• جمعه / ۳۰ فروردین ۱۳۸۷ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8701-09692

مديرعامل شركت نفت وگاز پارس: ـ مهلت توتال را تمديد نمي‌كنيم ـ مناقصه‌ فازهاي19 تا 21 تا دو ماه آينده نهايي مي‌شود

مديرعامل شركت نفت وگاز پارس:
ـ مهلت توتال را تمديد نمي‌كنيم
ـ مناقصه‌ فازهاي19 تا 21 تا دو ماه آينده نهايي مي‌شود

فرصت نهايي توتال براي ارائه پيشنهادات خود در پروژه‌ي پارس LNG در فاز 11 پارس جنوبي خرداد ماه است كه پس از آن به هيچ وجه اين فرصت تمديد نمي‌شود و يا به سراغ شركت‌هاي ديگر مي‌رويم يا رويكرد داخلي را بر مي‌گزينيم.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي وكيلي ـ مديرعامل شركت نفت و گاز پارس ـ با بيان اين مطلب اظهار كرد: به نظر مي رسد مدت زمان حدود چهار سال فرصت مناسبي براي تصميم‌گيري بوده كه به شركت توتال داده شده است و از حدود هشت ماه پيش نيز فرصت نهايي خرداد ماه به آن‌ها داده شد.

وي افزود: در حال حاضر امكان صادرات گاز از شبكه‌اي كه به اروپا وصل مي‌شود وجود دارد و نيازي به اين نداريم كه براي تبديل گاز به LNG منتظراين شركت‌ها بمانيم بنابراين اگر اين شركت‌ها حاضر به سرمايه‌گذاري در ايران نشوند امكان استفاده گاز به طرق ديگر وجود دارد و قادر هستيم با تامين هزينه اوليه دو ميليارد دلار به ازاي هر سال نسبت به توسعه آنها اقدام كنيم.

مديرعامل شركت نفت وگاز پارس با تاكيد بر اينكه براي حضور تركيه در فازهاي 22 تا 24 پارس جنوبي وقت نهايي و محدود مشخص شده است توضيح داد: با توسعه اين سه فاز امكان توليد مقدار زيادي گاز به وجود مي‌آيد كه در حال مذاكره با تركيه هستيم و در صورتي كه تا زمان مشخص شده پيشنهادات خود را ارائه نكنند به سراغ شركت‌هاي ديگر خواهيم رفت.

وي با اشاره به حفر چاه‌هاي جديد در فاز يك پارس جنوبي تشريح كرد: فاز يك داراي دو سكو است كه يك سكو مجهز به امكانات فرآورش است و سكوي دوم اين امكانات را ندارد و گاز را توسط يك خط لوله 18 اينچ به پالايشگاه منتقل مي‌كنند اين خط لوله با مشكل مواجه شده بود كه دو راهكار ساخت خط لوله جديد و خط لوله موقت برنامه ريزي شده بود كه در حال حاضر لوله گذاري خط لوله دائم در جريان است.

به گفته او سكوي يك با چند چاه اضافي مي‌تواند به تنهايي يك ميليارد فوت مكعب گاز توليد كند كه به اين منظور چند چاه جديد حفر شده است. در حال حاضر توليد اين سكو حدود750 ميليون فوت مكعب در روز است همچنين در برنامه است توليد فاز سكوي دوم را به فاز 19 اضافه كنيم.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: تا دو ماه آينده مناقصه فازهاي 19 و 21 نهايي خواهد شد.

وكيلي با اشاره به اينكه در حال حاضر يك دكل دريايي در ميدان گلشن، يك دكل اجاره شركت مالزيايي در ميادين گلشن و فردوس فعاليت مي‌كنند افزود: شركت پتروپارس براي فاز 12 يك دكل از هند اجاره كرده كه تا شهريور ماه آغاز به كار خواهد كرد، همچنين دكل شهيد مدرس با هزينه‌ شركت نفت و گاز پارس در حال بازسازي است كه تا چهار ماه آينده مشغول به همكاري خواهد شد و يك دكل ديگر نيز تا حدود دو ماه آينده به ناوگان اين شركت اضافه مي‌شود.

وي درباره فازهاي 9 و 10 گفت: در خصوص تامين دكل‌ اين فاز مشكل نداريم و در خصوص تجهيزات سرچاهي با كمي مشكل مواجه شده بوديم كه اين مشكلات نيز در حال رفع شدن هستند و اميدواريم فاز 9 پارس جنوبي تا شهريور وارد مدار شود.

به گفته او با تخصيص سه درصد از فروش نفت خام معادل شش ميليارد دلار به پروژه‌هاي پارس جنوبي مشكل مالي در هيچ كدام از فازها نخواهيم داشت يادآور شد: در فازهاي 15 و 16 بانك صنعت و معدن علي‌رغم ميل باطني و با فشار وارد شده از سوي وزارت صنايع از فاينانس فازهاي 15 و 16 كناره گيري كرد ولي منابع تخصيصي از حساب ذخيره ارزي كه قرار بوده به اين فاز تعلق پيدا كند در همين فاز استفاده خواهد شد، همچنين اولين پيش پرداخت از سه درصد درآمد فروش نفت خام كه به پروژه‌هاي پارس جنوبي اختصاص پيدا كرده تا آخر اين ماه دريافت خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha