• سه‌شنبه / ۱۳ آذر ۱۳۸۶ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8609-07554

مديرعامل شركت تهيه و توليد موادمعدني درگفت‌وگوباايسنا: معدن انگوران درحال بازسازي و پاك‌سازي است امسال 20هزارتن خاك روي از معدن مهدي‌آباد استخراج مي‌كنيم

مديرعامل شركت تهيه و توليد موادمعدني درگفت‌وگوباايسنا:
معدن انگوران درحال بازسازي و پاك‌سازي است
امسال 20هزارتن خاك روي از معدن مهدي‌آباد 
استخراج مي‌كنيم

در حال حاضر مشكلي براي تامين خاك روي نداريم و براي تامين نياز مراجعه‌كنندگان آمادگي داريم.

اردشير سعدمحمدي - مديرعامل شركت تهيه و توليد موادمعدني - در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت و معدن خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: با توجه به ريزش معدن انگوران در سال گذشته هم‌اكنون در شرايط بازسازي و پاكسازي اين معدن قرار داريم و ارتباط بين پله‌ها را برقرار كرده‌ايم.

وي درباره واگذاري اين معدن به بخش خصوصي نيز عنوان كرد: شركت تهيه و توليد موادمعدني 100 درصد دولتي بوده و هر موقع مسوولان امر در اين زمينه تصميم‌گيري و ابلاغ كنند، ما موظف به اجرا هستيم.

او درباره وضعيت معدن انگوران نيز گفت: در سال جاري تاكنون بالغ بر 817 هزار تن ماده معدني به 71 كارخانه داده‌ايم كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 64 درصد رشد نشان مي‌دهد؛ ضمن اين‌كه حدود 11 ميليون تن در 8 ماه گذشته باطله‌برداري كرديم كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 80 درصد جلوتريم.

سعدمحمدي توضيح داد: در هشت ماه نخست امسال در ارتباط با سنگ‌آهن از معادن مركزي (چغارت)، چادرملو، گل‌گهر، جلال‌آباد، سنگان و ميش‌دوان در مجموع حدود 13 ميليون و 860 هزار تن توليد داشتيم و ركورد توليد در آبان ماه با حدود دو ميليون تن كنسانتره و دانه‌بندي شكسته شد كه با روند فعلي در سال جاري از مرز توليد 20 ميليون تن سنگ‌آهن نيز خواهيم گذشت.

وي با اشاره به اين‌كه اولويت تامين نياز سنگ‌آهن با واحدهاي توليدكننده فولاد در كشور است، عنوان كرد: مازاد بر نياز شركت‌هاي فولادي داخل را صادر مي‌كنيم كه در سال جاري تاكنون اين رقم حدود دو ميليون و 900 هزار تن بوده است.

مديرعامل شركت تهيه و توليد مواد معدني درباره ميزان توليد زغال‌سنگ نيز توضيح داد: در 8 ماه اول سال جاري از معادن كرمان، شاهرود و زيرآب در مجموع حدود 710 هزار تن توليد زغال سنگ داشتيم كه 3 درصد بيشتر از سال گذشته بود و با راه‌اندازي زغال‌سنگ طبس كه آماده فعاليت شده است، اين ميزان طي ماه‌هاي آينده افزايش مي‌يابد.

وي درباره آخرين وضعيت توليد در ديگر معادن شركت نيز توضيح داد: در سنگ‌آهك پيربكران 11 درصد از برنامه جلوتريم، در طلاي موته 5 درصد نسبت به سال گذشته و 14 درصد از برنامه جلوتريم، در سرب و روي نخلك 16 در صد نسبت به سال گذشته و 61 درصد نسبت به برنامه و در اسفندقه نيز 17 درصد نسبت به برنامه و 46 درصد نسبت به سال گذشته از نظر توليد جلوتر هستيم. همچنين در معدن نفيلين سينيت كليبر 39 درصد نسبت به سال گذشته جلوتريم.

سعدمحمدي در خصوص معادن جديد اين شركت عنوان كرد: معدن باريت مهدي‌آباد كه امسال توليد را شروع كرده، تاكنون حدود 8 هزار تن توليد داشته است. همچنين در تيتانيوم كهنوج حدود 2700 تن در سال جاري توليد داشتيم. در فروكروم سبزوار نيز 2228 تن توليد شد و در آنيتموان سفيدآب نيز كه اخيرا بازگشايي شد بالغ بر 100 تن توليد كرديم.

او درباره وضعيت معدن روي مهدي‌آباد نيز گفت: در حال حاضر عمليات باطله‌برداري در اين معدن در حال انجام است و قول مي‌دهم تا پايان سال جاري حداقل 20 هزار تن خاك روي استخراج كنيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه چرا عمليات معدن‌كاري در معدن روي مهدي‌آباد با تاخير زياد انجام شده است؟ تصريح كرد: به دلايل مختلف مسائل اكتشافي در آن منطقه به مدت زياد فعاليت‌ها متوقف مانده بود و نهايتا پروانه معدن به نام شركت تهيه و توليد مواد معدني صادر شد كه ما نيز مناقصه برگزار كرديم و پيمانكار ايراني آن انتخاب شد.

سعدمحمدي در خصوص معدن طلاي زرشوران نيز گفت: مناقصه براي انتخاب پيمانكار اين معدن انجام شد و در حال حاضر طرفين در حال تدوين متن نهايي قراردادها هستند تا به توافق برسيم و پيمانكار ايراني آن با تكنولوژي ايراني كار خود را آغاز خواهد كرد؛ ضمن اين‌كه قرار است سالي 3 تن طلا از اين معدن استخراج شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha