• جمعه / ۲۶ مهر ۱۳۸۷ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8707-14421

معاون علمي رييس جمهور: جريان سازي و نظريه پردازي شاخص اصلي ارزيابي پژوهش‌ها باشد تحقيقات در حوزه نانو بايد در خدمت حل مشكلات كشور باشد

معاون علمي رييس جمهور:
جريان سازي و نظريه پردازي شاخص اصلي ارزيابي پژوهش‌ها باشد
تحقيقات در حوزه نانو بايد در خدمت حل مشكلات كشور باشد

معاون علمي و فن‌آوري رييس جمهور با تاكيد بر اين كه فعاليت‌هاي تحقيقاتي در كشور بيش از هر چيز بايد معطوف به حل مشكلات جامعه باشد، بر ضرورت توجه بيشتر به كيفيت و سمت و سوي تحقيقات و جريان‌سازي علمي در كشور تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار «فن‌آوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر واعظ زاده كه در سومين جشنواره برترين‌هاي فن‌آوري نانو و اختتاميه اولين نمايشگاه توانمنديهاي ملي نانو سخن مي‌گفت، با تقدير از عملكرد موفق ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو كه در شكل‌گيري گفتمان علمي در سراسر كشور ايفاي نقش كرده و با توجه به اين تجربه موفق، ستادهاي فن‌آوري جديد و شوراي راهبري فن‌آوري‌هاي نوين در كشور شكل گرفته است، خاطر نشان كرد: در اين شرايط بايد به افق‌هاي جديدتر توجه كنيم و در ارزيابي و انتخاب برترين‌ها، شاخصهايي مثل جريان سازي علمي را مد نظر قرار دهيم. چه بسا موسساتي از نظر تعداد مقاله و حتي شاخص ارجاع به مقالات يكسان باشند، ولي در يك موسسه خطوط پژوهشي مشخصي دنبال مي‌شود و در ديگري چنين نيست كه ملاك اصلي ما در ارزيابي اين مراكز بايد همين جريان سازي و نظريه پردازي باشد، نه تعداد مقالات.

وي خاطر نشان كرد: بعضا ديده مي‌شود كه مثلا يك دانشجوي دكتري، هنگام دفاع رساله مي‌گويد 16 مقاله ISI دارم كه اين راه اشتباه رفتن است؛ البته خود من طرفدار مقالات علمي هستم و به آمار آن افتخار مي‌كنم، ولي از چنين جمع‌هاي پيشرو و بزرگان علمي انتظار مي‌رود كه براي مقاله و ارتقاء كار نكنند.

معاون علمي و فن‌آوري رييس جمهور در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اهميت و جايگاه ويژه تفكر و فعاليت علمي در اسلام كه علم و ايمان به تعبيري همراه و مكمل يكديگر تلقي شده‌اند، اظهار كرد: براي مومنان علم جويي قطعا بايد موجب فزوني ايمان و انگيزه بيشتر براي كسب علم شود و در اين صورت است كه موفقيت در اين مسير و دستيابي سريع به اهداف توسعه علمي ميسر مي‌شود.

وي با تاكيد بر ضرورت پيمودن راه‌هاي ميان بر براي تحقق توسعه علمي و شكوفايي كشور، دستيابي به اين امر را مستلزم توجه به مزيت‌هاي خاص كشور و جامعه اسلامي عنوان كرد و با اشاره به تجربه موفق ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو در پيشرفت سريع در حوزه نانو اظهار داشت: مزيت اساسي جامعه ما پيوند تلاش‌هاي علمي با مبدا هستي و منشاء همه علوم و آگاهي‌هاست، كه اين توجه عمدتا در سطوح معرفتي است كه بايد به سطوح پايين گسترش يافته و در تلاش‌ها و امور روزمره نيز بيش از پيش خود را نشان دهد.

واعظ زاده تصريح كرد: مسلما هدف ما ژاپن، اروپا يا آمريكاي ديگري شدن نيست، چرا كه تجربه نشان داده پيشرفت علمي بدون توجه به خدا حتي آسايش و آرامش مادي را نيز به ارمغان نمي‌آورد و كسي كه از ياد خدا غافل شود، زندگي آسوده‌اي نخواهد داشت.

به گزارش ايسنا، معاون علمي و فن‌آوري رييس جمهور، در ادامه با بيان اين كه پيشرفت‌هاي علمي بايد در مسير حل مشكلات كشور از جمله ترافيك باشد، اظهار كرد: تحقيقات در حوزه‌هايي مثل نانو قطعا ضروري است، ولي بايد ديد آيا مردم به ما اجازه مي‌دهند كه اعتبارات پژوهشي را صرفا صرف چاپ مقالات كنيم؟

وي با اشاره به افزايش پنج تا شش ميليارد توماني اعتبارات پژوهشي تخصيصي به ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو و حمايت از ستادهاي فن‌آوري جديد بر ضرورت تداوم تحقيقات در اين حوزه ها تاكيد و خاطر نشان كرد: بايد در همه پژوهش‌ها از جمله در حوزه نانو رفع مشكلات موجود را مد نظر قرار دهيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha