• سه‌شنبه / ۱ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8705-00124

وزير نفت خبر داد: كشف ميدان نفتي الوند در حاشيه آبادان ادامه مذاكرات با توتال فروش نفت شناورها در خليج فارس تا اواسط شهريور

وزير نفت خبر داد:
كشف ميدان نفتي الوند در حاشيه آبادان
ادامه مذاكرات با توتال
فروش نفت شناورها در خليج فارس تا اواسط شهريور

ميدان اروند در حاشيه آبادان با ظرفيت حدود 500 ميليون بشكه نفت درجا كشف شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلام‌حسين نوذري - وزير نفت - در حاشيه نخستين كنفرانس پتروشيمي ايران با بيان اين مطلب اظهار كرد: منطقه غرب كارون شامل ميادين آزادگان، دارخوين و يادآوران و همچنين ميدان گازي پارس جنوبي در حال حاضر دو نقطه استراتژيك توليد كشور هستند.

گفتني است، ميدان اروند سومين كشف ميادين جديد نفتي اعلام شده در سال جاري با ظرفيت بالا در جنوب کشور پس از خوزستان و عسلويه است.

او با اشاره به ميدان‌هاي نفتي كشف شده بالارود انديمشك و عسلويه تاكيد كرد: به اين منظور سه دكل اكتشافي به هشت دكل افزايش پيدا كرده و اين گونه تصميم‌گيري‌ها در بخش مهمي مانند اكتشاف يك ضرورت است

ادامه مذاكرات با توتال

وي با تاكيد بر اين‌كه مذاكرات با شركت توتال همچنان ادامه دارد، يادآوري كرد: در هفته گذشته بحث سرمايه‌گذاري شركت گازپروم و امضاي يك توافقنامه چند جانبه داشتيم. از سوي ديگر شركت توتال نيز در راستاي مذاكرات قبلي براي حضور اين شركت در فاز 11 پارس جنوبي تاكيد كرده كه شائبه حضور نداشتن آنها در ايران نتيجه اظهارات رسانه‌هاي غربي است و اين شركت بر گفته‌هاي قبلي خود پايبند است و با توجه به نيازهاي ايران به نظر مي‌رسد كه رابطه ديرينه ايران و توتال به اين راحتي از بين نرود و اين شركت از ايران خارج نخواهد شد.

كاهش مصرف بنزين سوپر صحت ندارد

وزير نفت در پاسخ به اين سوال كه براي كاهش 80 درصدي مصرف بنزين سوپر و بهبود شرايط براي اين فراورده با توجه به تبليغات فراواني كه تا پيش از آزادسازي آن براي مصرف مردم انجام مي‌شد، چه تدابيري انديشيده‌ايد؟ گفت: به نظر مي‌رسد اين آمارها درست نباشند، زيرا در حال حاضر مصرف بنزين آزاد و سوپر بين 1.4 تا 1.5 ميليون ليتر در روز است و تصور مي‌شود خودروهايي كه از بنزين سوپر استفاده مي‌كردند، اكنون نيز همان شرايط را ادامه مي‌دهند.

پيش‌ از اين رييس سنديكاي جايگاه‌داران به ايسنا گفته بود كه با وجود اين‌كه پس از فرهنگ‌سازي طولاني براي مصرف بنزين سوپر، عرضه اين فرآورده درجايگاه‌ها به روزانه 2.5 تا سه ميليون ليتر رسيده بود، پس از حدود 400 برابر شدن قيمت، مصرف آن به روزانه 500 تا 600 هزار ليتر كاهش پيدا كرده است. به اين ترتيب مصرف اين فرآورده كه نقش به‌سزايي در راندمان موتور خودروها دارد، با كاهش 80 درصدي مواجه شده است.

آمادگي براي افزايش سهم اينپكس در آزادگان

نوذري با اشاره به درخواست ژاپن مبني بر ثابت ماندن و يا افزايش سهم شركت اينپكس در پروژه توسعه ميدان نفتي آزادگان خاطرنشان كرد: ما آمادگي افزايش سهم اين شركت ژاپني را داريم؛ اگرچه همچنان سهم آن 10 درصد است.

نفت شناورها در خليج فارس تا اواسط شهريور به فروش خواهد رسيد

وي با بيان اينكه نشست بعدي خط لوله صلح با حضور كارشناسان كشورهاي ايران، پاكستان و هند برگزار مي‌شود، درباره نفت باقي‌مانده روي آب‌هاي خليج فارس نيز توضيح داد: اين نفت در حال فروش است و تا يك ماه و نيم آينده به طور كامل به فروش خواهد رسيد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha