• یکشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8705-06216
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

اينجا فرسنگ‌ها از آبادي و بهداشت دور است! "عشرت آباد" روستايي که بارسنگين توليد زباله کاشمر را بر دوش مي‌کشد

اينجا فرسنگ‌ها از آبادي و بهداشت دور است! 
"عشرت آباد" روستايي که بارسنگين توليد زباله کاشمر را بر دوش مي‌کشد

عشرت‌آباد روستايي در 6 كيلومتري كاشمر است كه بار سنگين توليد زباله اين شهرستان را بر دوش مي‌کشد بدون آن که از بهداشت و رعايت نکات بهداشتي خبري باشد؛ اين روستا گويي فرسنگ‌ها از آبادي و بهداشت دور است. پراکندگي زباله‌ها از همان ورودي روستاي عشرت‌آباد خودنمايي مي‌کند تا چه رسد به جاده‌اي که به زباله‌گاه ختم مي‌شود. درختچه‌هاي گز مسير، از پراکندگي زباله‌ها بي‌نصيب نمانده‌اند؛ بر هر خار و خاشاکي، کيسه‌هاي پلاستيکي رنگارنگ به چشم مي‌آيد و اين نشان مي‌دهد که تا محل دفن زباله فاصله‌اي نيست.

زباله‌هاي پراکنده، بوي بسيار بد و مشمئز کننده، کودکاني که با لباس‌هاي کثيف، چشم انتظار ماشين زباله‌اند، ماشيني که در محدوده زباله گاه از چشم هيچ رهگذري پنهان نمي‌ماند. فرداي اين کودکان چه خواهد شد، آناني که کودکي خود را در ميان زباله‌ها مي گذرانند تا براي ارتزاق خود و خانواده شان به کسب و کار بپردازند!

ساعت 12 ظهر است. دو دستگاه ماشين حمل زباله يکي پس از ديگري وارد شد و تازه رقابت براي دست يافتن به "طلاي کثيف" آغاز مي شود. با حرص و ولع زباله ها را از دست هم چنگ مي‌زنند و پس از استراحت کوتاهي که داشته اند، تازه نفس‌تر از قبل، براي يافتن سهم خود در تکاپويند.

مردم روستاي عشرت‌آباد اين روزها ساز رفتن مي زنند، آب در اين روستا در حد صفر است. هر سال چاه‌هاي آب را کف شکني مي‌کنند، اما وقتي آبي وجود ندارد، کف شکني چه حاصل! کشاورزان زمين‌ها را به حال خود رها کرده‌اند و حاشيه نشيني و پناه بردن به اطراف شهر را با کمترين امکانات و در بدترين شرايط انتخاب کرده‌اند و گويا ناگزير از چنين انتخابي بودند. خشکسالي‌هاي اخير و سرمازدگي سال گذشته بر کشاورزان منطقه فشار مضاعفي وارد کرده است.

عضو شوراي روستاي عشرت‌آباد:

350 خانوار اين روستا از دست زباله‌ها در عذابند

جبلي، يکي از اعضاي شوراي روستاي عشرت آباد در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان، با اعتراض نسبت به اينکه زباله کاشمري‌ها جان روستاييان ساکن عشرت آباد را به مخاطره انداخته است، گفت: شايد کمتر کسي از شهروندان کاشمري بدانند که 350 خانوار روستاي عشرت‌آباد از دست زباله‌هاي مردم اين ديار در عذابند و هر روز موقع نهار يک نفر بايد مسووليت خطير دور کردن مگس‌ها را از اطراف سفره غذاي آنها به عهده بگيرد و گرنه روستاييان را از خوردن غذاي بهداشتي خبري نيست.

وي مدعي است: مشکل زباله گاه از امروز و ديروز نيست، چند سال است که پيگيري مي‌شود، اما نتيجه‌اي به دست نيامده است، حتي يک بار شوراي روستاهاي بخش مرکزي اعم از عشرت آباد، مهرآباد، تل آباد و ... نامه اي به شهردار قبلي و مسوولان نوشتند تا به اين وضعيت خاتمه دهند؛‌ اما مشکل حل نشد.

يك شهروند:

وضعيت غيربهداشتي روستا موجب بروز بيماري‌هاي مختلف براي اهالي شده است

وفايي، يکي از شهروندان روستاي عشرت آباد مي‌گويد: بوي بد زباله‌ها نه تنها صداي اهالي روستاي عشرت آباد را در آورده بلکه مردم روستاي مهر آباد،‌ تل آباد و قوژد هم به اين قضيه معترضند.

وي با بيان اين که مسوولان به فکر رفع اين معضل باشند، افزود: وضعيت غير بهداشتي اين محل موجب بروز مشکلات و بيماري هاي مختلفي براي اهالي اين روستا شده است.

شهروند:

بي‌آبي زندگي روستاييان را با تنگنا مواجه کرده است

علوي، يکي از شهروندان روستاي عشرت آباد با اشاره به مهاجرت روستاييان گفت: اين روستا زمين زياد دارد اما آب ندارد و همين زندگي روستاييان را با تنگنا مواجه کرده است.

وي افزود: اگر کشت و کاري در اين منطقه وجود داشته باشد، زعفران است که به آب کمتري احتياج دارد و گرنه باغات در اثر خشکسالي و سرمازدگي در وضعيت تاسف باري قرار دارد؛ همچنين به مشکلات اين روستا علاوه بر بيکاري، فقر و مشکلات ديگر بايد اعتياد را هم افزود.

مردم معتقدند، مشکلات متعدد روستاييان را اسير اعتياد کرده است. هر چند عضو شوراي اسلامي روستا بر اين نظر پافشاري مي کند که در يکي دو سال اخير شوراي روستا و دهياري براي توسعه روستا تلاش خستگي ناپذيري انجام داده است، اما روستاييان اين قدرها اميدوار نيستند.

هر چه هست مردم اين روستا با مشکلات متعددي دست و پنجه نرم مي کنند؛ اما همه متفق‌القول خواستار حل مشکل زباله‌هاي روستايند و آن را از مشکلات ديگر با اهميت‌تر مي‌دانند.

عشرت‌آبادي‌ها همانند ساير مردم بهداشت مي‌خواهند، سلامتي، رفاه، آرامش، آسايش، آب بهداشتي، امکانات فرهنگي و ورزشي و ....

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha