• شنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8703-11679

وزير نفت: * خط لوله نوباكو بدون ايران معنا ندارد * مصرف بنزين خودروهاي دولتي نصف شد * برق،آب‌وگاز بخش دولتي با قيمت تمام شده محاسبه مي‌شود

وزير نفت:
* خط لوله نوباكو بدون ايران معنا ندارد
* مصرف بنزين خودروهاي دولتي نصف شد
* برق،آب‌وگاز بخش دولتي با قيمت تمام شده محاسبه مي‌شود

در حال حاضر كشورهاي همسايه و نيز اروپا به عنوان يك مصرف كننده بزرگ و جدي متقاضي مصرف گاز ايران هستند و منطقه بدون ايران گاز فراوان و قابل اعتمادي ندارد.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامحسين نوذري ـ وزير نفت ـ در دومين همايش ملي گاز با تاكيد بر اينكه خط لوله نوباكو بدون ايران هيچ معنايي ندارد و اجرايي نيست، اظهار كرد: در حال حاضر افزايش سهم ايران از بازار جهاني و رساندن آن تا حداقل 10 درصد يكي از برنامه‌هاي مهم وزارت نفت است كه بايد با هماهنگ كردن وضعيت مصرف در بخش‌هاي خانگي تجاري صنايع و نيروگاه‌ها تحقق پيدا كند.

وي افزود: در حال حاضر راندمان نيروگاه‌هاي كشور حدود 33 تا 34 درصد است كه با تبديل نيروگاه‌هاي داراي توربين گاز به سيكل تركيبي امكان افزايش آن تا 52 درصد وجود دارد.

وزير نفت در اين خصوص به ارتباط با وزارت نيرو اشاره و خاطرنشان كرد: به اين منظور اعلام آمادگي كرده‌ايم كه از محل هشت هزار مگاوات برق توليدي از نيروگاه‌هاي با توربين گازي به سيكل تركيبي مي‌توانيم ظرفيت آنها را تا چهار هزار مگاوات ديگر افزايش دهيم كه وزارت نفت آمادگي انجام اين كار دارد.

وي با اشاره به اينكه يك برآورد نشان مي دهد سالانه 40 ميليارد دلار با قيمت متوسط منطقه براي انرژي گاز مصرف مي‌شود، يادآور شد: اين هزينه‌ مبلغ بسيار زيادي است كه با استفاده بهينه مي‌توانيم همچنين در ساخت پالايشگاه‌هاي بزرگ، خطوط انتقال ايستگاه‌هاي تقويت فشار، شبكه گذاري شهرها، نصب علمك‌ها موجب بازگشت سرمايه‌گذاري‌ها شويم.

او با تاكيد بر اينكه دولت صرفه‌جويي در بخش انرژي را از خود آغاز كرده است توضيح داد: به عنوان نمونه عرضه‌ آزاد بنزين با قيمت 400 تومان از ابتداي سال موجب كاهش 50 درصدي مصرف و رسيدن آن به روزانه 500 هزار ليتر شده است.

نوذري در اين باره پرداخت مناسب قيمت انرژي توسط بخش‌هاي دولتي اشاره و خاطرنشان كرد: در اين راستا قرار است برق، آب و گاز مصرفي وزارتخانه‌ها و تشكيلات دولتي امسال با قيمت تمام شده محاسبه شود زيرا به نظر مي‌رسد برخي فاكتورها مانند قيمت روي مصرف موثر است.

وي با اشاره به چالش‌هاي جهاني و ملي موجود در بخش انرژي و به ويژه صنعت گاز تشريح كرد: گاز يك محصول و يك فرآورده‌اي است كه نقشي فراتر از نفت در جهان بازي مي‌كند. مقايسه محصولات جانبي نفت و گاز بيان گر اين است كه نقش گاز بسيار فراگيرتر و موثرتر در توسعه‌، ايجاد اشتغال و درآمد ارزي است.

به گفته‌ او در حال حاضر ايران با داشتن 28 تريليون متر مكعب از ذخاير 181 تريليون متر مكعبي جهان 15.5 درصد از سهم ذخاير گاز را دارد اين در حالي است كه سهم ايران در بازار گاز كمتر از يك درصد برآورد شده است، از سوي ديگر كشوري مانند روسيه با داشتن 28 درصد سهم ذخاير دنيا 23 درصد سهم بازار، نروژ با 3.4 درصد ذخاير جهاني 11 درصد سهم بازار، كانادا با 3.4 درصد ذخاير جهاني 9 درصد سهم بازار و الجزاير، اندونزي و مالزي با سهمي حدود دو تا 2.6 درصد ذخاير جهاني بين پنج تا هفت درصد سهم بازار دارند كه اين آمار از ضرورت تلاش جدي ايران براي حضور بيشتر ايران در بازار گاز حمايت مي‌كند.

* تزريق، اولويت اصلي وزارت نفت در زمينه صيانت مخازن

وزير نفت با تاكيد بر اينكه تزريق گاز اولويت اصلي وزارت نفت در زمينه صيانت مخازن هيدوركربوري است، خاطرنشان كرد: ولي اين موضوع هم تحت تاثير مصرف زياد بخش خانگي قرار مي‌گيرد و موجب مي‌شود عمليات مطلوب انجام نشود در اين راستا نياز به فرهنگ سازي در مصرف گاز در بخش انرژي داريم زيرا با وجود توليد سالانه 130 ميليارد متر مكعب گاز رشد 11 درصدي مصرف موجب مي‌شود هميشه فاصله بين ميزان توليد و مصرف باقي بماند.

وي در ادامه افزود: بنابراين تنها استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين كافي نيست و بايد فرهنگ سازي مناسب در بخش مصرف انجام شود. در بحث تزريق لازم است به دنبال استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد و راهكارهاي مناسب باشيم زيرا شايسته نيست سهم صنعت ما در مصرف گاز از رفاه كمتر باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha