• جمعه / ۲۳ فروردین ۱۳۸۷ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8701-05343

مديرعامل شركت كرسنت در ايران در گفت‌وگو با ايسنا خبر داد: آغاز عمليات اجرايي صادرات گاز به امارات از حدود 4 ماه آينده

مديرعامل شركت كرسنت در ايران در گفت‌وگو با ايسنا خبر داد:
آغاز عمليات اجرايي صادرات گاز به امارات از حدود 4 ماه آينده

عمليات اجرايي پروژه‌ صادرات گاز به امارات طي قرارداد كرسنت از حدود سه تا چهار ماه آينده آغاز خواهد شد.

حميد ظاهري ـ مديرعامل شركت كرسنت در ايران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با تاكيد بر اين خبر اظهار كرد: در حال حاضر مذاكرات در خصوص قيمت گاز صادراتي و حجم گاز همچنان بين دو كشور ادامه دارد.

وي با تاكيد بر پنج برابر شدن قيمت گاز صادراتي به امارات نسبت به زمان امضاي تفاهم نامه اوليه به دليل افزايش قيمت نفت افزود: هم اكنون گاز ميدان سلمان آماده بهره‌برداري و صادرات است. تا كنون برخي ابهامات موجود در قرارداد براي مسوولان ايراني رفع شده و در خصوص بعضي موارد نيز دو طرف به تفاهم رسيده‌اند.

مديرعامل شركت كرسنت در ايران روند مذاكرات را مثبت ارزيابي كرد و گفت: قيمت گاز صادراتي به امارات با فرمول كنوني، حداقل دو برابر قيمت گازي است كه از قطر به كشور امارات صادر مي‌شود؛ در اين راستا چون مبناي قرارداد كرسنت، قيمت نفت است بنابراين در شرايط كنوني كه قيمت نفت رو به افزايش است، قيمت گاز صادراتي نيز بيشتر خواهد شد.

وي با اشاره به اين‌كه شركت اماراتي خواستار دريافت حجم بيشتري از ايران است، خاطرنشان كرد: از آنجايي كه در تفاهم نامه اوليه منبع دريافت گاز مشخص نشده است؛ بنابراين امكان دريافت گاز بيشتر از منابع ديگر هم وجود دارد ولي ايران تاكيد مي‌كند كه در حال حاضر امكان صادرات گاز بيشتر از ميزان قرارداد را به امارات ندارد.

به تازگي شركت داناگاز امارات از آغاز دريافت گاز ايران در اواسط سال جاري ميلادي خبر داده است؛ داناگاز اعلام كرد دريافت گاز از پروژه به تاخير افتاده واردات گاز از ايران در اواسط سال 2008 آغاز مي‌شود.

حميد جعفر ـ مدير داناگاز ـ در جلسه سالانه مجمع عمومي اين شركت در شارجه تاكيد كرده است که مقدمات دريافت گاز ايران تكميل شده است و امسال گاز وارداتي ايران وارد امارات خواهد شد.

يك مقام اماراتي با ابراز ترديد درباره اجرايي شدن اين اظهارات گفته است که اظهارات جديد مقامات دانا گاز مي‌تواند به نوعي ابراز اميدواري باشد كه ايران صادرات گاز را آغاز كند؛ ولي فكر نمي‌كنم اين مساله بدون امضاي توافقنامه جديد از سوي دانا گاز براي پرداخت هزينه بيشتر براي دريافت گاز محقق شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha