• جمعه / ۸ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8706-03488
  • خبرنگار : 71186

به كارخانه‌ها در حضور خبرنگاران خاك مي‌فروشم! مديرعامل تهيه و توليد مواد معدني در پاسخ به منتقدان: افراد مدعي بهتر است ابتدا بدهي‌شان به دولت را پرداخت كنند

به كارخانه‌ها در حضور خبرنگاران خاك مي‌فروشم!
مديرعامل تهيه و توليد مواد معدني در پاسخ به منتقدان:
افراد مدعي بهتر است ابتدا بدهي‌شان به دولت را پرداخت كنند

يك ماه پيش به كارخانه‌هاي روي به صورت مكتوب اعلام كرديم كه براي خريد خاك معدن مهدي آباد به شركت تهيه و توليد مواد معدني مراجعه كنند.

اردشير سعد محمدي- مديرعامل شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران- در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به انتقادات اخير مديرعامل ذوب روي بافق افزود: شركت ذوب روي بافق بالغ بر يك ميليارد و 270 ميليون تومان بابت خاك دريافتي به ما بدهكار است؛ با اين وجود به تمام كارخانه‌ها به‌ويژه شركت ذوب روي بافق به صورت مكتوب اعلام كرده‌ايم كه براي خريد ماده معدني مهدي آباد مراجعه كنند.

وي خاطرنشان كرد: براي كمك به كارخانه‌هاي روي به صورت مكتوب به آنها اعلام كرده‌ايم كه خاك را تحويل گرفته و مبلغ آن را پنج ماه بعد پرداخت كنند؛ ضمن آن كه به شركت‌هاي بدهكار نيز سه ماه براي پرداخت بدهي‌شان مهلت داده‌ايم.

او درباره علت عدم مراجعه كارخانه‌ها براي خريد خاك با وجود دعوت شركت تهيه و توليد از آن‌ها براي اين كار گفت: قيمت جهاني روي پايين آمده و احتمالا كارخانه‌ها دست نگه داشته‌اند تا قيمت‌ها بالا رود. به هرحال شركت تهيه و توليد طبق نامه‌هاي صادره آماده واگذاري خاك مورد نياز به آن‌هاست.

سعدمحمدي تصريح كرد: من حتي از كارخانه‌هاي مدعي عدم فروش خاك دعوت مي‌كنم تا در حضور خبرنگاران براي خريد خاك به دفتر من مراجعه كنند تا همه بدانند كه مشكلي براي فروش خاك به كارخانه‌ها وجود ندارد.

وي با تاكيد بر اين‌كه هر كاري كه توانسته‌ايم براي صنعت روي كشور انجام داده‌ايم، خاطرنشان كرد: با توجه به پايين آمدن قيمت‌ جهاني روي و براي كمك به كارخانه‌ها به دستور وزير صنايع و معادن سال گذشته 15 درصد و امسال نيز پنج درصد قيمت خاك را كاهش داديم.

به گفته او اين كاهش علاوه بر كاهش قيمت متداولي است كه براساس فرمول تعيين قيمت و متناسب با كاهش جهاني قيمت روي، در نرخ فروش خاك اعمال مي‌شود.

مديرعامل شركت تهيه و توليد مواد معدني تاكيد كرد: نيت ما جز كمك به صنعت سرب و روي نيست و با توجه به اقدامات انجام شده ديگر چه كاري بايد انجام مي‌داديم كه انجام نداده‌ايم؟ آيا تاوان بحران در صنعت روي و پايين آمدن قيمت‌هاي جهاني را هم بايد شركت تهيه و توليد بدهد؟

وي در تبيين تاريخچه معدن سرب و روي مهدي آباد گفت: اواخر سال 1384 پروانه معدن مهدي آباد به نام شركت تهيه و توليد مواد معدني صادر شد كه بلافاصله پس از آن اقدام به مذاكره با شركت استراليايي كرده و طبق آئين نامه مناقصه برگزار و شركت مبين معدن به عنوان پيمانكار انتخاب شد.

او ادامه داد: از ابتداي سال 1386 بهره‌برداري از معدن توسط شركت مبين معدن آغاز شد كه از آن زمان تا‌كنون پنج ميليون تن باطله‌برداري و 65 هزار تن خاك روي در اين معدن توليد و انبار شده كه اين مقدار تا پايان سال قطعا به بيش از 100 هزار تن خواهد رسيد.

وي تاكيد كرد: برخي ادعا مي‌كنند كه سال 1384 بايد از اين معدن خاك استخراج مي‌شد، اما مگر مي‌شود قبل از صدور پروانه بهره‌برداري اقدام به استخراج كرد در حالي كه پروانه اين معدن در اواخر سال 1384 صادر شده است؟

او با بيان اين‌كه در اين مدت 225 مورد آناليز خاك معدن انجام شده كه تعداد زيادي از اين آناليز‌ها را شركت ذوب روي بافق انجام داده است، اين سوال را مطرح كرد كه پس چگونه است كه مديرعامل اين شركت از عملكرد زير مجموعه خود بي‌اطلاع بوده و ادعا مي‌كند كه تا كنون يك گرم خاك هم در مهدي آباد توليد نشده است!؟

سعدمحمدي گفت: نبايد در مورد مديران شركت تهيه و توليد كه صبح تا شب مشغول فعاليت و دوندگي هستند، اينگونه صحبت كرد و تمام مشكلات صنعت روي را به آن‌ها نسبت داد. انصاف نيست كه برخي ادعا مي‌كنند شركت تهيه وتوليد در معدن مهدي آباد كه 40 سال تعطيل بوده و از دو سال پيش توسط اين شركت فعال شده، مشغول كار تبليغاتي است و افرادي كه اين ادعاها را مطرح مي‌كنند، به جاي اين سخنان فعاليت كرده و بدهكاري خود به دولت را پرداخت كنند.

وي با تكذيب ادعاهاي مطرح شده درباره شكايت شركت استراليايي گفت: اين شركت طبق اسناد موجود تفاهم كرده كه هيچ ادعايي نسبت به معدن نداشته باشد و حتي توافق شده كه اين شركت در كنار معدن يك كارخانه فرآوري بسازد. در اين راستا شركت استراليايي كار احداث كارخانه را در كنار معدن آغاز خواهد كرد و ما نيز متعهد شده‌ايم كه خاك مورد نياز را در اختيار آنها قرار دهيم، ضمن آن كه از تمام كساني كه تمايل داشته باشند دعوت مي‌كنيم كه اقدام به احداث كارخانه كرده و خاك مورد نياز را در اختيارشان قرار مي‌دهيم.

او در پايان تصريح كرد: كار معدن مهدي آباد در حال انجام بوده و طراحي‌هاي اساسي معدن انجام شده كه طبق توافقات انجام شده با دريافت اطلاعات فني معدن از شركت استراليايي، روند كار معدن سرعت بيشتري خواهد گرفت.

گفتني است، مديرعامل ذوب روي بافق اخيرا در گفت و گو با ايسنا اظهار كرده بود كه طبق برنامه چهارم توسعه، معدن مهدي آباد بايد در سال جاري حدود يك ميليون تن خاك و 200 هزار تن كنسانتره با عيار40 تا 50 درصد توليد مي‌كرد، در حالي كه تاكنون يك گرم هم خروجي نداشته است.

هوشنگ احمد پور خاطرنشان كرده بود كه با برنامه‌ها و اقدامات فعلي شركت تهيه و توليد موادمعدني، معدن سرب و روي مهدي آباد هيچ گاه راه‌اندازي نخواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha