• یکشنبه / ۶ آبان ۱۳۸۶ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8608-03180

سفير پاكستان: قرارداد فروش گاز ايران به پاكستان تا 3ماه آينده نهايي مي‌شود هيچ تخفيفي در قيمت گاز اعمال نشده است

سفير پاكستان: 
قرارداد فروش گاز ايران به پاكستان تا 3ماه آينده نهايي مي‌شود
هيچ تخفيفي در قيمت گاز اعمال نشده است

هنوز همه ابعاد فني قرارداد خط لوله صلح با ايران نهايي نشده است و به نظر مي‌رسد امضاي نهايي اين قرارداد به دو تا سه ماه ديگر زمان نياز دارد.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شفقت سعيد ـ سفير پاكستان در ايران ـ با بيان اين مطلب اظهار كرد: در پاكستان حمايت بسيار زيادي نسبت به اين پروژه وجود دارد و ما نمي‌خواهيم ايران احساس كند در انزوا قرار گرفته است.

وي درباره تاثيرات تغييرات احتمالي دولت پاكستان در انتخابات آتي افزود: خريد گاز از ايران يك مساله اقتصادي است و تا آنجا كه به فشار‌هاي خارجي مربوط مي‌شود، همان گونه كه شاهد بوده‌ايد فشار‌هاي خارجي را نپذيرفته‌ايم.

 پيشنهاد انتقال گاز ايران به چين از طريق خط لوله

سفير پاكستان در ايران درخصوص پيشنهاد پاكستان مبني بر انتقال گاز ايران توضيح داد: اعلام كرده‌ايم در صورتي كه هند مايل نيست در اين پروژه شركت كند، گاز ايران را از طريق خط لوله به چين منتقل كنيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه منظور از ارائه مجوز صدور گاز ايران به چين، هند، نپال يا هر كشور ديگري توسط دولت فعلي چه بوده است؟ تشريح كرد: در حال حاضر در حال تجهيز تاسيسات يك پايانه LNG در جنوب پاكستان هستيم كه با تكميل آن مي‌توانيم گاز ايران را در آنجا تبديل به LNG كرده و صادر كنيم.

او در ادامه توضيح داد: خط لوله صلح يك پروژه اقتصادي بين ايران و پاكستان است و هر دولتي در پاكستان باشد از همكاري اقتصادي با ايران استقبال خواهد كرد.

شفقت سعيد در خصوص چگونگي تامين امنيت خط لوله در پاكستان خاطرنشان كرد: تحقق پروژه از هم اكنون مربوط به سه سال ديگر است و اگرچه الان فقط جزئيات قرارداد را مورد بررسي قرار مي‌دهيم، ولي به ايران تضمين داده‌ايم كه امنيت خط لوله را فراهم كنيم. در اين زمينه قرارگاه خاتم الانبياء (ص) در ايران در حال ساخت خط لوله از عسلويه تا ايرانشهر است كه تاكنون يك سوم آن به پايان رسيده است.

وي در خصوص حضور گاز پروم در ساخت خط لوله صلح در پاكستان تصريح كرد: گاز پروم در اسلام‌آباد دفتري ايجاد كرده و با آن‌ها در تماس هستيم؛ اگرچه اين يك پروژه بخش خصوصي خواهد بود و به مناقصه بين‌المللي گذاشته مي‌شود. به اين منظور شركت Interstate gas company در پاكستان تاسيس شده و تمام ابعاد پروژه را تحت تظر خواهد گرفت.

 هيچ تخفيفي در كار نبوده است

او با تاكيد بر اين كه هيچ گونه تخفيفي در قيمت گاز تحويلي به پاكستان نبوده است، گفت: اين يك توافقنامه بازرگاني است و با استفاده از يك مشاور انگليسي و براساس سه مبناي نفت خام، LNG و گاز فرمول قيمت تعيين شد كه بالا رفتن قيمت هر كدام از اين سه عامل مي‌تواند موجب افزايش قيمت گاز شود.

سفير پاكستان در ايران در حاشيه مراسم سالروز جدايي كشمير از پاكستان با مهم دانستن اين پروژه براي پاكستان افزود: خط لوله صلح يك قرارداد بلندمدت است و براي 30 سال جريان خواهد داشت. پاكستان گاز طبيعي را براي توسعه صنعتي به ويژه صنايع سيمان، نساجي و كود شيميايي استفاده خواهيم كرد. در اين خصوص شبكه بسيار خوبي از خط لوله گاز در پاكستان وجود دارد و گاز ايران را در مرز پاكستان از ايران خواهيم خريد.

وي در خصوص تاثير اين خط لوله بر صلح و امنيت منطقه خاطرنشان كرد: تصور مي‌شود اين پروژه صلح و امنيت منطقه را توسعه دهد و به ويژه براي هند و پاكستان موثر خواهد بود، زيرا ما براي بهبود روابط با هند تلاش‌هاي زيادي كرده‌ايم و اميدواريم هند هر چه زودتر مشكلات خود را حل كند و به مشاركت خود در اين پروژه ادامه دهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha