• دوشنبه / ۸ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۹:۳۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8611-04854
  • خبرنگار : 90089

/تصويب ماليات‌هاي مستقيم به‌جز ماليات عملكرد نفت در كميسيون تلفيق/ مفتح: سال آينده درآمدهاي مالياتي 19/2 درصد رشد خواهد يافت

/تصويب ماليات‌هاي مستقيم به‌جز ماليات عملكرد نفت در كميسيون تلفيق/
مفتح:
سال آينده درآمدهاي مالياتي 19/2 درصد رشد خواهد يافت

كميسيون تلفيق در اولين مصوبه‌ي خود، ماليات‌هاي مستقيم پيشنهادي دولت را به‌جز ماليات عملكرد نفت، عينا به تصويب رساند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدمهدي مفتح ـ مخبر كميسيون تلفيق بودجه‌ي 87 ـ با بيان اين‌كه در جلسه‌ي عصر امروز (دوشنبه) درآمدهاي لايحه‌ي پيشنهادي دولت را بررسي كرديم، خاطرنشان كرد: منابع عمومي دولت كمي بيش از 72 هزار ميليارد تومان است كه اين رقم نسبت به پيش‌بيني عملكرد سال 86، 7/13 درصد رشد يافته است.

نماينده‌ي مردم رزن در مجلس افزود: درآمدهاي منابع عمومي دولت به پنج دسته تقسيم مي‌شود؛ اول درآمدهاي مالياتي كه 1/30 درصد درآمدهاي لايحه بودجه را تشكيل مي‌دهد كه اين عدد در سال 86، 4/28 درصد بود؛ دوم درآمدهاي غيرنفتي كه 6/16 درصد درآمدهاي لايحه‌ي بودجه را تشكيل مي‌دهد و اين عدد در سال 86، 1/18 درصد بود؛ سوم منابع حاصل از صادرات نفت كه 7/23 درصد است كه از درآمدهاي لايحه را تشكيل مي‌دهد كه اين عدد نسبت به سال 86، 5/27 درصد بوده است؛ چهارم، درآمدهاي حاصل از واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌يي 4/0 درصد لايحه‌ي بودجه را تشكيل مي‌دهد كه اين عدد در سال 86 يك دهم درصد بوده است و پنجم، درآمدهاي حاصل از واگذاري دارايي‌هاي مالي 2/29 درصد درآمدهاي لايحه‌ي بودجه را تشكيل مي‌دهد كه اين عدد در سال 86، 9/25 درصد بود.

مفتح خاطرنشان كرد: نسبت درآمدهاي مالياتي به توليد ناخالص داخلي كشور در سال 86، 3/7 درصد بوده كه اين عدد در سال 87 به 4/7 درصد رسيده است.

مخبر كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بيان اين‌كه رسيدگي به درآمدهاي مالياتي پيشنهادي دولت را از امروز آغاز كرديم، اظهار كرد: درآمدهاي مالياتي رقمي بيش از 21 هزار و 656 ميليارد تومان است كه نسبت به عملكرد سال 86، 2/19 درصد رشد يافته است.

او درآمدهاي مالياتي را مشتمل بر درآمدهاي مالياتي مستقيم و غيرمستقيم دانست و افزود: ماليات‌هاي مستقيم مشتمل بر ماليات بر شركت‌ها، ماليات بر درآمد و ماليات بر ثروت است. ماليات‌هاي مستقيم سال 87 دولت نسبت به سال 86، 25 درصد رشد يافته است كه تفكيك جزيي 25 درصد نيز به اين شكل است؛ حدود 7 درصد رشد توليد ناخالص داخلي، 15 درصد نرخ تورم و 3 درصد نيز افزايش كارآيي نظام مالياتي كشور.

مفتح خاطرنشان كرد: درآمد حاصل از ماليات‌هاي مستقيم بر اساس پيشنهاد دولت، رقمي بالغ بر 148 هزار و 896 ميليارد ريال است كه از اين عدد 112 هزار و 196 ميليارد ريال به تصويب كميسيون رسيد و 36 هزار و 700 ميليارد ريال ماليات عملكرد نفت از سوي اعضاي كميسيون مراعا گذاشته شد تا اين موضوع با حضور مسوولان وزارت نفت بررسي و در نهايت به تصويب برسد.

نماينده‌ي مردم رزن در مجلس افزود: در لايحه‌ي بودجه‌ي 87، ماليات بر شركت‌ها رقمي بالغ بر 109 هزار و 324 ميليارد ريال پيش‌بيني شده كه نسبت به عملكرد سال 86، 6/20 درصد رشد كرده است. ماليات بر شركت‌ها به ماليات عملكرد اشخاص حقوقي دولتي، ماليات عملكرد اشخاص حقوقي غيردولتي و ماليات عملكرد نفت تقسيم مي‌شود. در بخش ماليات بر درآمد، رقم پيشنهادي دولت بالغ بر 31 هزار و 865 ميليارد ريال است كه نسبت به عملكرد سال 86، 4/23 درصد رشد يافته است. اين ماليات مشتمل بر ماليات حقوق كه 18 هزار و 600 ميليارد ريال و با رشد 7/23 درصدي است.

او ادامه داد: البته لازم به ذكر است كه ماليات بر حقوق به معناي افزايش ارقام قانون ماليات بر حقوق نيست. فقط به دليل رشد دستمزدها يا ايجاد مشاغل جديد اين عدد پيش‌بيني شده است.

مفتح افزود: ماليات مشاغل بالغ بر 11 هزار و 900 ميليارد ريال است كه نسبت به سال قبل 22 درصد رشد يافته است. ماليات مستغلات 1300 ميليارد ريال نسبت به سال 86، 3/31 درصد رشد يافته است. ماليات‌هاي متفرقه نيز بالغ بر 65 ميليارد ريال است كه تمامي اعداد به تصويب كميسيون رسيد.

مخبر كميسيون تلفيق بودجه مجلس با اشاره به بخش ماليات بر ثروت گفت: ماليات بر ثروت بالغ بر 7 هزار و 707 ميليارد ريال با رشد 9/6 درصدي و به تفكيك ماليات بر ارث، ماليات نقل و انتقال سرقفلي و ماليات اتفاقي به تصويب كميسيون رسيد.

مفتح در پايان تاكيد كرد:‌ كميسيون تلفيق در جلسه‌ي شيفت شب خود، ماليات عملكرد نفت و ماليات‌هاي غيرمستقيم كه مشتمل بر ماليات بر واردات و ماليات بر كالا و خدمات است را بررسي و به تصويب خواهد رساند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha