• یکشنبه / ۴ آذر ۱۳۸۶ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8609-01678.64103

استاندار تهران درجمع پژوهشگران زيست‌فن‌آوري وعده داد: حمايت كامل و تسهيلات ويژه استانداري براي اجراي طرح‌هاي زودبازده وايجاد مراكز رشد زيست‌فن‌آوري

استاندار تهران درجمع پژوهشگران زيست‌فن‌آوري وعده داد: 
حمايت كامل و تسهيلات ويژه استانداري براي اجراي طرح‌هاي زودبازده وايجاد مراكز رشد زيست‌فن‌آوري

استاندار تهران با بيان اين كه زيست‌فن‌آوري علي رغم قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي فراوانش در كشور غريب مانده است از پژوهشگران زيست‌ ‌فن‌آوري دعوت كرد با مراجعه به استانداري و ارائه توانمندي‌هاي خود از تسهيلات و حمايت‌هاي استانداري در زمينه اجراي طرح‌هاي زود بازده اشتغالزا و ايجاد پارك‌هاي علمي و مراكز رشد در اين حوزه خبر داد.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، كامران دانشجو كه شب گذشته در ضيافت شام اساتيد و محققان شركت‌كننده در نخستين همايش بين‌المللي ژنوميكس و بيوتكنولوژي سلامت، پنجمين همايش ملي بيوتكنولوژي سلامت و چهارمين همايش ژنتيك معلوليت سخن مي‌گفت، خاطرنشان كرد: هم استان تهران و هم مجموعه كشور مي‌توانند از دانش زيست‌فن‌آوري به نحو احسن بهره‌برداري كنند و اميدوارم به عنوان استاندار تهران بتوانم در اين زمينه ايفاي نقش كنم و مطمئنا با توجه به نقش ملي و فرملي اين استان كه با 5/13 ميليون نفر جمعيت اكثر مراكز علمي، دانشگاه‌ها و نخبگان كشور را شامل مي‌شود اين حركت مي‌تواند در كل كشور اثرگذار باشد.

وي در ادامه با تبريك هفته بسيج به جهادگران صحنه علمي كشور اظهار داشت: يكي از پايه‌هاي اصلي اقتدار هر كشور پيشرفت در علوم خصوصا علوم نوين است كه عزت و سربلندي در اين حوزه مي‌تواند با ايجاد غرور ملي محوري براي اتحاد ملي و انسجام مردم باشد.

دانشجو، علوم جديد را متعلق به كل بشريت و نه يك كشور و ملت خاص خواند و اظهار داشت: دو ديدگاه در اين زمينه وجود دارد كه يكي، علم را ابزاري براي سلطه بر ديگر كشورها مي‌بيند و عملا بر حاكميت اخلاق و ايمان در علم اعتقاد ندارد. چنين علمي مطمئمنا نمي‌تواند نجات دهنده بشريت باشد بلكه رو به تخريب مي‌رود. در چنين ديدگاهي تنگ نظري و تهديد و محدوديت وجود دارد و پيشرفت‌هاي علمي ديگران نه تنها خوشحال كننده نيست بلكه نگران كننده است و در چنين ديدگاهي است كه تحريم علمي معني مي‌يابد.

وي گفت: دولتهايي كه خوي استبدادي و سلطه‌گري دارند و با مهرورزي بيگانه اند و انسانيت را به سخره مي‌گيرند از پيشرفت علوم در ديگر ملتها نگران مي‌شوند چون خودشان را كه سلطه‌گرند محك مي‌گيرند و ديگران را مثل خود تلقي مي‌كنند.

درهمين بحث هسته يي مي بينيم دولتي كه خودش فجيع ترين جنايتها را از طريق همين علوم در ژاپن و ويتنام و افغانستان و عراق انجام داده ما را به اعتمادسازي فرا مي خواند، چون با ايمان و اخلاق نه تنها در علم كه در ساير زمينه ها بيگانه است.

استاندار تهران اضافه كرد: در ديدگاه دوم علم در كنار ايمان قرار مي گرد و در نهايت علمي را مي طلبد كه به عدالت در گيتي منجر شود. در اين ديدگاه علم متعلق به بشريت است نه ابزاري براي سلطه. در اين ديدگاه نه ملتها كه دولتهايي كه چنين تفكري دارند در كنار هم قرار مي‌گيرند و نه تنها از پيشرفت علمي كشورهاي ديگر خوشحال مي‌شوند بلكه به رشد علم در آنها كمك مي‌كنند چون سود آن براي همه بشريت مي بينند.

وي خاطر نشان كرد: چنين علمي است كه مي‌تواند بشريت را نجات دهد. در همين انرژي هسته‌يي وقتي مسوولان ما به مجموعه اين فناوري دست يافتند اعلام كردند هر كشوري بخواهد در اين فناوري پيشرفت كند ما آماده ايم آموزش بدهيم چون توسعه علم را در نهايت به نفع كل جامعه بشري مي‌دانند و اين ديدگاه را مقايسه كنيد با ديدگاه كساني كه خود را سرمدار دنيا مي‌دانند ولي اعمالشان درست بر خلاف ادعاهايشان است.

دانشجو در ادامه با اشاره به كاربردهاي متنوع بيوتكنولوژي به عنوان يكي از جديدترين علوم عصر حاضر در زمينه‌هاي مختلف صنعت، كشاورزي، پزشكي و ... اين سوال را مطرح كرد كه به راستي كدام يك از اين كاربردها، منحصر به يك كشورست و ساير ملتها به آن نياز ندارند؟

وي گفت: زيست فن‌آوري علمي است كه غريب واقع شده چون وقتي از آن ياد مي‌كنيم نه در ذهن عامه مردم كه حتي در ذهن برخي متخصصان علوم ديگر هم غريب است؛ بنابراين فكر مي‌كنم اولين كاري كه متخصصان اين علم بايد انجام دهند، خارج كردن آن از غربت است كه نيازمند اطلاع‌رساني به مسوولان و عموم است.

دانشجو افزود: بعد از تبيين اهميت اين علم از سوي انجمنهاي علمي مربوطه بايد ارزش افزوده و نقش اين فن‌آوري در پيشرفت كشور براي مردم و مسوولان روشن شود همان طور كه در زمينه فناوري هسته‌يي همه مردم با اطلاع ساني درست از نقش آن در زندگي آينده شان آگاه شدند.

استاندار تهران خاطر نشان كرد: مساله ديگر چگونگي تبديل علم به ثروت است كه تبيين آن بر عهده متخصصان اين رشته است. زيست فن‌آوري در اين حوزه هم مظلوم واقع شده است و قاعدتا بايد انجمنهاي علمي مربوطه در اين حوزه فعال شوند.

دانشجو با اشاره به وجود چهار ميليون و 600 هزار نفر جمعيت جوان (15 تا 30 سال) در استان تهران از آن به عنوان پتانسيلي بزرگ در جهت رشد و توسعه فن‌آوري زيستي ياد و تصريح كرد: ما آماده‌ايم در حل مشكلات مالي و اداري طرح‌هاي زود بازده اشتغالزا كمك كنيم و براي ايجاد مراكز رشد و پارك‌ها و حتي شهرك‌هاي فن‌آوري تسهيلات و زمين اختصاص مي‌دهيم .

استاندار تهران خاطر نشان كرد: از شما درخواست مي‌كنم ارتباط خود را با استانداري تقويت كنيد تا از توانمندي‌هاي شما مطلع شويم و هر چه در توان داريم در اختيار شما قرار دهيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha