• دوشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۸۷ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8707-12159
  • خبرنگار : 71186

محرابيان: بايد از سرمايه‌گذاري جديد در توليد سيمان جلوگيري شود پذيرش پروانه بهره‌برداري معادن به عنوان وثيقه بانكي به زودي ابلاغ مي‌شود

محرابيان:
بايد از سرمايه‌گذاري جديد در توليد سيمان جلوگيري شود
پذيرش پروانه بهره‌برداري معادن به عنوان وثيقه بانكي به زودي ابلاغ مي‌شود

از سرمايه‌گذاري جديد در توليد سيمان بايد جلوگيري شود، زيرا ظرفيت مصرف و صادرات كشور با تكميل طرح‌هاي فعلي پر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي اكبر محرابيان ـ‌ وزير صنايع و معادن ـ ‌با بيان اين مطلب افزود: علي رغم رشد بيش از 15 درصدي قيمت سيمان در دنيا در يك سال گذشته قيمت آن در ايران كاهش چشمگيري داشت؛ به طوري كه در برخي مناطق، سيمان در هر تن تا 160 هزار تومان هم در بازار غير رسمي خريد و فروش مي‌شد، اما امروزه اين بازار از بين رفته و سيمان با قيمت حدود 50 تا 60 هزار تومان به دست مصرف كننده مي‌رسد.

وي خاطرنشان كرد: در بخش فولاد هدف گذاري‌هاي لازم انجام شده و پروژه‌ها با جديت در حال انجام است و هدف‌گذاري شده كه امسال حدود 5 ميليون تن ظرفيت جديد ايجاد شود و تا پايان سال ظرفيت به 15 ميليون تن برسد.

او در همايش نقش معدن و صنايع معدني در اقتصاد ايران ادامه داد: تا پايان سال 1392 ظرفيت فولاد خام به 42 ميليون تن و ظرفيت محصولات فولادي به 32 ميليون تن خواهد رسيد.

وزير صنايع و معادن گفت: در حال حاضر طرح‌هاي در دست اجرا در بخش صنايع معدني نياز به حدود 13 هزار مگاوات برق و 150 ميليون متر مكعب گاز در روز دارد كه بايد زيرساخت‌هاي لازم در اين زمينه فراهم شود.

وي درباره صندوق حمايت از صنايع معدني و معدن تصريح كرد: تشكيل اين صندوق تاثير زيادي در افزايش سرمايه‌گذاري‌ها در اين بخش خواهد داشت. بسياري از اين معادن مجهز به ماشين آلات و تكنولوژي روز نيستند كه با تجهيز آنها مي‌توانيم از تكنولوژي روز استفاده كنيم.

او با بيان اين‌كه حمايت از تشكيل شركت‌هاي پيمانكاري كوچك و بزرگ براي بهره‌وري بيشتر معادن در دستور كار بيشتر مردم و دستور كار وزارت صنايع و معادن قرار دارد، خاطرنشان كرد: ارزش افزوده بخش معدن در سال‌هاي 1385 و 1386 بيش از اعداد پيش‌بيني شده در برنامه چهارم بوده و در سال 1385 رشد 110 درصدي نسبت به برنامه و در سال 1386 رشد 116 درصدي نسبت به برنامه داشتيم.

وي اضافه كرد: در سال گذشته رشد ارزش افزوده بخش معدن از 17.7 درصد گذشت كه در اين رشد برخي از بخش‌هاي معدني مانند صنايع آجر، شن و ماسه نيز محاسبه نشده است.

به گفته محرابيان در پايان برنامه سوم، مجموع برداشت‌ها از ذخاير معدني سالانه 56 ميليون تن بود، در حالي كه سال گذشته از مرز 217 ميليون تن گذشت و برنامه‌ريزي براي رسيدن به برداشت سالانه 500 ميليون تن انجام شده است. در طول سه سال گذشته حدود 1327 معدن بهره‌برداري شد كه نسبت به مدت مشابه حدود 42 درصد رشد داشته است.

وي با اشاره به مصوبه اخير هيات وزيران اظهار كرد: بر اين اساس پروانه بهره‌برداري معادن به عنوان وثيقه بانكي مورد پذيرش قرار مي‌گيرد كه با موافقت بانك مركزي اين امر صورت گرفته و به زودي ابلاغ خواهد شد.

او ادامه داد: در سال‌هاي گذشته از حساب ذخيره ارزي براي تامين ماشين آلات بخش معدن و صنايع معدني بهره‌مند نمي‌شديم، كه به زودي با نظر مساعد دولت اين بخش هم براي تامين و نوسازي ماشين آلات از حساب ذخيره ارزي استفاده خواهد كرد.

وي خاطرنشان كرد: بازنگري قانون معادن مراحل نهايي خود را در وزارتخانه طي كرده و طي روزهاي آتي براي تصويب نهايي به دولت و پس از آن به مجلس ارسال خواهد شد.

وزير صنايع ومعادن با بيان اين‌كه در كم‌تر از يك‌سال گذشته 16 ميليون تن به ظرفيت توليد سيمان كشور افزوده شد، گفت: شهريور سال گذشته ظرفيت سيمان حدود 40 ميليون تن بود، در حالي كه امروز از مرز 57 ميليون تن گذشته و تا پايان سال به 64 ميليون تن و تا پايان سال 1392 به 110 ميليون تن خواهد رسيد.

او تصريح كرد: ذخاير قطعي معدني كشور 37 ميليارد تن و ذخاير احتمالي 57 ميليارد تن بوده و 68 نوع ماده معدني در ايران شناسايي شده است. در حال حاضر نيز 5 هزار معدن و 17 هزار صنعت معدني در اقتصاد كشور فعال‌اند.

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر رتبه سوم جهان را در سنگ‌هاي تزئيني و رتبه‌ 20 را در فولاد داريم كه با بهره‌برداري از طرح‌هاي در دست اجرا به رتبه 17 جهان صعود خواهيم كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha