• جمعه / ۲۱ تیر ۱۳۸۷ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8704-11572
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

مديرعامل نفت وگاز پارس خبرداد: آغاز عمليات اجرايي فازهاي 19 تا 21 پارس جنوبي تا پايان مرداد فعاليت همزمان 7دستگاه حفاري در پارس جنوبي تا 2ماه آينده

مدير عامل شركت نفت و گاز پارس اعلام كرد: عمليات اجرايي فازهاي 19 ( معادل 1.5 فاز )، 20 و 21 پارس جنوبي تا پايان مرداد ماه آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي وكيلي در مراسم عمليات ساخت پالايشگاه فاز 12 پارس جنوبي، افزود: تلاش مي‌كنيم قرارداد اين سه فاز (معادل 3.5 فاز) پارس جنوبي تا پايان مرداد نهايي و عمليات اجرايي آن آغاز شود.

وي در خصوص ساير فازها اظهار كرد: همچنين عمليات اجرايي ميدان‌هاي گازي گلشن و فردوسي و پارس شمالي تا سه ماه آينده آغاز خواهد شد.

وي با تاكيد بر اين‌كه درآمد سالانه فاز 12هفت ميليارد دلار معادل 3 درصد توليد ناخالص ملي است، خاطر نشان كرد: فاز 12 بزرگترين پروژه پارس جنوبي از نظر مبلغ و حجم است، به طوري كه نياز به شش ميليارد سرمايه‌گذاري دارد كه از منابع داخلي و فاينانس توسط شركت نيكو تامين خواهد شد. البته در اين زمينه مذاكره با چند شركت خارجي براي حضور در پروژه ايران ال‌ان‌جي و بخش بالادستي فاز 12 در جريان است.

به گفته او، فاز 12 اولين پروژه‌اي‌ است كه در سايت 2 پارس جنوبي به مرحله اجرا رسيده و معادل 3 فاز است و توليد حدود 3 ميليارد فوت مكعب گاز معادل 75 ميليون متر مكعب گاز طبيعي در روز از جمله توليدات اين فاز است كه قرار است گاز طبيعي دو فاز آن به پروژه ايران‌ ال‌ان‌جي تحويل داده شود و يك فاز پس از شيرين‌سازي به خط لوله ششم سراسري تزريق شود.

وكيلي با بيان اين‌كه توليد روزانه 120 هزار بشكه ميعانات گازي و 750 تن گوگرد دانه‌بندي شده از ديگر توليدات اين فاز است، تصريح كرد: قرار است با تكميل ساخت پالايشگاه‌هاي ميعانات گازي كه در بندرعباس و شيراز در حال ساخت هستند، مجموعه ميعانات گازي توليدي اين فازها به پالايشگاه‌هاي ميعانات گازي تحويل داده شود و ديگر صادر نخواهند شد.

وي در ادامه با اشاره به اين‌كه در حال حاضر 4 دستگاه حفاري دريايي در پارس جنوبي در حال فعاليت است، تصريح كرد: تا دو ماه آينده 3 دستگاه ديگر نيز افزوده و مجموع دستگاه‌هاي حفاري دريايي فعال به هفت مورد مي‌رسد و اين در حاليست كه در گذشته در فعال‌ترين زمان، فقط پنج دستگاه حفاري دريايي در پارس جنوبي به طور همزمان فعاليت مي‌كردند كه اين پاسخ روشني به اظهاراتي است كه بر فعاليت نداشتن پروژه‌ها در پارس جنوبي تاكيد مي‌كنند.

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس تصريح كرد: فاز 12 پارس جنوبي ايجاد كننده 25 هزار فرصت شغلي مستقيم و 70 هزار فرصت غيرشغلي مستقيم است كه بيش از 51 درصد از توانمندي‌هاي داخلي استفاده شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha