهاي گازسوز در نتيجه گران شدن خودرو، افزايش وزن خودرو كه مخالف اصل راهبردي سبكسازي خودروهاست، دسترسي كم كشورهاي جهان به گاز طبيعي نسبت به بنزين، نبودن يك نوع گاز با استانداردهاي يكسان در دنيا، پايين بودن راندمان موتورهاي گازسوز نسبت به موتورهاي پايه بنزينسوز و وجود معضل توليد مخزن و عدم تجهيزات استاندارد از دلايل اين بيتمايلي است.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات