• چهارشنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8606-07584

نوذري: برداشت زودهنگام از آزادگان تا 4ماه ديگر محقق مي‌شود براي واگذاري پارس جنوبي با ترك تشريفات آماده‌ايم فعلا قصد سهميه‌بندي كردن گازوييل را نداريم

نوذري:
برداشت زودهنگام از آزادگان تا 4ماه ديگر محقق مي‌شود
براي واگذاري پارس جنوبي با ترك تشريفات آماده‌ايم
فعلا قصد سهميه‌بندي كردن گازوييل را نداريم

مجموع ذخيره نفت درجاي ميادين آزادگان، يادآوران و جفير 52 ميليارد بشكه پيش‌بيني شده كه با احتساب ميدان نفتي دارخوين به 60 ميليارد بشكه مي‌رسد.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامحسين نوذري ـ سرپرست وزارت نفت و مديرعامل شركت ملي نفت ايران ـ با تاكيد بر اين كه در طرح توسعه اين ميدان‌ها همه مسائل زيست محيطي، زيرساخت‌ها و طرح جامع ديده شده و برنامه‌ريزي انجام شده است، افزود: پيش‌بيني ما اين است كه مجموعه توليد اين سه ميدان آزادگان، يادآوران و جفير در حدود هفت سال آينده به 800 هزار بشكه در روز برسد.

برداشت زودهنگام از ميدان آزادگان تا 4 ماه ديگر محقق مي‌شود

به گفته او عمليات اجرايي توليد زودهنگام ميدان آزادگان آغاز شده كه تا چهار ماه آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد و در اين راستا پيش‌بيني مي‌شود اولين توليد نفت خام از ميدان آزادگان به ميزان 25 هزار بشكه در دي ماه انجام شود. به اين منظور برنامه‌ريزي ديگري انجام شده كه براساس آن توليد 25 هزار بشكه نفت خام ديگر دو تا چهار ماه پس از اولين برداشت آزادگان انجام شود كه در اين صورت توليد زودهنگام ميدان نفتي آزادگان در اوايل سال آينده به 50 هزار بشكه در روز خواهد رسيد.

نوذري با تاكيد بر اين كه مشكل بودجه در طرح توليد زودهنگام از ميدان آزادگان حل شده است، گفت: با توجه به اين كه اين قرارداد حدود چهار سال پيش امضا شده بود، پس از افزايش هزينه‌ها در پروژه‌هاي مختلف نفت و گاز، اين قرارداد نيز با افزايش قيمت روبه‌رو شد كه در حال ارزيابي مناقصات هستيم تا مبلغ افزايش يافته را به شوراي اقتصاد اعلام كنيم.

بازگشت سرمايه همچنان موضوع مورد بحث با چيني‌ها در ميدان يادآوران است

مديرعامل شركت ملي نفت ايران با اشاره به اين كه همچنان بحث ROR (بازگشت سرمايه) در قرارداد طرح توسعه ميدان يادآوران مطرح است، توضيح داد: به دنبال يافتن راه حلي هستيم كه اين قرارداد را با شركت ساينوپك چين نهايي كنيم، زيرا همه مراحل قراردادي طي شده و ضمائم آماده است.

 توليد نفت دارخوين تا دي ماه به 100 هزار بشكه مي‌رسد

وي در خصوص طرح توسعه ميدان دارخوين يادآوري كرد: در حال حاضر اين ميدان حدود 54 هزار بشكه توليد نفت خام دارد كه براي فاز دوم آن طرح توليد زودهنگام پيش‌بيني شده است و به اين ترتيب تا دي ماه توليد ميدان دارخوين به روزانه 100 هزار بشكه خواهد رسيد. همچنين تا ارديبهشت ماه سال آينده توليد اين ميدان را به 160 هزار بشكه در روز افزايش خواهيم داد.

به گفته او فاز 3 ميدان دارخوين نيز در حال مطالعه است و به نظر مي‌رسد امكان توليد روزانه 100 هزار بشكه نفت خام از فاز سوم امكان‌پذير باشد. مطالعات اين فاز به شركت اني ايتاليا سپرده شده كه در صورت ارائه برنامه مناسب طرح توسعه فاز 3 به آن‌ها سپرده خواهد شد.

در قراردادهاي بيع‌متقابل جديد سقف قيمت پس از انجام مناقصات تعيين مي‌شود

وي در خصوص ويژگي‌هاي شيوه جديد قراردادهاي بيع متقابل توضيح داد: با توجه به اين كه قيمت پروژه‌هاي نفت و گاز بسيار متغير است، در شيوه جديد سقف قيمت پس از انجام مناقصات تعيين مي‌شود كه اين شرايط به اجراي مستمر پروژه كمك مي‌كند، زيرا ريسك پيمانكار را كاهش مي‌دهد و سرمايه‌گذاري و حضور پيمانكاران در قرارداد را تقويت مي‌كند.

نوذري ادامه داد: براساس اين نوع قرارداد شركت ملي نفت در كنار هر پيمانكار خارجي كه در پروژه حضور دارد، يك پيمانكار داخلي قرار مي‌دهد تا ضمن انتقال دانش و تكنولوژي، نيروي انساني داخلي پس از آموزش‌هاي لازم توان كافي براي برنامه‌ريزي و اجراي امور را پيدا كند.

 براي واگذاري پارس جنوبي با ترك تشريفات آماده‌ايم

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا روند واگذاري توسعه ميدان‌ها بدون مناقصه و در قالب مذاكره ادامه پيدا خواهد كرد؟ توضيح داد: هيچ كدام از قرارداد‌ها خارج از منافع ملي كشور نيست. محور اساسي شركت ملي نفت براي سپردن طرح‌هاي توسعه مناقصه است، ولي اگر شرايط مناسبي ايجاد شود و از عملكرد پيمانكاراني خاص در پروژه‌ها مطمئن باشيم كار را به آن‌ها خواهيم سپرد. در اين راستا آماده هستيم پارس جنوبي را با ترك تشريفات واگذار كنيم.

 مسوولان در طرح سهميه‌بندي بنزين عقب‌نشيني نخواهند كرد

نوذري با تاكيد بر نياز به انعطاف‌پذيري در طرح بزرگ سهميه‌بندي بنزين در خصوص سهميه 100 ليتري اخير خاطرنشان كرد: انعطاف‌پذيري در اين طرح بزرگ لازمه كار است و مسوولان كشور موافق عزم ملي ايجاد شده در اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين هستند و عقب‌نشيني نخواهند كرد. با توجه به اين كه امسال اولين سال سهميه‌بندي بنزين است، براي اعتماد‌سازي مردم و به دردسر نيفتادن آن‌ها در روز‌هاي اول مهر و همچنين با توجه به قولي كه براي ارائه سهميه سفر داده شده بود، تصميم گرفتيم سهميه 100 ليتري به مصرف كنندگان بدهيم.

مديرعامل شركت ملي نفت ايران با اشاره به وضعيت ترافيك و مصرف بنزين در كشور و به ويژه تهران خاطرنشان كرد: سهميه كلي كه در پمپ بنزين‌ها عرضه مي‌شود، تفاوت جدي پيدا نكرده است؛ يعني اگر متوسط مصرف در روز‌هاي پيشين حدود 60.5 ميليون ليتر در روز بوده، در حال حاضر به حدود 62 ميليون ليتر رسيده است و شايد به اين خاطر باشد كه برخي بنزين خود را ذخيره كرده‌اند تا روز‌هاي پيش از آغاز سال تحصيلي جديد كه به دنبال فراهم كردن امكانات هستند از آن استفاده كنند.

بررسي‌ها براي واردات بنزين آزاد همچنان ادامه دارد

وي در پاسخ به اين سوال كه قرار بود پس از بررسي ميزان مصرف بنزين در دو ماهه اول پس از سهميه‌بندي موضوع وارد كردن بنزين آزاد و عرضه آن در كشور نهايي و تصميم‌گيري شود به ايسنا گفت: بررسي‌ها براي واردات بنزين آزاد همچنان ادامه دارد. در صورتي كه سهميه‌بندي انجام نمي‌شد، حدود 85 ميليون ليتر در روز نياز به عرضه بنزين داشتيم كه در حال حاضر به 62 ميليون ليتر كاهش يافته است، بنابراين سهميه‌بندي اثر خود را در صرفه‌جويي، مسائل زيست محيطي و اقتصاد ملي داشته و خواهد داشت.

 درصدديم وضعيت كنوني فروش بنزين آزاد را كنترل كنيم

وي در ادامه در خصوص فروش بنزين آزاد توسط برخي تاكسي‌ها و وانت بار‌ها افزود: قطعا با فروش آزاد مخالفيم. ممكن است كسي سهميه‌اش را در بازار آزاد بفروشد، ولي به دنبال اين هستيم كه درباره سهميه بنزين تاكسي‌هاي دوگانه سوز و وانت بار‌ها تجديد نظر كرده و به اين ترتيب وضعيت كنوني فروش بنزين آزاد را كنترل كنيم. به نظر مي‌رسد ارائه سهميه واقعي موردنياز به تاكسي‌ها و وانت بار‌ها علاوه بر كنترل وضعيت فعلي موجب ساماندهي نيز خواهد شد و پيش‌بيني مي‌شود در چند ماه آينده نقاط ضعف كار سهميه‌بندي برطرف شود.

 امكان هرگونه شارژ كارت‌هاي هوشمند و تقلب در آن‌ها را تكذيب مي‌كنم

وي به بازديد از مركز كنترل مجموعه طرح هوشمند اشاره و يادآوري كرد: با توجه به اين كه هفت سيستم ايمني براي كارت‌هاي سوخت در نظر گرفته شده، امكان هرگونه شارژ كارت‌ها و تقلب در آن‌ها را تكذيب مي‌كنم.

به گفته او براساس پيش‌بيني‌هاي قبل از سهميه‌بندي لازم بود روزانه حدود 36 ميليون ليتر واردات بنزين داشته باشيم كه امروز به 15 ميليون ليتر در روز كاهش يافته است. از سوي ديگر با توجه به اين كه سهميه‌بندي بنزين با تاخير سه ماهه انجام شد و در آن مدت بنزين به شيوه سابق توزيع مي‌شد، احتمالا نياز است بسته به قيمت بازار درخواست بودجه 1.4 تا 1.6 ميليارد دلاري از مجلس شوراي اسلامي‌ داشته باشيم.

 نفت مازاد خزر در سال‌هاي آينده به بازار‌هاي توليد عرضه مي‌شود

نوذري درباره طرح ساخت خط لوله نكا ـ جاسك توضيح داد: پيش‌بيني مي‌شود با توجه به برنامه‌هاي شركت ملي نفت براي توليد نفت از درياي خزر و همچنين ساير برنامه‌هاي توسعه كشور‌هاي حوزه درياي خزر، نفت مازاد اين منطقه در سال‌هاي آينده به بازار‌هاي توليد عرضه شود كه وجود خط لوله نكا ـ جاسك ضروري شده است.

وي گفت: همان گونه كه براي توزيع گاز در كشور چندين خط لوله سراسري ساخته شده، اگر خط لوله نكا ـ جاسك پيش از اين ساخته شده بود امروزه خطوط انتقال نفتي كه بر اثر فشار‌هاي سياسي با هزينه‌هاي بالاتر از ساير كشور‌ها عبور داده شده، اجرا و انتقال نفت در آن‌ها عملي نمي‌شد.

به گفته او خط لوله نكا ـ جاسك حدود 1500 كيلومتر طول دارد كه به قطر 42 اينچ براي انتقال روزانه حدود يك ميليون بشكه نفت خام تعبيه شده است كه دستور طراحي و مهندسي آن هفته گذشته داده شد.

سرپرست وزارت نفت با اعلام اين كه تعدادي از كشور‌هاي خارجي براي مشاركت در ساخت اين خط لوله اعلام آمادگي كرده‌اند، افزود: در حال حاضر روزانه بين 150 تا 170 هزار بشكه نفت خام از اين منطقه سوآپ مي‌شود. در اين راستا با برخي كشور‌هاي شمالي مانند قزاقستان، تركمنستان، آذربايجان و حتي روسيه براي انتقال نفت خام آن‌ها از خط لوله نكا ـ جاسك مذاكره مي‌كنيم. به اين منظور قانوني در برخي حوزه‌هاي نفتي و گازي وجود دارد كه اگر امكان انتقال نفت خام با قيمت ارزان فراهم باشد، بايد طبق اين قانون نفت از اين مسير منتقل شود نه از مسير‌هاي ديگر كه هزينه بيشتري نياز دارد.

 افزايش قيمت نفت به دليل نگراني از وقوع دو طوفان بوده است

وي در خصوص نشست 145 اوپك در هفته آينده و موضع ايران نسبت به سقف توليد نفت خام خاطرنشان كرد: در حال حاضر به اندازه كافي در بازار نفت عرضه مي‌شود. در اين راستا در دو روز گذشته جهش‌هاي قيمتي وجود داشته كه به نظر مي‌رسد به دليل نگراني از وقوع دو طوفان بوده است. معمولا در جلسات اوپك وضعيت بازار براي شش ماه آينده ارزيابي و نسبت به توليد كشور‌هاي عضو تصميم‌گيري مي‌شود.

عسلويه قطب گازي كشور است

نوذري با اشاره به شناخته شدن بندرعباس به عنوان قطب پالايشي كشور اظهار كرد: در حال حاضر يك پالايشگاه در اين شهر وجود دارد و در آينده نزديك دو پالايشگاه بزرگ ديگر نيز در آنجا ساخته مي‌شود كه در مجموع روزانه حدود يك ميليون بشكه نفت خام در آنجا پالايش خواهد شد. همچنين عسلويه قطب گازي كشور و بندر امام (ره) در ماهشهر قطب پتروشيمي‌ كشور در بخش پايين دستي و شركت مناطق نفت‌خيز جنوب و همچنين تا حدودي شركت نفت فلات قاره قطب‌هاي توليد نفت خام در بالادستي هستند.

وي درباره معرفي نامزد به مجلس شوراي اسلامي‌ براي انتصاب در سمت وزير نفت توضيح داد: رييس جمهور اعلام كرده با كساني كه بخواهند به عنوان وزير انتخاب شوند نياز است دو تا سه ماه كار كند و به نظر مي‌رسد هنوز براي اين بحث فرصت است. من دو سال در شركت ملي نفت كار كرده‌ام كه كار‌هاي انجام شده گوياي توانمندي است.

 فعلا قصد سهميه‌بندي گازوئيل را نداريم

مديرعامل شركت ملي نفت در خصوص توزيع كارت هوشمند گازوئيل افزود: فعلا قصد سهميه‌بندي گازوئيل را نداريم، ولي براي كنترل كردن شيوه مصرف گازوئيل، به دست آوردن مصرف واقعي و مكان‌هاي اصلي مصرف تصميم گرفته‌ايم توزيع گازوئيل را با كارت هوشمند انجام دهيم.

او در خصوص تغيير مديرعامل شركت بازرگاني پتروشيمي‌ تصريح كرد: در اختيارات هر مديري است كه همكاران خود را انتخاب كند و جابه‌جايي‌ها به معناي حذف مديران از مجموعه نيست.

 طرف پاكستاني اوايل مهرماه براي نهايي كردن ساير بند‌هاي قرارداد خط لوله صلح به ايران مي‌آيد

نوذري با اشاره به نشست اخير گروه كارشناسان ايران و پاكستان در راستاي خط لوله صلح توضيح داد: عزم ايران بر اين است كه همچون بحث‌هاي قبلي قرارداد‌هاي خط لوله صلح را به صورت سه جانبه به امضا رساند. در اين زمينه بحث اصلي بين هند و پاكستان درباره حق ترانزيت است كه بايد نهايي شود. در اين نشست دو جانبه بين ايران و پاكستان يكسري از بند‌هاي قرارداد مورد توافق قرار گرفت كه قرار است در اوايل مهر ماه طرف پاكستاني براي پاياني و نهايي كردن ساير بند‌ها به ايران بيايد. با توجه به اين كه ايران دومين دارنده گاز است به نظر مي‌رسد هند اين فرصت را از دست نخواهد داد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha