• شنبه / ۱۸ آبان ۱۳۸۷ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8708-10551

رييس مركز تحقيقات موتور ايران خودرو: خودرو پايه گازسوز نيازمند تعريف جديد است يمايش پايين خودروهاي دوگانه‌سوز عامل صف‌هاي طولاني در جايگاه‌ها است

در حال حاضر نياز است كه تعريفي از خودرو پايه گازسوز داشته باشيم و طي هر پنج سال اين تعريف نسبت به پنج سال گذشته خود متفاوت باشد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد زالي ـ رييس مركز تحقيقات موتور ايران خودرو ـ در همايش بررسي ابعاد فني، اقتصادي و زيست محيطي طرح ملي گازسوز كردن خودروها در ايران كه در مركز پژوهشهاي مجلس برگزار مي‌شود، با اشاره به اين مطلب افزود: سبد سوخت و درصد استفاده از خودروها بايد براي خودروسازان مشخص شود. به عنوان مثال طي يك دوره مشخص و يك برنامه پنج‌ساله به ايران خودرو گفته شود كه10 درصد از توليدات اين شركت به صورت گازسوز باشد كه اين مساله بايد همزمان با تعريف خودروي پايه‌گازسوز اتفاق افتد. وي تاكيد كرد: ممكن است خودرو پايه گازسوزي كه تا پنج سال آينده به توليد مي‌رسد، ويژگي‌ها و تعريف خاصي داشته باشد، ولي به طور حتم تا 10 سال آينده اين روند نمي‌تواند ثابت باشد و تعريفي كه براي خودرو پايه‌گازسوز مي‌شود بايد متفاوت با گذشته باشد. زالي در ادامه به بحث صادرات گاز از كشور به صورت خام پرداخت و گفت: به نظر من اين‌كه گاز ايران به تركيه و هند به صورت خام فروخته شود، درست نيست و مجلس بايد به صورت كاملا منطقي به اين قضيه نگاه كند. اگر قرار است گازي به هند و تركيه بدهيم، چرا اين كار را با صادرات محصول انجام ندهيم. به عنوان مثال يخچال يا موتور پايه‌گازسوز به كشورهاي فوق صادر كنيم. وي با اشاره به مزيت خودروهاي پايه‌گازسوز تاكيد كرد: در حال حاضر يكي از معضلات استفاده از گاز در كشور ما پيمايش پايين مخازن خودروهاي دوگانه‌سوز است؛ بنابراين اگر بتوانيم اين مشكل را برطرف كنيم، كمك زيادي به كم شدن صف‌ها در ايستگاه‌هاي سي‌ان‌جي كرده‌ايم. او با بيان اين‌كه در حال حاضر عمر يك موتور پايه گازسوز بيش از 500 ساعت آزمون موتوري دائم است، خاطرنشان كرد: يك خودرو پايه گازسوز مي‌تواند در اين زمينه نقش به‌سزايي داشته باشد، چرا كه پيمايش اين موتورها چيزي حدود 350 تا 400 كيلومتر است و براي يك بار سوختگيري يك دستگاه تاكسي كفايت مي‌كند. همچنين ممكن است براي استفاده پنج روز يك خودرو شخصي نيز كافي باشد، ولي متاسفانه توجه زيادي در اين زمينه نشده و وزارت صنايع و معادن به عنوان يك حامي بايد دخالت كند، چرا كه بايد دانست تعويض سرسيلندر براي استفاده كنندگان تاكسي اصلا توجيه اقتصادي ندارد. رييس مركز تحقيقات موتور ايران خودرو با اشاره به بحث تشويقي تعرفه‌اي دولت در زمينه عوارض گمركي خودروهاي پايه‌گازسوز‌ گفت: در حال حاضر به عنوان تشويق، عوارض 4 درصدي گمركي در اين ميان گرفته مي‌شود. وي با اشاره به اين‌كه در موتور پايه گازسوز بايد يك سامانه هوشمند براي كنترل نشتي گاز كار گذاشته شود، افزود: بازرسي‌هاي دوره‌اي در اين ميان بسيار خوب است. همچنين بايد در نظر داشت كه مردم نبايد دسترسي به كپسول خودرو داشته باشند، چرا كه متاسفانه در حادثه اخير خميني‌شهر شاهد اين قضيه بوديم و كسي كه قصد قاچاق داشت مخزن سي‌ان‌جي يك خودرو گازسوز را برش داده و پس از انجام كار، دوباره قطعه بريده شده را با يك جوشكاري ساده سر جاي اول خود نصب كرده و اين خودرو پس از فروش به شخص ديگري و استفاده مالك جديد از گاز دچار انفجار شده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha