• یکشنبه / ۷ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۷:۵۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8611-04151

حدادعادل در اولين جلسه كميسيون تلفيق: *دولت اين شجاعت را داشت كه در بودجه‌ تحول ايجاد كند *در بودجه 87 قانون‌هاي مديريت خدمات كشوري و اصل 44 مد نظر قرار گيرد

حدادعادل در اولين جلسه كميسيون تلفيق:
*دولت اين شجاعت را داشت كه در بودجه‌ تحول ايجاد كند
*در بودجه 87 قانون‌هاي مديريت خدمات كشوري و اصل 44 مد نظر قرار گيرد

رييس مجلس گفت: نمايندگان مجلس با ديد كلان به بررسي لايحه بودجه بپردازند.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، دكتر غلامعلي حدادعادل عصر روز يك‌شنبه با حضور در اولين جلسه كميسيون تلفيق، اظهار كرد: تلفيق مهم‌ترين كار كميسيوني مجلس است و ما كاري جدي‌تر از تلفيق در غالب كميسيون نداريم.

وي با بيان اين‌كه امسال ما با محدوديت انتخابات مواجه هستيم، گفت: خود شما دوستان هم وظيفه داريد در حوزه‌ي انتخابيه حضور داشته باشيد و هم در اين كميسيون حضور پيدا كرده‌ايد كه اميدوارم بتوانيد به حق كار خود را ادا كنيد و به وظايف نمايندگي خود برسيد.

رييس مجلس با بيان اين‌كه در پارلمان‌هاي دنيا تصويب بودجه مهم‌ترين كاري است كه مجلس بر عهده دارد، اظهار كرد: اين يك عرف پذيرفته شده در همه‌ي جاي دنياست كه بودجه از سوي دستگاه اجرايي تعيين و از طرف دستگاه قانونگذاري به تصويب برسد و ما نيز در اين 28 سال پس از انقلاب اين روش را پذيرفته‌ايم. بنابراين منطقي است كه نمايندگاني كه در مجلس هستند با ديد كلان به آن بپردازند.

وي با بيان اين كه نبايد يكي از دو قوه براي تعيين بودجه منفعل باشد و به حاشيه برود، اظهار كرد: خوشبختانه در مجلس هفتم گرايش انحرافي در تصويب قوانين نداشتيم؛ گاهي شاهد بوديم كه روند بررسي بودجه سياسي مي‌شد و بعضي از دستگاه‌ها مورد تضعيف قرار مي‌گرفتند و درگيري در بيرون و داخل مجلس به دليل بحث‌هاي سياسي پيش مي‌آمد اما در مجلس هفتم، روند كار بر اساس كار كارشناسي است؛ البته ممكن است نظراتي بر اساس گرايش‌ها نيز وجود داشته باشد.

وي با بيان اين‌كه بودجه‌ي امسال دو خصوصيت دارد و نقش نمايندگان بر آن تعيين كننده است، گفت: در سال‌هاي گذشته بودجه تحولي شكلي نكرده بود؛ اما امسال ما شاهد تحول در ساختار بودجه هستيم. بنابراين نمايندگان به صورت كلي بودجه را تصويب مي‌كنند و ديگر بر روي اعداد و ارقام اقدام خاصي بر روي رديف‌ها صورت نمي‌گيرد و وظيفه نمايندگان در اين‌باره مضاعف مي‌شود كه دقت بيش‌تري بر روي اين اعداد و ارقام داشته باشند.

رييس قوه مقننه ابراز خوشحالي كرد كه دولت اين شجاعت را داشته كه تحول در بودجه‌ ايجاد كند.

حدادعادل ادامه داد: همه‌ي كساني كه مسووليتي در مورد بودجه داشتند احساس مي‌كردند كه اين شكل بودجه منطقي نيست زيرا چندين هزار پيشنهاد براي آن مي‌آمد و زمان زيادي براي هر پيشنهاد گرفته مي‌شد و گاهي اوقات بر سر مسائل جزئي وقت زيادي از مجلس صرف مي‌شد.

نماينده مردم تهران در مجلس تصريح كرد: ما از همان سال اول كه بودجه را در دست گرفتيم از مركز پژوهش‌هاي مجلس خواستيم تا مطالعاتي براي تغيير شكل بودجه دولت بكند كه كاري كه اكنون در مورد بودجه انجام داده تا حدود زيادي از نظر سمت و سو با ديدگاه مركز پژوهش‌ها هم‌خواني داشت و ما از اين تحول استقبال مي‌كنيم و اميدواريم كه با حذف تبصره‌ها، تصويب و بررسي بودجه در صحن علني روان‌تر، صحيح‌تر و سريع‌تر انجام شود.

حدادعادل با بيان اين كه در رديف‌هاي بودجه با يك نص صريح قانون در مورد بودجه مواجه نيستيم كه چند رديف بايد وجود داشته باشد و مجلس مي‌تواند در بودجه تا حدودي كليات را مد نظر قرار دهد، افزود: اما بر اساس قانون دستگاه‌هايي كه بودجه‌شان توسط قانون تصويب شده بايد در لايحه بودجه برايشان بودجه در نظر گرفته شود.

او با بيان اين‌كه نگاه دولت بر اين است كه مجلس به كليات توجه بيش‌تري داشته باشد و از پرداختن به جزئيات پرهيز كند، گفت: البته اين نگاه منطقي است اما نقد‌هايي هم بر آن وارد است؛ زيرا مجلس هم معتقد نيست كه بايد رديف‌هاي دستگاه‌ها حذف نشود. اما صحبت بر سر آن است چرا 39 رديف در لايحه بودجه ديده شده در حالي كه دولت قبلا گفته بود 69 رديف در اين لايحه وجود دارد؛ بنابراين بايد منطقي پشت اين قضيه و تعداد رديف‌ها وجود داشته باشد.

حدادعادل گفت: البته با توجه به فرصت زماني كم، ممكن است در مجلس راه‌حل‌هايي و يا اصلاحيه‌اي نسبت به آن صورت گيرد اما در هر صورت در شرايط فعلي اين رديف‌هاي دستگاه‌ها طبق قانون بايد وجود داشته باشد.

رييس قوه مقننه از كميسيون تلفيق خواست تا فضايي صميمي بين دولت و مجلس ايجاد كند و خطاب به اعضاي كميسيون تلفيق تاكيد كرد كه در بودجه سال آينده سياست‌هاي كلي نظام مورد توجه قرار گيرد و هم‌چنين اين بودجه بر اساس قانون برنامه‌ي چهارم توسعه و چشم‌انداز 20 ساله و هم‌چنين در نظر گرفتن قانون مديريت خدمات كشوري و سياست‌هاي اجزايي اصل 44 قانون اساسي باشد.

نماينده مردم تهران در مجلس اضافه كرد: برخي از سياست‌هاي مهم كشور بايد در بودجه مشخص شود كه به چه شكلي منعكس خواهد شد؛ مثلا سياست اجرايي اصل 44 قانون اساسي كه تنها به مجلس برنمي‌گردد بايد جاي پايش در بودجه نشان داده شود؛ هم‌چنين مايل هستيم كه ديدگاه دولت را در مورد قانون مديريت خدمات كشوري كه در مجلس هفتم پس از چند سال بررسي به تصويب رسيده را بدانيم زيرا قبل از آن‌كه اين لايحه به مجلس ابلاغ شوند، نمايندگان بارها به من تذكر مي‌دانند كه چرا اين لايحه را در صحن علني ابلاغ نمي‌كنيد و من به آن‌ها مي‌گفتم كه منتظرم تا ببينم دولت تا چه ميزان مي‌تواند اين لايحه را اجرايي كند؛ بنابراين انتظار داريم كه قانون مديريت خدمات كشوري و دست‌آوردهاي آن در بودجه منعكس شود.

اين نماينده مجلس خطاب به نمايندگان حاضر در كميسيون تلفيق گفت: همكاراني كه در كميسيون تلفيق هستند مواظب باشند كه از غلبه‌ي گرايش‌هاي محلي در تصويب بودجه جلوگيري كنند؛ زيرا بودجه يك امر ملي است. بنابراين هر كس كه خواست بودجه را استاني و يا از مسير خود منحرف كند با آن مقابله كنند مگر اين‌كه منطقي در اين تغيير وجود داشته باشد.

حدادعادل تاكيد كرد: اين نمايندگان مواظب باشند كه فضاي كشمكش بين نمايندگان و هم‌چنين بين دولت و مجلس به وجود نيايد. هم‌چنين درآمد مبهم براي دولت تصويب نكنند، زيرا دولت خرجي را كه بر عهده دارد مجبور است بپردازد اما كسي به او قول نهايي نمي‌دهد كه آن ميزان درآمدي كه در بودجه تعيين شده را تامين كند. بنابراين مراقب باشيم كه خودمان را با عدد و رقم گول نزنيم.

وي با بيان اين‌كه در سال اول مجلس تاكيد داشتيم كه دولت بودجه‌اي بياورد كه تورم‌زا نباشد گفت: خوشبختانه دولت در ماه‌هاي اخير به اين معنا رسيده است.

رييس مجلس در پايان در مورد بودجه‌ي مجلس در لايحه‌ بودجه، گفت: من تا جايي كه مي‌توانستم رقم بودجه را كم كردم، اما نمايندگان در نظر داشته باشند كه مجلس نمي‌تواند بدون بودجه كار كند ضمن آن‌كه ما مجلس جديد را در پيش داريم و خرج‌مان زياد است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha