• چهارشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8703-14633

نوذري: ارزان‌فروشي كرده بوديم كه نفتي بر روي دريا نمي‌ماند تلاش ما مديريت براي مواجه نشدن با قطعي گاز است سرمايه‌گذاري در بخش نفت ايران كاهش نيافته است

نوذري:
ارزان‌فروشي كرده بوديم كه نفتي بر روي دريا نمي‌ماند
تلاش ما مديريت براي مواجه نشدن با قطعي گاز است
سرمايه‌گذاري در بخش نفت ايران كاهش نيافته است

اگر نفت‌مان را ارزان فروخته بوديم كه نفتي بر روي دريا نمي‌ماند، ضمن اين‌كه به هر حال ذخيره اين مقدار نفت در اين فصل طبيعي است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلام‌حسين نوذري ـ وزير نفت ـ در واكنش به اين سوال كه با وجود اين‌كه شما بحث ارزان فروشي را رد كرديد، اما برخي خبرگزاري‌هاي خارجي با ارائه جدولي نشان دادند كه ارزان فروشي داريم؛ توضيح شما چيست؟ گفت: در اين مبحث دو مطلب متضاد مطرح است؛ در جايي گفته مي‌شود نفت در دريا داريم و در جاي ديگر مي‌گويند كه نفت را ارزان فروخته‌ايم؛ اگر ارزان فروخته بوديم كه نفت بر روي دريا نمي‌ماند، ضمن اين‌كه به هر حال اين ميزان نفت در اين فصل طبيعي است. از سويي در گذشته هم بين 60 تا 120 ميليون بشكه نفت داشته‌ايم و كسي هم بحثي مطرح نمي‌كرد، بنابراين بايد تلاش كنيم كه سهميه اوپك را حفظ و مطابق برنامه توليد كنيم.

تشكيل صندوق توسعه ملي هنوز نهايي نشده است

او در حاشيه جلسه امروز هيات دولت در واكنش به اين سوال كه تشكيل صندوق توسعه ملي كه قرار است درآمدهاي نفتي به آن واريز شود را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ گفت: اين صندوق هنوز نهايي نشده است و منتظر نتيجه نهايي اين پيشنهاد هستيم.

گاز فازهاي 9 و 10 پاييز امسال وارد مدار توليد مي‌شوند

وي در ادامه با بيان اين‌كه گاز فاز 12 به تنهايي به اندازه سه فاز پارس جنوبي است، افزود: عمليات حفاري فاز 12 در هفته جاري آغاز و در دو هفته آينده هم عمليات خشكي آن شروع مي‌شود.

نوذري با اشاره به بازديد خود از فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي عنوان كرد: پيشرفت اين فازها بي‌سابقه بوده و حدود 10 هزار نفر در خشكي و هزار نفر در دريا فعاليت دارند و اين تلاش نشان مي‌دهد كه در پاييز [روزانه50 ميليون متر مكعب گاز] فاز 9 و 10 وارد مدار توليد و 25 ميليون متر مكعب گاز نيز از سوي شركت نفت مناطق مركزي تحويل پالايشگاه‌ها خواهد شد.

امضاي سه جانبه قرارداد خط لوله صلح هنوز منتفي نشده است

وزير نفت در پاسخ به اين سوال كه با توجه به پايان مهلت 45 روزه از سوي رييس جمهور براي مذاكره با هند درباره خط لوله صلح چه تصميمي درباره توافق با پاكستان اتخاذ مي‌شود؟ اظهاركرد: امضاي اين قرارداد سه جانبه بوده كه هنوز هم منتفي نشده است و مهلت اعلام شده براي پاسخ‌دهي است. از سويي مسوولان هندي تاكيد كرده‌اند كه تمايل به حضور در اين پروژه دارند؛ البته ملاحظات احتمالي وجود دارد كه در دست بررسي است.

تلاش ما انجام مديريت براي مواجه نشدن با قطعي گاز است

به گزارش ايسنا، نوذري درباره كسري ميزان گاز مصرفي كشور، عنوان كرد: كسري در حالتي است كه سوخت دهي به نيروگاه‌ها و يا صنايع نداشته باشيم، در حالي‌كه بسياري از صنايع كشور سوخت دوم دارند. از سوي ديگر مردم در سال گذشته در حدود 25 ميليون متر مكعب صرف‌جويي كرده‌اند كه در سال جاري بيشتر مي‌شود.

وي با بيان اين كه بهره‌برداري از فازهاي 6 تا10 پارس جنوبي تا پايان امسال انجام مي‌شود، افزود: تلاش ما انجام مديريت براي مواجه نشدن با قطعي گاز است.

سرمايه‌گذاري در بخش نفت كشور كاهش نيافته است

او در پاسخ به اين سوال كه آيا سرمايه‌گذاري در بخش نفت كشور كاهش يافته است؟ عنوان كرد: هنوز چند ماهي از امضاي پروژه 2.5 ميليارد دلاري يادآوران با چيني‌ها نگذشته است. از سويي پروژه توسعه ميادين دريايي نيز با ساير كشورهاي آسيايي و يا قرارداد توسعه ميادين گلشن و فردوسي كه به تنهايي 16 ميليارد دلار بود را داشته‌ايم.

نوذري درباره تصميم‌هاي اخير نشست صندوق اوپك در اصفهان توضيحي نداد و افزود: در اين نشست وزيران مالي و اقتصادي كشورها حضور داشته‌اند. البته كمك‌هاي صندوق نيز در قالب كارهاي توسعه‌اي است.

مدير عامل شركت اني ايتاليا فردا براي ادامه مذاكرات به ايران مي‌آيد

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا پروژه شركت اني ايتاليا در پارس جنوبي تحت فشار سفر اخير بوش به اروپا قرار گرفته است؟ گفت: مذاكرات با اين شركت در حال انجام است و مدير عامل آن فردا به ايران مي‌آيد و مذاكرات را ادامه خواهد داد.

قادر به خودكفايي در مقوله بنزين خواهيم بود

او درباره راهكارهاي افزايش توليد بنزين، گفت: هفت پالايشگاه توليدي را در دست اصلاح داريم تا توليد بنزين آن‌ها افزايش و نفت كوره آن‌ها كاهش يابد و از سويي نيز 1.5 ميليون بشكه به ظرفيت توليدي كشور با احداث پالايشگاه‌هاي جديد اضافه مي‌شود.

وزير نفت درباره خودكفايي در توليد بنزين نيز گفت: اگر بحث افزايش توليد به خوبي مديريت شود، قادر به خودكفايي نيز خواهيم بود.

وي در پايان عنوان كرد: 100 پروژه نفت امسال به بهره‌برداري مي‌رسد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha