• چهارشنبه / ۱۶ آبان ۱۳۸۶ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8608-09322
  • خبرنگار : 71036

حدادعادل:/1/ بدون رسانه امور اين دنيا سامان نمي‌گيرد آزادي اطلاع‌رساني لازمه حاكميت ملي است لازمه حضور مردم در صحنه، روان بودن اطلاعات است

حدادعادل:/1/
بدون رسانه امور اين دنيا سامان نمي‌گيرد
آزادي اطلاع‌رساني لازمه حاكميت ملي است
لازمه حضور مردم در صحنه، روان بودن اطلاعات است

دكتر حدادعادل در مراسم افتتاح چهاردهمين جشنواره و نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها، با گراميداشت ياد و خاطره‌ي شهداي روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها، گفت: جامعه‌ي مطبوعاتي ما سند دارد و سند آن اين شهداي خبرگزاري‌ها و روزنامه‌هاست. آن‌ها نشانه‌ي تلاش جامعه‌ي رسانه‌اي و مطبوعات ما در راه دين، ايمان، انقلاب و معنويت هستند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه مركب قلم دانشمندان و نويسندگان از خون شهيدان برتر است، افزود: شهداي مطبوعات كساني هستند كه خود مركب قلم‌شان بوده‌اند و اين پديده‌ي شگفت‌انگيزي است.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با گراميداشت ياد قيصر امين‌پور، تأسف عميقش را از فقدان شاعري درجه اول در ادبيات فارسي ابراز كرد.

وي رسانه را جزء ضروري و لاينفك زندگي امروز در اين جهان دانست و افزود: اطلاع‌رساني از لوازم زندگي در دنياي امروز است و رسانه ابزار اطلاع‌رساني و جزء نيازهاي همگاني است.

حدادعادل افزود: جايگاه رسانه براي اداره‌ي جامعه مثل آب و نان و غذا و سوخت و انرژي است؛ يعني همان‌طور كه بدون اين اقلام نمي‌توان زندگي كرد بدون رسانه امور اين دنيا سامان نمي‌گيرد و هر كشوري با هر مرامي ناچار است اطلاع‌رساني داشته باشد و كشورهايي كه مثل ما بر پايه‌ي يك فرهنگ، انقلاب كرده و نظامي تشكيل داده‌اند بيش از بقيه محتاج رسانه‌اند.

وي افزود: اعتقاد ما اين است كه آزادي اطلاع‌رساني لازمه‌ي حاكميت ملي است. اگر بنا داريم كه داريم؛ ملت در صحنه باشد و با رأي خود در هر صحنه‌اي تعيين‌كننده باشد ملت بايد آگاه باشد و آگاهي مستلزم جريان روان اطلاعات است.

به گفته‌ي وي، نمي‌شود ما بر حضور مردم در صحنه تأكيد كنيم ولي به همان اندازه بر روان بودن و فراواني اطلاعات تأكيد نداشته باشيم.

وي آزادي مطبوعات و رسانه‌ها را در يك حكومت سالم يك نعمت براي مسوولان آن حكومت دانست و گفت: رسانه مسوولان را از خطاهاي احتمالي آن‌ها مطلع مي‌كند و به آن‌ها امكان مي‌دهد كه آن‌ها نيز حرف خود را با مردم بزنند.

به گفته‌ي حدادعادل، وقتي مطبوعات قصد اصلاح داشته باشند هيچ حكومت صالحي از چنين مطبوعاتي رويگردان نيست. دولت و مجلس و حكومتي كه بخواهند با فساد مبارزه كنند بايد از مطبوعاتي كه افشاگر فساد باشند استقبال كنند.

وي با بيان اين‌كه اين‌ها اصولي است كه ما بر آن تأكيد مي‌كنيم، قانونمندي را لازمه‌ي آزادي دانست و افزود: آزادي بدون رعايت حريم قانون به هرج و مرج مبدل مي‌شود. ما در مجلس تلاش مي‌كنيم از حيث امكانات و نيز دسترسي خبرنگاران به نمايندگان مجلس، فضاي مناسبي براي خبرنگاران و فعاليت‌هاي خبري ايجاد كنيم.

رييس قوه‌ي مقننه، مجلس را قلب تپنده‌ي اخبار سياسي كشور دانست و به مصاحبه‌هاي مطبوعاتي خود با خبرنگاران كه به طور منظم طي دو سال اخير برگزار مي‌شود اشاره و خاطرنشان كرد: به خاطر ندارم كه حتي در يك مورد هم در سوالي كه خبرنگاراز من مي‌پرسند دخالت كرده باشم، خبرنگاران آزادند و سوال مي‌كنند، ما بايد پاسدار اين حريم باشيم.

وي اداره‌ي مطبوعات و عرضه‌ي مطبوعاتي مناسب را يك فن تخصصي دانست و گفت: اين طور نيست كه هركسي در مدرسه توانست خوب انشاء بنويسد برود روزنامه را اداره كند، چراكه هزار نكته‌ي باريك‌تر از مو در اين فن وجود دارد.

حدادعادل ارزيابي انواع تخصص‌ها در مطبوعات را از فوايد و آثار برگزاري نمايشگاه مطبوعات دانست و با بيان اين‌كه اين خدمت بزرگي است كه مطبوعات را تخصصي‌تر مي‌كند، مقام ادبي دكتر مولانا را كه در اين مراسم افتتاحيه حضور داشت يادآور شد و گفت: امثال ايشان مي‌توانند راهنماي نسل جوان و انواع تخصص‌هاي رسانه‌اي باشند.

گفتني است در حال حاضر رييس مجلس در حال بازديد از سالن شماره 1 نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌هاست.

ادامه دارد . . .

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha