• شنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8705-05754

رويانيان: به‌زودي آيين‌نامه اجرايي گسترش خصوصي‌سازي بخش CNG ابلاغ مي‌شود

با توجه به افزايش 46 درصدي مصرف بنزين از سال 80 تا 84 و همچنين افزايش سالانه 2/1 ميليون خودرو به عرصه‌ي حمل و نقل نحوه تعيين سوخت مورد نياز خودروها يكي از دغدغه‌هاي اصلي ستاد مديريت حل و نقل و سوخت كشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد رويانيان ـ رييس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور با بيان اين مطلب به توجه همه كشورها به تنوع در استفاده از حامل‌هاي انرژي و تغيير نوع مصرف سوخت از حالت‌هاي سنتي با شيوه‌هاي جديد اشاره كرد.

به گفته او براساس اعلام مركز بررسي امنيتي آمريكا انقلاب بنزين دولت ايران كه انقلاب احمدي‌نژاد نام گرفته در سه محور تلاش خود را در جهت قطع واردات بنزين شروع كرده به گونه‌اي كه سهميه‌بندي بنزين، واردات از كشورهاي دور و رويكرد توسعه CNG محورهاي توسعه اين انقلاب هستند.

رييس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت با بيان اينكه پيش از سهميه‌بندي بنزين و مديريت سوخت در اين دولت سرانه مصرف هر خودرو 6/9 ليتر در روز بوده است، خاطرنشان كرد: اين مقدار در حال حاضر به 5/7 ليتر كاهش پيدا كرده است. البته ميزان مصرف در كشورهايي مانند انگليس و فرانسه بين 2 تا 5/3 ليتر است.

به گفته او در دنيا همه‌ كشورها با برنامه‌ريزي براي حركت از مصرف فرآورده‌هاي نفتي به عنوان سوخت به سمت CNG توجه ويژه كرده‌اند كه توليد خودروهاي گازسوز نيز در برنامه خودروسازان بزرگ دنيا قرار گرفته به طوري كه طي فرآيند پنج ساله برخي كشورها در نظر دارند 30 تا 50 درصد خوردوهاي خود را به سمت CNG تغيير كاربري دهند.

رويانيان با اشاره به اينكه به‌زودي آيين نامه اجرايي گسترش خصوصي سازي بخش CNG ابلاغ مي‌شود، گفت: 26 درصد از انرژي كشور در بخش حمل و نقل مصرف مي‌شود به گونه‌اي كه ايران دومين واردكننده بنزين و گازوئيل است و نياز به تنوع‌سازي دارد. در اين زمينه سياست دولت اين است كه حداكثر خودروهاي داخلي به سمت گاز بروند در اين راستا بومي‌سازي صنعت CNG و فرهنگ سازي در ساختار حاكميت و مديريت جامعه و نيز حمايت از بخش خصوصي از جمله مهمترين مسائل مطرح در اين صنعت است همچنين پيشنهاد مي‌كنم CNG از حالت مجزا در بخش‌هاي مختلف خارج شود و مديريت آن به يك مركز واحد سپرده شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha