• سه‌شنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8706-11170
  • خبرنگار : 71186

*نقش آسانسورها در كاهش مصرف برق! ييس سنديكاي صنايع آسانسور و پله برقي ايران: موتورهاي تك‌سرعته جايگزين موتورهاي دوسرعته شوند

*نقش آسانسورها در كاهش مصرف برق!
ييس سنديكاي صنايع آسانسور و پله برقي ايران:
موتورهاي تك‌سرعته جايگزين موتورهاي دوسرعته شوند
موتورهاي دو سرعته آسانسور تاثير زيادي در افزايش مصرف برق و قطعي شبكه دارند. علي محمد منصوري - رييس سنديكاي صنايع آسانسور و پله برقي ايران - در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: در آسانسورهاي با موتور دو سرعته، برق مصرفي استارت اوليه حركت آسانسور بسيار بالا و حدود 60 تا 70 آمپر است كه فشار زيادي را به يكباره به برق شبكه‌اي وارد مي‌كند. وي خاطر نشان كرد: حدود 20 سال است كه در كشورهاي غربي، استفاده از موتورهاي دو سرعته آسانسور به دليل بالا بودن آمپر استارت آن و مصرف بالاي برق منسوخ شده است. وي افزود: در حال حاضر در سطح كشور حدود 300 هزار دستگاه آسانسور وجود دارد كه حدود 80 درصد آن‌ها داراي موتور دو سرعته بوده و فشار زيادي را به شبكه برق كشور وارد مي‌كنند. اين در حالي است كه در بحران اخير برق، تبليغات بسياري در مورد استفاده از لامپ‌هاي كم مصرف و ارائه يارانه به آن‌ها صورت گرفته، اما به مساله برق مصرفي آسانسورها كه بسيار بيشتر از لامپ‌هاي معمولي است، توجه نشده است. منصوري خاطرنشان كرد: به عنوان مثال اگر در يك منطقه به طور همزمان 100 آسانسور استارت زده شود، فشار زيادي را به يكباره به شبكه وارد مي‌كند كه در بعضي موارد موجب ذوب شدن سيم‌هاي انتقال برق شبكه مي‌شود. وي ادامه داد: علاوه برآن مصرف برق آسانسورهايي با موتور دو سرعته در صورت تنظيم نبودن، بيش از اين مقدار بوده و گاهي تا 100 آمپر نيز افزايش مي‌يابد. او خاطرنشان كرد: براي جلوگيري از روند نصب آسانسورها با موتور دو سرعته منسوخ شده، پيشنهاد مي‌كنم كه موتورهاي يك سرعته با قابليت نصب سيستم‌هاي كنترل دور جايگزين موتورهاي فوق شود كه كميته فني سنديكا نيز آماده همكاري با سازمان‌هاي مربوطه در اين زمينه است. وي ادامه داد: در مشهد اقداماتي در اين زمينه انجام شده و پيمانكاران موظفند براي دريافت پروانه ساختمان، از موتورهاي يك سرعته با سيستم متناسب كننده ولتاژ و جريان در آسانسور استفاده كنند، اما هنوز در ديگر نقاط كشور چنين اقدامي صورت نگرفته است. رييس سنديكاي صنايع آسانسور و پله برقي ايران در بيان مزاياي موتورهاي يك سرعته آسانسور، خاطرنشان كرد: استفاده از موتورهاي يك سرعته در آسانسورها علاوه بر كاهش حدود 40 درصدي مصرف برق، موجب از بين رفتن تكان‌هاي آسانسور در حال حركت و توقف و حركت نرم آن مي‌شود. وي افزود: اين در حالي است كه در آسانسورهايي با موتور دو سرعته، آسانسور هنگام حركت و توقف تكان‌هاي شديدي داشته و هنگام حركت نيز اتاقك آسانسور دچار لرزه مي‌شود. او خاطرنشان كرد: استفاده از موتورهاي يك سرعته در آسانسور همچنين موجب افزايش عمر مفيد آسانسور و جلوگيري از آسيب سازه ساختمان مي‌شود. وي تصريح كرد: با توجه به بحران اخير برق، وزارت نيرو و ساير سازمان‌هاي مربوط بايد هر چه زودتر از فروش آسانسورهايي با موتور دو سرعته جلوگيري كرده و مانع افزايش مصرف برق و آسيب شبكه شوند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha