• چهارشنبه / ۱۹ تیر ۱۳۸۷ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8704-10651

در نشست وزير صنايع با فعالان اقتصادي در اتاق مطرح شد: * درخواست كمك براي بازكردن قفل‌هاي بانك مركزي! * هشدار نسبت به وضعيت برخي صنايع از جمله سرب و روي

وزير صنايع و معادن عصر ديروز در جمع واحدهاي صنعتي و معدني نمونه تشكل‌هاي بخشي خصوصي و هيات رييسه اتاق ايران به درد دل‌ها، مشكلات و چالش‌هاي توليدكنندگان گوش داد اما با اينكه گفته بودند اين مراسم براي تقدير از واحدهاي صنعتي و معدني نمونه و تجليل از پيشكسوتان صنعت و معدن كشور برگزار مي‌شود خبري از تقدير نبود.

به گزارش خبرنگار بازرگاني ايسنا در اين نشست كه سه ساعت به طول انجاميد معدني‌ها از مشكلات معدني و افزايش قيمت مواد اوليه و انحصار از سوي شركت دولتي و ورشكسته شدن چندين واحد توليدي گفتند. سيماني‌ها تلاش وزير در خروج آن از سبد حمايتي از رشد توليد آن را ستودند، برخي از قطع برق واحدهاي توليدي دادخواهي كردند و برخي نيز خواستند تا وزير صنايع در باز شدن قفل تسهيلات بانكي براي توليد مداخل كند.

در اين نشست تعدادي از استراتژي صنعتي ياد كرده و از تغيير مداوم آن گله كردند و همچنين از نبود معافيت‌هاي مالياتي شهرك‌هاي صنعتي، امنيت سرمايه‌گذاري، مشكلات تحريم اقتصادي هم انتقاد شد. توليدكنندگان برتر كشورمان همچنين خواستار مشخص شدن تسهيلات دريافتي بخش خصوصي در بالا بردن پايه پولي شدند.

آنها وزير صنايع را برج مراقبت صنعت نام گزاردند و ديگري وزير را جوان و پرتلاش خطاب كرد و آن ديگري دوره وي را دوره تحول صنعت ناميد و پس از پايان نشست كه با تبصره‌هاي مختلف به دقايق آن افزوده مي‌شد گله كردند كه اين جلسه نام صنعتي‌ها بود و به كام اتاقي‌ها شد!

و اما در اين نشست اسلاميان ـ رييس اتاق بازرگاني اصفهان ـ‌ در سخنانش به دوره‌هاي حساس كشورمان از آغاز انقلاب تا كنون اشاره كرد و از اينكه بانك‌هاي كشورمان در دوره حساس فعلي كه جنگ اقتصادي شروع شده همانند بانك‌هاي اروپايي توليدكنندگان را تحريم كرده‌اند اظهار تاسف كرد.

وي تاكيد كرد: هيچ عاقلي با كنترل نقدينگي مخالف نيست اما معتقديم مقابله با نقدينگي بايد در واردات و دلال‌بازي باشد نه در عرصه توليد!اسلاميان خاطرنشان كرد: اگر جنگ‌، جنگ اقتصادي است و همه سربازان اقتصادي‌اند، آيا سرباز را بايد از پشت سر هدف قرار داد؟

متاسفانه در حال حاضر سربازان اقتصادي از پشت‌ سر ضربه مي‌خورند.

وي با اشاره به دستگيري و زنداني شدن يك توليدكننده در اصفهان گفت: اين توليد كننده به دليل 1.2 ميليارد تومان بدهي به بانك باز داشت شده بود و 700 كارگر آن بيكار شده بودند لذا هشدار اين است كه اگر چنين وضعيتي ادامه يابد توليد كشور با تهديد جدي مواجه مي‌شود.

همچنين ابراهيم جميلي ـ عضو هيات رييسه اتاق ايران ـ از وضعيت هشدار دهنده 600 واحد توليدي معدني خبرداد و خطاب به وزير صنايع گفت: صنعت سرب و روي در بدترين شرايط و سخت‌ترين روزهايش به سر مي‌برد و چنانچه ماده معدني آنهاتامين نشود 60 واحد توليدي به مرز ورشكستگي مي‌رسند.

وي خواستار تشكيل كميته ويژه‌اي براي رسيدگي به مشكلات واحدهاي صنعتي شد.

جميلي پيشنهاد مداخله وزير صنايع در سرعت بخشيدن به اصلاح و تغيير قانون كار و تامين اجتماعي را مطرح كرد و خواستار تجدد نظر در شرح وظايف هيات حمايت از صنايع و به راه‌اندازي آنها در استان‌ها شد.

وي از اهميت الحاق به سازمان جهاني تجارت نيز سخن گفت و بر لزوم تدوين استراتژي صنعتي كشور تاكيد كرد.

عضو هيات رييسه اتاق ايران بااشاره به قطعي برق و گاز واحدهاي توليدي عنوان كرد: قطعي برق در واحدهاي توليدي معدني خسارت‌هاي بيشتري وارد مي‌آورد به طوري كه با قطع برق و خاموشي كوره، سه روز براي گرم كردن آن زمان لازم است و از سوي ديگر ريزش آجرها نيز خسارت‌ مالي وارد مي‌آورد و علاوه بر آن ريزش آجرها موجب تعطيلي 40 روزه واحد توليدي نيز مي‌شود.

وي در ادامه به وضعيت نامطلوب معدن سرب و روي زنجان اشاره كرد و افزود: اين معدن ريزش كرده و بهره‌برداري دولتي آن با فروش باطله‌ها مصرف اسيد را افزايش داد به طوري كه چندين واحد جديد توليد اسيد ايجاد شد كه اگر معدن به وضعيت سابق بازگردد همه آنها ورشكست مي‌شوند.

جميلي اظهار كرد: در حال حاضر مشكل سخت‌گيري، بانك‌ها مطرح است در حالي كه سوء‌استفاده از وام‌هاي بانكي ويژه امروز و فردا نيست بنابراين نبايد همه را متهم كنند.

وي همچنين هشدار داد كه كاهش قيمت‌ جهاني در سرب و روي وضعيت را به سمتي مي‌برد كه امكان ادامه كار واحدهاي توليدي نيست.

جميلي افزود: در حال حاضر با وجود مشكلات فراوان براي صادرات سرب و روي نيز 30 درصد عوارض تعيين شده كه قطعا بر خلاف برنامه چهارم است به همين دليل نيز تمام بازارهاي صادراتي را از دست داده‌ايم و مهمتر اينكه با مشكل عدم بازگشت پول مواجهيم.

در ادامه رازقي ـ عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني شيراز ـ از تغيير پي‌در پي استراتژي صنعتي كشور انتقاد كرد و گفت: توليدات كشاورزي بايد به عنوان حلقه چهارم توليد محسوب شده و صنايع تبديلي مورد حمايت قرار گيرند.

وي خواستار تثبيت در سياست‌ها و تصميم‌گيري‌ها شد و گفت: براساس ماده 132 قانون ماليات‌ها درباره معافيت ماليات شهرك‌هاي صنعتي، كه بايد اجراي مي‌شد به يكباره با بخش نامه‌اي اعلام شد واحدهايي كه تا پايان دي ماه 84 به بهره‌برداري رسيده‌اند شامل اين معافيت‌ها مي‌شوند.

رزاقي از وضعيت توليد چغندر قند، صنعت قند و شكر نيز انتقاد كرد و افزود: قيمت چغندر، هزينه‌هاي كارگريي، انرژي، قيمت تمام شده، تعرفه واردات، همه و همه را دولت تعيين مي‌كند و در واقع دولت براي ورشكستگي واحدهاي توليدي نيز حكم صادر مي‌كند.

وي از وزير صنايع كه نشاني اشتباه بانك مركزي درباره علت تورم را مي‌پذيرند گلايه كرد و خطاب به وي گفت: آيا 100 ميليارد دلار پولي كه دولت در قالب بودجه اضافه برداشت داشته در تورم نقش دارد يا 15 هزار ميلياردي كه براي كمك به صنعت اعلام شده است؟ چرا بانك مركزي نبايد آن 100 ميليارد را در سياست‌هاي خود لحاظ كند؟

پورفلاح ـ عضو انجمن مديران صنايع و عضو هيات نمايندگان اتاق ايران ـ نيز با طرح اين سوال كه پايگاه صنعتگر بخش خصوصي نزد مسوولان دولتي كجاست؟ گفت: متاسفانه سهم صنعت در توليد ناخالص ملي به 20 درصد هم نمي‌رسد و در اين ميان سهم بخش خصوصي نيز كمتر از چهار درصد عنوان مي‌شود لذا به نظر مي‌آيد با رشد درآمد نفتي نقش صنعتگر هم كاهش يافته است.

وي توصيه كرد: مسوولان براي ياس بوجود آمده در صنعتگران چاره انديشي‌كنند و توليد را به ارزش ملي و حياتي تبديل كنند.

پورفلاح همچنين به مشكل صنعتگران شيشه در تهيه مواد اوليه و برخوردهاي تعزيراتي سازمان حمايت با اين توليدكننده‌ها و نيز چالش‌هاي بخشودگي جرائم ديركرد پرداخت تسهيلات بانكي توليدكنندگان مواد غذايي اشاره كرد و خواستار حل مشكلات آنان شد.

وي افزود: بانك‌ها با ارسال نامه‌هايي به توليدكنندگان آنان را به ممنوع الخروج شدن، ارائه پرونده به دادگاه، توقف دريافت تسهيلات و خدمات بانكي تهديد كرده‌اند.

در ادامه شمس اردكاني ـ ‌رييس كميسيون انرژي اتاق ايران ـ نيز وزير صنايع را به برج مراقبت صنعت تشبيه كرد و درباره وضعيت صنعت گفت: شرايط به گونه‌اي است كه يك روز را به عنوان روز صنعت جشن مي‌گيريم اما به اسم صنعت و معدن 364 روز مابقي را درد مي‌كشيم.

وي با بيان شرايط مصرف گاز و نيز مطلوبيت سرمايه‌گذاري در آن بر لزوم اولويت‌ دهي به گاز صنايع تا كيد و تصريح كرد كه قيمت‌گذاري انرژي نبايد دست يك عده باشد.

همچنين حاجي‌بابا ـ از اعضاي هيات نمايندگان اتاق ايران ـ نيز با اشاره به اختصاص پنج ميليارد دلار تسهيلات به واحدهاي توليدي، عنوان كرد: گفته مي‌شود كه اين تسهيلات به شركت‌هايي كه سهامدارانشان بدهي معوقه نداشته باشد تعلق مي‌گيرد لذا ضروري است تا علاوه بر طرح اين موضوع نسبت به تكرار تجربه سه ميليارد دلار تسهيلاتي كه دراختيار بانك صنعت و معدن و توسعه صادرات قرار گرفت و تنها 10 درصد آن استفاده شد هشدار دهيم چرا كه 90 درصد صنعت با اين بانك‌ها خط اعتباري ندارد.

بصيري ـ يكي ديگر از صنعتگران از سنديكاي انجمن توليدكنندگان نساجي ـ نيز درباره افزايش تنش‌ها در سياست خارجي، نبود امنيت سرمايه‌گذاري، سياست‌هاي اقتصادي دولت، سياست‌هاي پولي و مالي، قوانين و مقررات ناكارآمد و تغيير و تحولات مديريتي را مورد انتقاد قرار داد و افزود: در كنار اين چالش‌ها، رشد قيمت تمام شده توليدات نيز مطرح است.

وي همچنين از تصميم وزير صنايع در حل مشكل 12 ساله پنبه نيز تقدير كرد.

در اين نشست همچنين رييس اتاق ايران نيز بر لزوم اختصاص تسهيلات بانكي به بخش توليد تاكيد كرد و افزود: در اين زمينه گفت‌گوهايي با بانك مركزي انجام شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha