• شنبه / ۲ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8706-00575.73392
  • خبرنگار : 71188

با نااميدي از گرجستان؛ آذربايجان به‌ دنبال صادرات نفت از مسير ايران است

با نااميدي از گرجستان؛
آذربايجان به‌ دنبال صادرات نفت از مسير ايران است

جمهوري آذربايجان براي انتقال نفت خود به بازارهاي جهاني به ايران مراجعه کرده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جمهوري آذربايجان براي رهايي از بن بست پيش رو براي صادرات نفت خام خود به ايران مراجعه و درخواست کمک کرده است.

روزنامه "يني مساوات" با اشاره به تعطيلي طرح‌هاي انتقال نفت خود از طريق گرجستان به دليل درگيرهاي نظامي نوشت: باکو اکنون مسير ايران را پيش رو دارد. اين روزنامه افزود: جمهوري آذربايجان روزانه يک ميليون بشکه نفت از طريق گرجستان صادر مي کرد که اکنون با توجه به درگيري‌هاي نظامي در اين منطقه از اين‌كار محروم شده است.

اين گزارش مي افزايد: ابتدا خط لوله نفتي باکو ـ تفليس ـ جيهان منفجر و سپس خط لوله باکو ـ سوپسا تعطيل و بدنبال آن پل ارتباط ريلي انتقال نفت جمهوري آذربايجان به بندر پوتي گرجستان منفجر و در نهايت انتقال نفت اين کشور به طور کلي متوقف شد و اکنون راهي جز ايران نمانده است.

يني مساوات نوشت: با تحولات گرجستان جمهوري آذربايجان مجبور به کاهش توليد نفت شده و تاريخ راه‌اندازي طرح‌هاي انتقال نفت اين کشور از گرجستان نيز معلوم نيست و ازهمه مهم‌تر، پس از اين اتفاقات آذربايجان به اين نتيجه رسيده است كه مساله امنيت طرح‌هاي انتقال نفت از مسير اين کشور بايد مجددا مطرح و مورد بررسي قرار گيرد.

اين گزارش حاکيست: اکنون جمهوري آذربايجان از امکان صدور نفت خام خود به بازارهاي جهاني محروم شده و به همين‌دليل مذاکراتي را با ايران پيرامون اين موضوع انجام مي‌دهد.

اين روزنامه انتقال کوتاه مدت نفت جمهوري آذربايجان از قلمرو ايران از طريق تانکر را امکان پذير دانست و نوشت: اين درحالي است که تهران چندي پيش براي دريافت تمام نفت جمهوري آذربايجان و تحويل آن درخليج فارس و فروش در بازار جهاني اعلام آمادگي کرده بود.

در ادامه اين گزارش با اشاره به تهديد امنيت طرح باکو ـ جيهان افزود: در چنين شرايطي جمهوري آذربايجان براي انتقال نفت خود به بازارهاي جهاني به ايران مراجعه کرده است.

به گزارش نووستي، اين درحالي است كه حتي با راه اندازي مجدد خط لوله باکو ـ تفليس ـ جيهان، سير بعدي حوادث در گرجستان و نيز امنيت اين كشور به عنوان يك مسير ترانزيتي مناسب نيز زير سوال قرار گرفته است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha