• جمعه / ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8703-11190
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

نوذري درگفت‌وگو با ايسنا: مشكل كمبود سرمايه پتروشيمي لردگان به زودي حل مي‌شود توزيع نامحدود گازوييل با کارت هوشمند مانع قاچاق آن مي‌شود

نوذري درگفت‌وگو با ايسنا:
مشكل كمبود سرمايه پتروشيمي لردگان به زودي حل مي‌شود
توزيع نامحدود گازوييل با کارت هوشمند مانع قاچاق آن مي‌شود

وزير نفت درباره كمبود سرمايه پتروشيمي لردگان از توابع چهارمحال و بختياري گفت: جبران اين کمبود در دست پيگيري است که بخشي از آن از طريق حساب ذخيره ارزي و بخشي ديگر نيز از طريق بانک‌ها تامين مي‌شود.

غلامحسين نوذري درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: پروژه پارس ال‌.ان‌.جي بين سه کشور مالزي، فرانسه و ايران منعقد شده و کشور مالزي در اين پروژه مهم سهم زيادي نسبت به چيزي که اعلام کرده ندارد؛ البته در اين مورد با توتال هم مذاکره خواهيم کرد.

گفتني است، درحالي كه ايران پيش‌تر اعلام كرده بود مهلت شركت‌هاي توتال (با 40 درصد سهم) و پتروناس (10 درصد سهم) براي تصميم نهايي درخصوص حضور در پارس ال.ان.جي تا پايان ماه ژوئن (10 تير) خواهد بود، مدير عامل شركت نفتي مالزي به تازگي با بيان اين كه هزينه‌هاي بالاي توسعه، شركت ملي نفت مالزي ـ پتروناس ـ را مجبور به تاخير انداختن در تصميم‌گيري نهايي خود براي سرمايه‌گذاري در پروژه پارس‌ ال.ان.جي ايران كرده است، گفته كه هزينه‌ها به شدت افزايش يافته است، در نتيجه مدل اقتصادي كه پيش از اين براي پروژه روي آن كار شده بود، ديگر براي اين پروژه كارايي اجرايي كردن را ندارد.

وزير نفت درباره ميادين مشترک ايران، عراق و قطر گفت: کشور ما با عراق داراي مرزي طولاني است. همچنين وجود ميدان هاي مشترک بين اين دو کشور و کشف ميدان‌هاي جديد باعث شده که مذاکرات دراين خصوص بين کشورها آغاز شود.

نوذري درادامه گفت: دو ميدان آذر و چنگوله بخصوص ميدان آذر جزو ميدان‌هايي هستند که مي‌توانند به عنوان ميدان‌هاي مشترک توسعه پيدا کنند.

او با اشاره به برنامه اوپک براي توليد نفت گفت: به اندازه کافي نفت در بازار وجود دارد و براي عرضه آن در بازار مشکلي وجود ندارد، بنابراين به ميزان کشش بازار قدرت عرضه نفت وجود دارد، ولي هم اکنون بازار از نفت اشباع است.

وزير نفت افزود: علت اصلي افزايش بي‌اندازه قيمت نفت، نوسان قيمت دلار و توليد درحد نياز اوپک در بازار است.

نوذري گفت: کاهش و افزايش ارزش دلار، ورود معامله گران نفتي به بازار نفت، جهت دهي پول‌هاي سرگردان بازارها و صندوق‌هاي بيمه به سمت بازار نفت اوپک، طوفان‌هاي شديدي که از آمريکا آغاز و به خليج مکزيک که سبب کاهش کارايي وتوليد مي‌شود، ختم مي‌شود و عدم سرمايه‌گذاري درکشورهاي داراي پتانسيل بالاي توليد نفت ازمهم ترين عواملي هستند که روي بازار نفت تاثير مستقيم دارد.

وي با اشاره به توزيع گازوييل با استفاده از کارت هوشمند سوخت تصريح کرد: قطعا توزيع گازوييل با کارت هوشمند بدون محدوديت مي‌تواند عاملي براي جلوگيري از قاچاق آن باشد.

گفتني است، برخي كارشناسان عرضه گازوييل از طريق كارت هوشمند به صورت نامحدود را در جلوگيري از قاچاق آن چندان موثر نمي‌دانند.

وزير نفت همچنين درباره ذخاير نفت چهارمحال و بختياري افزود: يکي از برنامه‌هايي که جزو مصوبات دولت است، شناسايي تمام ذخاير پتانسيل هيدروکربن استان‌هاست و اين در حالي است که سه ميدان نفتي بين استان چهار محال وبختياري وکهگيلويه وبويراحمد وجود دارد.

وي افزود : شوروم، دودرو و کوئريک سه ميدان نفتي کشف شده در استان‌هاي چهارمحال و بختياري و کهگيلويه و بويراحمد است که براي توسعه اين ميادين نفتي برنامه‌هاي مختلفي در نظر گرفته‌ايم و اگر نفت آنها به خط لوله برسد به پالايشگاه اصفهان منتقل خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha