• دوشنبه / ۵ آذر ۱۳۸۶ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8609-02314

مجري بازاربيوتكنولوژي همايش ملي بيوتكنولوژي: حفظ شوراي عالي زيست‌فن‌آوري به عنوان ستادويژه ياكميته‌اي درشوراي عالي جديد، سياستگذاري‌ دراين حوزه راتسهيل مي‌كند

مجري بازار بيوتكنولوژي پنجمين همايش بيوتكنولوژي جمهوري اسلامي ايران گفت: جامعه بيوتكنولوژي امروز در شرايطي است كه بايد از نتيجه دو دهه تلاش تحقيقاتي خود به محصول برسد.

دكتر سيد صفا علي فاطمي، رييس مركز رشد ريزفن‌آوري پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و مجري بازار بيوتكنولوژي پنجمين همايش بيوتكنولوژي جمهوري اسلامي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار «فن‌آوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: همايش ملي بيوتكنولوژي همايشي سراسري و بزرگ است كه شركت كنندگان آن سال به سال بيشتر شده و تعداد مقالات آن نيز نسبت به اولين سال سه برابر شده است و قرار گرفتن آن در كنار دو كنفرانس ديگر - نخستين همايش بين‌المللي ژنوميكس و بيوتكنولوژي سلامت و چهارمين همايش ژنتيك معلوليت - كه هر كدام براي خود وزنه‌اي هستند، پژوهشگران و محققان زياد را زير يك سقف جمع كرده است كه در نوع خود بي نظير است.

وي افزود: جمع كردن و كار تيمي در كشور ما كاري مشكل است ولي با تلاش مجريان اين سه همايش توانسته به نحو احسن برگزار شود و متخصصان مربوط به هر شاخه را به اهداف مورد نظر خود برساند.

قاعدتا مشكلاتي نيز با توجه به امكانات ما و شرايط و فرهنگ كاري ما وجود داشته كه اميدوارم در سالهاي بعد رفع شود.

دكتر فاطمي، حركت بيوتكنولوژي را با توجه به برگزاري اين همايش مثبت و رو به جلو ارزيابي كرد كه هرگز عقب گرد نداشته و تصريح كرد: بيوتكنولوژي ايران بعد از قريب دو دهه از شروع توانسته مرزهاي تخصصي را بشكند و ما در زمينه تربيت نيروي انساني وضعيت متفاوتي نسبت به سالهاي قبل شاهديم كه البته وضعيت نهايي مطلوب نبوده ولي متفاوت است.

رييس مركز رشد ريزفن‌آوري پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك، با توجه به پيشرفت بيوتكنولوژي در بحث توليد علم و مقالات علمي و ارائه كنفرانس‌هاي بين‌المللي،‌ خاطر نشان كرد: در توليد فن‌آوري روزنه‌هاي اميد و نقاط روشني را مي‌توانيم ببينم و چيزي كه بعد از گذشت دو دهه، بيوتكنولوژي كشور در كنار نيروي انساني و مقاله به آن نيازمند است محصول بيوتكنولوژي است.

وي در عين حال تصريح كرد: محصول بيوتكنولوژي توليد نخواهد شد مگر اين كه محققان اين رشته دست به دست هم داده و با برخورداري از حمايت دولت كه مي‌تواند به صورت مادي و معنوي باشد به فعاليت بپردازد.

مدير گروه توليد و تجاري سازي انجمن بيوتكنولوژي با اشاره به برگزاري بازار بيوتكنولوژي در حاشيه پنجمين همايش بيوتكنولوژي، يادآور شد: در بازار بيوتكنولوژي شاهد حضور شركت‌هاي بيوتكنولوژي هستيم كه محصولاتشان كه حاصل تجاري سازي ايده‌ها و پژوهش‌هاست در آن ارائه شده و فن‌آوراني حضور دارند كه محصولاتشان تجاري شده و تجربياتشان را در قالب سخنراني‌هايي ارائه مي‌كنند.

وي خاطر نشان كرد: در اين بازار از حضور متخصصان حقوقي و بازاريابي نيز بهره‌مند مي شويم تا بتوانيم فرهنگ توليد و تجاري سازي كشور را رونق داده و به صورت رايگان در اختيار متخصصان قرار دهيم تا بيوتكنولوژي ايران با يك خيز بزرگ ديگر وارد عرصه شود و مرزهاي توليد تكنولوژي و محصول و خدمات بيوتكنولوژي را درنوردد تا هر چه سريعتر از اين دانش پيشرفته كه فوق‌العاده در دنيا پر اهميت است برخوردار شود و مطمئن باشيم كه با دستيابي به اين فن‌آوري قدعلم كند و در بين كشورهاي پيشرفته دنيا كه در اين زمينه حرفي براي گفتن دارند قرار بگيرد.

مجري بازار بيوتكنولوژي پنجمين همايش بيوتكنولوژي جمهوري اسلامي ايران در ادامه با اشاره به شوراي عالي زيست فن‌آوري كه بعد از تلاش حدود 200 نفر از محققان بيوتكنولوژي تشكيل شد و موجبات نوشته شدن سند ملي زيست فن‌آوري را فراهم كرد، اضافه كرد: پس از يك سال تاخير در ابلاغ سند و مشكلاتي كه در تشكيل مستمر جلسات به علت كمبود وقت رييس جمهور وجود داشت، اين شورا ادغام شد و 12 شورا كه بعضا يك جنس نبودند تحت عنوان شوراي عالي آموزش، پژوهش و فن‌آوري قرار گرفتند.

وي با اشاره به پيشنهاد انجمن بيوتكنولوژي مبني بر تشكيل ستاد ويژه بيوتكنولوژي عنوان كرد: با تشكيل اين ستاد متخصصان اين حوزه مي‌توانند علاوه بر كارهاي اجرايي به وضعيت جامعه بيوتكنولوژي سر و سامان بخشند و در عين حال حفظ شوراي عالي زيست فن‌آوري به عنوان يك كميته در شوراي عالي آموزش، پژوهش و فن‌آوري مي‌تواند سياستگذاري‌هاي بيوتكنولوژي كشور را تسهيل كند و به نظر مي‌آيد حضور بيوتكنولوژي به عنوان يك كميته در شوراي عالي آموزش، پژوهش و فن‌آوري راهبردهاي بيوتكنولوژي را تسهيل كند تا بتواند جامعه بيوتكنولوژي را حمايت كند، اين در حالي است كه شوراي عالي زيست فن‌آوري هيچگاه بودجه مصوبه خود را در اختيار نگرفته و تنها به دو درصد از مبلغ كل بودجه دسترسي داشته است.

دكتر فاطمي در پايان به ايسنا گفت: لازم است تا سياستگذاري‌ها و حمايت مالي مناسبي در كشور نسبت به بيوتكنولوژي انجام شود تا به زودي شاهد موفقيت‌هاي چشمگير و روزافزون در اين حوزه باشيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha