• شنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8702-16115

سيفي خبرداد: امروز موعد حضور هيات تركيه‌اي‌ در ايران تغيير‌جانمايي‌ فازهاي11و13براي اجراي پروژه‌هاي‌ ال.ان.جي ساخت ‌خط‌ لوله‌ انتقال گازسيري-عسلويه

سيفي خبرداد:
امروز موعد حضور هيات تركيه‌اي‌ در ايران 
تغيير‌جانمايي‌ فازهاي11و13براي اجراي پروژه‌هاي‌ ال.ان.جي 
ساخت ‌خط‌ لوله‌ انتقال گازسيري-عسلويه

هيات تركيه‌اي براي ارائه پيشنهاداتي در خصوص ترانزيت گاز ايران به اروپا و توسعه فازهاي 22 تا 24 پارس جنوبي روز شنبه - 28 ارديبهشت - وارد ايران مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نصرت‌اله سيفي - مدير عامل شركت ملي صادرات گاز ايران- با بيان اين مطلب اظهار كرد: اين نشست درسطح معاونان وزير و كارشناسان برگزار مي‌شود. در نشست قبلي برخورد تركيه در خصوص ترانزيت گاز ايران به اروپا مثبت‌ بود.

تغيير جانمايي فازهاي 11 و 13 براي اجرايي شدن پروژه‌هاي ال.ان.جي

وي در خصوص تغييرات ايجاد شده در جانمايي فازهاي مرزي 11 و 13 پارس جنوبي افزود: هنگام تنظيم و امضاي تفاهم‌نامه پروژه‌ پرشين ال.ان.جي قرار شد فازهاي 13 و 14 به عنوان بالا دست و تامين كننده خوراك آن باشند، زيرا پرشين ال.ان.جي پروژه‌ خيلي بزرگي است كه اگر موقع اجرا خوراك نداشته باشد، ضرر بزرگي به همراه خواهد داشت.

مدير عامل شركت ملي صادرات گاز ايران با اشاره به مشكل تعويق در اجراي بلوك‌هاي مرزي پارس جنوبي خاطرنشان كرد: ابتدا با پيمانكاران اين دو فاز (شل و رپسول) مذاكره شد تا پيش از تصميم‌گيري نهايي براي سرمايه گذاري (F‌ID) پرشين ال.ان.جي عمليات اجرايي بالا دستي فازها آغاز شود كه آنها به دليل مسائل فني و حقوقي امكان انجام اين كار را پيدا نكردند. بنابراين در مرحله بعد قرار شد به جاي فاز 13 كه مرزي است و بايد هر چه سريع‌تر اجرايي شود، فاز ديگري كانديداي تامين خوراك پرشين ال.ان.جي شود كه مقبول دو طرف بود.

وي بر بررسي تاثيرات فني و حقوقي اين تغييرات بر قرارداد قبلي تاكيد و يادآوري كرد: اين موضوع در شركت ملي نفت در حال نهايي شدن است كه پس از آن موضوع به وزير و مدير عامل شركت ملي نفت اعلام و نتايج تغيير بلوك پس از تجزيه و تحليل به شركت‌هاي شل و رپسول ابلاغ خواهد شد.

به گفته‌ي او به اين ترتيب فاز 13 از پروژه‌ي پرشين ال.ان.جي رها شده و براي مصرف داخلي، تزريق، تامين خوراك پتروشيمي يا صادرات توسط ساير شركت‌ها توسعه پيدا خواهد كرد. در اين راستا مسائلي مانند مشخصات فني گاز فاز جديد كه جايگزين فاز 13 خواهد شد، تغيير احجام، جانمايي، عمق آب و ساير مسائل مشابه نياز به بازنگري مهندسي و اكشتافي خواهند داشت؛ همچنين در بخش پايين دست بايد بتوانند مشخصات فني را تهيه كنند.

جايگزيني بخش مرزي فاز 11 با بخشي از فاز 12

سيفي شرايط پارس ال.ان.جي را مشابه پرشين ال.ان.جي دانست و گفت: فاز 11 مساحت بسيار گسترده‌اي دارد كه بخشي از آن مرزي است. به منظور اجراي پروژه پارس ال.ان.جي قرار شد بخش مرزي فاز 11 از پروژه جدا وبخشي از فاز 12 جايگزين آن شود. در خصوص فاز 11 پارس جنوبي اگر چه مذاكرات جلوتر است، ولي هنوز نهايي نشده و برخي نكات مانند قرارداد بيع متقابل فاز 11 با توتال نهايي نشده و تلاش براي تكميل FID و امضاي قرارداد پارس ال.ان.جي تا 2 ماه آينده درحال انجام است.

او با تاكيد بر اين‌كه پيمانكار در پروژه‌ ايران ال.ان.جي پيشنهاد اجرايي جديدي ارائه داده كه به برنامه ما نزديك است و تصميم‌گيري نهايي براي سرمايه‌گذاري آن (FID) تا دو ماه آينده نهايي مي‌شود، افزود: به اين ترتيب با توجه به اين‌كه مهندسي تفضيلي فاز 12 و پروژه ايران ال.ان.جي انجام شده است، بخش مرزي فاز 11 به اين پروژه اختصاص داده مي‌شود كه به اين ترتيب حدود يك تا دو سال جلو مي‌افتند.

تمايل توانير به تحويل گرفتن برق ارمنستان

وي درباره‌ي قرارداد صادرات گاز ايران به ارمنستان و واردات برق آن به كشور تصريح كرد: هنوز ارمنستان آمادگي دريافت گاز ايران را ندارد، ولي با توجه به فرا رسيدن زمان دريافت Take or pay ، ارمنستان در همين روزها بايد پاسخ خود را نسبت به شرايط كنوني ارائه دهد. در اين راستا توانير تمايل دارد هر چه سريع‌تر نسبت به واردات برق اقدام كند.

مذاكره با بانك‌هاي داخلي براي تامين مالي ايران ال.ان.جي

به گزارش ايسنا، مدير عامل شركت ملي صادرات گاز ايران با بيان اين‌كه دو هفته پيش موضوع تامين مالي ايران ال.ان.جي در شوراي اقتصاد مطرح شده است، گفت: در اين راستا رئيس كل بانك مركزي پيشنهاداتي داده كه در حال اجراي آن هستيم. به اين منظور در هفته‌ جاري جلسه‌اي مهم با بانك‌هاي داخلي براي تامين مالي اين پروژه برگزار خواهد شد.

او در مورد زمان پذيره‌نويسي اين پروژه براي واگذاري سهام آن با بخش خصوصي افزود: بر اساس قوانين، زمان ورود به اين پروژه به بورس پس از توليدي شدن آن خواهد بود و در اين مرحله توسعه توسط دولت انجام مي‌شود.

مذاكره با شركت‌هاي اتريشي، ايتاليايي و آلماني براي فروش سهام ايران ال.ان.جي

وي از مذاكره با يك شركت آلماني، OMV اتريش و اديسون گاز براي فروش سهام ايران ال.ان.جي خبر داد و گفت: به اين منظور هر كدام از آنها حداقل 30 درصد تقاضاي خريد سهام دارند كه البته ميزان سهم در حال بررسي است. به جز اين سه شركت، هشت شركت آسيايي و اروپايي نيز متقاضي جدي هستند.

او خاطرنشان كرد: بر اساس مذاكرات اوليه هر شركت كه در اين پروژه حضور پيدا مي‌كند بايد همزمان با خريد سهام پروژه، تامين مالي بخش ال.ان.جي را متناسب باسهام خود و همچنين تامين مالي بخشي از بالا دستي را انجام دهد. مجموع توليد اين فاز 10.5 ميليون تن است در حاليكه هم اكنون بيش از 30 ميليون تن متقاضي جدي خريد دارد.

تداوم مذاكرات قرارداد در ميادين گلشن و فردوسي

سيفي با اشاره به جلسه هفته گذشته با شركت SKS مالزي در توسعه ميادين گلشن و فردوسي يادآوري كرد: در حال حاضر درخصوص فروش گاز به كارخانه ال.ان.جي، قرارداد حق‌العمل كاري و فروش گاز به منطقه دير كه به عنوان خوراك صنايع مادر مانند كارخانه آلومينيوم و سيمان مصرف خواهد شد، با آن‌ها مذاكره مي‌كنيم. در اين زمينه بخشي از گاز اين ميادين به دليل داشتن حدود 30 درصد نيتروژن قابل استفاده در ال.ان.جي نيست و به دير ارسال مي‌شود.

به گفته‌ي او همچنين شركت مشترك كشتي‌راني گلشن و فردوسي ميان SKS مالزي و شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران تشكيل شده است.

قطعي شدن برنامه ساخت خط لوله گاز سيري - عسلويه

وي ساخت خط لوله انتقال گاز سيري به عسلويه را قطعي دانست و گفت: با وجود مذاكرات مستمر با شركت كرسنت براي تعيين وضعيت قرارداد صادرات گاز به امارات، در حال حاضر ساخت خط لوله انتقال گاز اين ميدان به عسلويه قطعي شده است.

او حجم گاز توليدي اين ميدان را در تابستان حدود 600 و در زمستان 400 ميليون فوت مكعب اعلام و خاطرنشان كرد: حتي در صورت نهايي شدن مذاكرات كرسنت، اين خط لوله 240 كيلومتري مي‌تواند روزانه 200 ميليون فوت مكعب گاز اضافي را به داخل كشور منتقل كند. همچنين اگر به توافق نرسيم قادر به انتقال همه گاز خواهد بود.

تاخير حضور گاز پروم درايران به دليل تغييرات اين شركت

وي با تاكيد بر اين كه زمانبدي‌هاي لازم براي حضور شركت گازپروم در ايران و انجام مذاكرات دو طرفه انجام شده است، اظهار كرد: شايد به دليل انتخابات و تغييرات اساسي كه در روسيه بود، كمي تاخير در حضور آنها در ايران صورت گيرد، زيرا شركت گازپروم 25 درصد كل درآمد روسيه را تامين مي‌كند و به شدت با دولت آن كشور در هم تنيده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha