• چهارشنبه / ۱۶ آبان ۱۳۸۶ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8608-09422
  • خبرنگار : 71036

حدادعادل: *مطبوعات ايران آزادند *فضاي مطبوعات در مسير منافع ملي است

حدادعادل:
*مطبوعات ايران آزادند
*فضاي مطبوعات در مسير منافع ملي است

مطبوعات ايران آزادند و گواهي آن نيز انتقاداتي است كه به مسوولان كشور مي‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس مجلس شوراي اسلامي روز چهارشنبه در حاشيه‌ي بازديد از چهاردهمين جشنواره و نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها در جمع خبرنگاران، درباره آزادي مطبوعات در ايران با بيان اين‌كه بايد براي آزادي حدودي وجود داشته باشد، افزود: اگر اين حدود رعايت نشود به خود آزادي نيز صدمه مي‌رسد.

وي در پاسخ به سوالي درباره سفر وزير دفاع آمريكا به چين با بيان اين‌كه چين صاحب سياست مستقلي در برابر آمريكاست، گفت: ما چين را دنباله‌رو آمريكا نمي‌دانيم و اگر چين در همين مسير باشد بازديد وزير دفاع آمريكا از اين كشور تأثيري در روابط ايران و چين نخواهد گذاشت.

حدادعادل درباره‌ي بودجه‌ي دستگاه‌هاي فرهنگي نيز، اظهار كرد: تلاش مي‌كنيم در حد امكان به برخي مؤسسات كه خوب كار كرده‌اند و جا دارد از آن‌ها حمايت شود بودجه‌ي بيش‌تري اختصاص داده شود.

رييس مجلس درباره‌ي لزوم رعايت منافع ملي در رسانه‌ها، اظهار كرد: مجموعا فضاي مطبوعات كشور را در مسير منافع ملي مي‌بينم و اگر گاهي اشكالاتي در گوشه و كنار ديده مي‌شود به اين اندازه نيست كه فضاي مطبوعات كشور را در تضاد با منافع ملي قرار دهد.

حدادعادل درباره‌ي جايگاه اصحاب رسانه و خبرگزاري‌هاي خصوصي، گفت: تنوع خبرگزاري‌ها و فعاليت‌هاي خبرگزاري‌هاي خصوصي به غناي خبري و چندصدايي در كشور كمك مي‌كند.

وي درباره‌ي همكاري رسانه‌هاي كشور با رسانه‌هاي منطقه‌يي يكي از علل حضور رسانه‌هاي غير ايراني در اين نمايشگاه را ايجاد ارتباط بيش‌تر بين رسانه‌هاي كشور با رسانه‌هاي منطقه دانست و درباره جايگاه مطبوعات در مسأله‌ي تهاجم فرهنگي با بيان اين‌كه تهاجم فرهنگي خطري است كه تنها ايران را تهديد نمي‌كند، افزود: اين خطري است كه هر كشوري را كه از خود صاحب فرهنگ مستقل باشد و نخواهد در برابر سلطه‌ي يك جانبه‌ي غرب و آمريكا سر تسليم فرود آورد، تهديد مي‌كند.

به گفته‌ي رييس قوه‌ي مقننه، البته كشوري مثل ايران كه بر اساس اسلام، نظام سياسي نويني ايجادكرده در صف اول اين تهاجم است.

او تأكيد كرد: مطبوعات به عنوان اصحاب رسانه وظيفه‌ي پاسداري از فرهنگ خودي و آموزش نگاه انتقادي به جامعه را دارد تا تقليد كوركورانه صورت نگيرد.

حدادعادل ارزيابي از جشنواره‌ي مطبوعات امسال در مقايسه با سال‌هاي گذشته را در شروع كار اين جشنواره سنجيده ندانست و گفت: شور و شوقي كه امروز در اين نمايشگاه ديدم قابل توجه بود.

وي اظهار اميدواري كرد كه استقلال اين نمايشگاه از نمايشگاه كتاب وسيله‌اي باشد كه در سال‌هاي آتي شاهد باشيم سخنراني‌هاي تخصصي در مسائل مطبوعاتي صورت مي‌گيرد و در واقع اين نمايشگاه تبديل به يك مدرسه‌ي يك هفته‌اي شود تا به مردم بياموزد كه چطور از مطبوعات استفاده كنند و به رسانه‌ها بياموزد كه چگونه توليد كار مطبوعاتي داشته باشند.

رييس مجلس سير مطبوعات ديني مخصوصا مطبوعاتي كه از حوزه منتشر مي‌شود از جمله مطبوعات حوزه‌ي علميه‌ي قم و در چند سال پس از پيروزي انقلاب را بسيار مثبت دانست و در ادامه درباره‌ي زمان اجراي لايحه‌ي مديريت خدمات كشوري، گفت: قرار شده است كه كميسيون مشترك در هفته‌ي آينده جلسه داشته باشد و نظر خود را اعلام كند.

وي در پاسخ به اين سوال كه مطبوعات چه ميزان اعتماد مردم را جلب كرده‌اند؟ با بيان اين‌كه از اصطلاحات هواشناسي براي پاسخ به اين سوال استفاده مي‌كند، گفت: كمي تا قسمتي.

حدادعادل درباره‌ي راهكارهاي افزايش ميزان مطالعه در كشور، با تأكيد بر اين‌كه مطبوعات پا روي حقيقت نگذارند، اظهار كرد: اين اولين تعهد كسي است كه در عالم رسانه وظيفه‌ي اطلاع‌رساني دارد. مردم در صورتي به رسانه‌ها اعتماد مي‌كنند كه مطمئن باشند خبري كه منعكس مي‌شود حقيقت دارد.

وي درباره‌ي ميزان شمارگان مطبوعات در كشور، كم بودن اين شمارگان را مربوط به ضعف مطالعه در كشور كه شامل كتاب نيز مي‌شود دانست و يادآور شد: عشق به مطالعه يك عادت پسنديده‌اي است كه بايد در سنين نوجواني ايجاد شود. بنابراين بايد راه‌حل نهايي را در مدارس جست‌وجو كنيم.

رييس قوه‌ي مقننه درباره‌ي مسأله‌ي فلسطين با بيان اين‌كه اطمينان مي‌دهم ملت ايران پشت سر مقام معظم رهبري حامي آرمان‌هاي فلسطين است، گفت: توصيه‌ي ما وحدت گروه‌هاي فلسطيني در مقابل رژيم صهيونيستي است.

وي در اين‌باره از تلاش مطبوعات كشور و موضع‌گيري آن‌ها در مسأله‌ي فلسطين كه نمونه‌ي بارز آن انعكاس وسيع خبري روز قدس بود، تشكر كرد.

حدادعادل درباره‌ي پيشنهاد غني‌سازي در كشوري ثالث با بيان اين‌كه اين پيشنهاد در دست بررسي است، به اظهارات اخير رييس كميسيون امنيت ملي مجلس مبني بر اين‌كه دليلي وجود ندارد كه غني‌سازي در كشوري غير از ايران صورت گيرد اشاره و خاطرنشان كرد: در اين باره مجلس به طور گسترده بررسي انجام نداده و نظر رسمي كشور هنوز اعلام نشده است؛ ولي بعضي همكاران من به اين جنبه از اين پيشنهاد (غني‌سازي در كشوري ثالث) انتقاد داشته‌اند.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه‌ي اين مصاحبه‌ي مطبوعاتي نشريات ورزشي را پرجاذبه دانست و كار آن‌ها را به اين دليل كه اخبار ورزشي را به دست جوانان مي‌رسانند و جوانان را روزنامه‌خوان مي‌كنند مفيد دانست و در عين‌حال افزود: در برخي مطبوعات ورزشي به لحاظ پاسداري از زبان فارسي ضعف و اشكال مي‌بينم. آن‌ها به جاي استفاده از لغاتي كه در فارسي معادل دارند گاه كلمات خارجي به كار مي‌برند و بعضا در صفحه‌ي اول روزنامه‌هاي ورزشي تيترهايي مي‌بينيم كه در شأن قلم نيست و بيش‌تر به درد داد و فريادهاي ميادين ورزشي مي‌خورد. اين داد و فريادها را نبايد تيتر كرد.

وي در پاسخ به سوالي درباره‌ي فعاليت خبري مخصوص دانش‌آموزان اين نوع فعاليت را مثبت ارزيابي كرد و افزود: اگر دانش‌آموزان را به طور گسترده در سراسر كشور با عالم رسانه آشنا كنيم در واقع مقدمه‌اي براي گسترش ارتباط مردم و رسانه‌ها و روزنامه‌ها ايجاد كرده‌ايم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha