• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8606-04488

مديرعامل نفت وگاز اروندان خبر داد: نخستين برداشت زودهنگام از ميدان يادآوران در آبان 1387 افزايش توليد نفت ميدان دارخوين به 160هزار بشكه در نيمه دوم امسال

مديرعامل نفت وگاز اروندان خبر داد:
نخستين برداشت زودهنگام از ميدان يادآوران در آبان 1387
افزايش توليد نفت ميدان دارخوين به 160هزار بشكه در نيمه دوم امسال

آغاز عمليات اجرايي توليد زودهنگام از ميدان نفتي يادآوران و نخستين برداشت نفت خام از اين ميدان در 12 تا 14 ماه آينده، راه‌اندازي فاز 2 ميدان نفتي دارخوين و افزايش توليد اين ميدان به 160 هزار بشكه در روز آخرين برنامه‌هاي در حال اجراي شركت بهره‌وري نفت و گاز اروندان است.

 آغاز كارهاي اجرايي توليد زودهنگام ميدان يادآوران

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سلبعلي كريمي - مديرعامل شركت نفت و گاز اروندان - با بيان اين مطلب اظهار كرد: كارهاي اجرايي توليد زودهنگام ميدان يادآوران آغاز شده و در حال انجام مناقصات براي خريد كالا هستيم.

وي در خصوص مين‌روبي اين ميدان افزود: پيمانكار مشغول مين‌روبي منطقه است و تقدم و تاخر زماني برنامه عمليات مين روبي و عمليات اجرايي به گونه‌اي انجام خواهد شد كه مين‌روبي تاثيري بر فعاليت‌هاي اجرايي نگذارد.

 پيش‌بيني توليد زودهنگام روزانه 20هزار بشكه نفت خام از 14 ماه آينده

مديرعامل شركت نفت و گاز اروندان با بيان اين‌كه قرار است پنج چاه اكتشافي موجود در ميدان نفتي يادآوران تكميل، راه‌اندازي و وارد مدار توليد شود، خاطرنشان كرد: متناسب با اين چاه‌ها تاسيسات سطح الارضي براي فرآورش نفت و گاز و صدور به مبادي مورد نياز انجام مي‌شود. در اين راستا پيش‌بيني مي‌شود از هر چاه در روز چهار هزار بشكه نفت خام از لايه فهليان توليد شود كه اولين برداشت از اين ميدان نفتي مشترك با كشور عراق 12 تا 14 ماه آينده خواهد بود.

به گفته او نفت لايه فهليان سبك با API بين 38 تا 39 است كه از عمق 4000 تا 4500 متري برداشت خواهد شد، ولي گاز همراه نفت ميدان يادآوران گازي ترش با H2S بين 3500 تا 5000 پي‌پي‌ام و فشار حدود 9 هزار PSI است كه موجب شده پس از انتقال نفت و گاز به سر چاه تعليل فشار درحدي كه امكان جداسازي نفت و گاز در تفكيك گرها ميسر است، الزامي شود؛ در صورتي كه اگر فشار گاز و ميدان H2S آن كم بود، همين عمليات در شش تا هفت ماه قابل انجام بود.

برداشت نكردن از ميدان مشترك يادآوران غير صيانتي‌ترين برخورد 

كريمي در خصوص صيانتي بودن برداشت نفت در توليد زودهنگام از ميدان نفتي يادآوران توضيح داد: در حالي كه همسايه مشترك ما در اين ميدان در حال برداشت نفت است، برداشت نكردن ايران غير صيانتي ترين برخورد در يادآوران است؛ از سوي ديگر از آنجا كه اين پنج حلقه چاه اكتشافي بوده‌اند، در ابتدا و انتهاي ميدان قرار دارند و برداشت از آنها مشكلي ايجاد نمي‌كند. علاوه بر اين توليد صيانتي يعني به كاربردن روش و مكانيزمي كه ضمن حفظ ويژگي‌ها و خصوصيات سيال، حداكثر نفت قابل استحصال برداشت شود. به اين منظور مديريت به گونه‌اي انجام مي‌شود كه هيچ عاملي موجب اثرمنفي روي توليد نشود كه همگي مدنظر ماست.

مسووليت راهبري ميدان آزادگان برعهده اروندان 

او نقش شركت نفت و گاز اروندان در ميدان نفتي آزادگان را مربوط به زمان توليد ميدان دانست و گفت: حوزه نفتي آزادگان از حوزه‌هاي نفتي محدوده عمليات اين شركت است كه به محض به توليد رسيدن، مسووليت راهبري توليد ميدان برعهده اروندان خواهد بود.

مديرعامل شركت نفت گاز اروندان در خصوص طرح توسعه ميدان جفير و زمان تحويل آن به اين شركت تشريح كرد: حوزه‌هاي نفتي غرب كارون از جمله ميدان نفتي جفير جزو محدوده عمليات شركت اروندان هستند كه طبق برنامه و ساختار موجود شركت ملي نفت، توسعه آنها با شركت مهندسي و توسعه نفت (متن) است و زماني كه به بهره‌برداري برسند به اروندان تحويل داده مي‌شوند. البته در مواردي كه شركت‌ها ظرفيت داشته باشند با توجه به تمهيداتي كه مديرعامل شركت ملي نفت و سرپرست وزارت نفت دارد، براي استفاده از همه ظرفيت‌ها اقدام مي‌شود. در اين راستا ما هم تلاش مي‌كنيم توليد بيشتر انجام دهيم تا ضمن افزايش ضريب اطمينان انعطاف پذيري توليد، جايگاه ما در اوپك تثبيت و همچنين درآمدزايي و ارزآوري بيشتر شود.

بهره‌برداري از فاز 2 ميدان نفتي دارخوين در نيمه دوم امسال

وي با اعلام خبر بهره‌برداري از فاز 2 ميدان نفتي دارخوين در نيمه دوم امسال و افزايش ميزان توليد آن به 160 هزار بشكه در روز افزود: در حال حاضر فاز يك ميدان دارخوين با روزانه 50 هزار بشكه نفت خام در حال توليد است كه تا پايان نيمه دوم امسال با راه‌اندازي فاز دوم كه قرار است روزانه 110 هزار بشكه نفت خام توليد كند، مجموع توليد نفت خام ميدان دارخوين به 160 هزار بشكه در روز افزايش پيدا مي‌كند.

كريمي خاطرنشان كرد: طرح توسعه فاز 2 نيز توسط شركت متن در حال انجام است و در اين زمينه افزايش توليد با حفر چاه‌هاي جديد و نصب تاسيسات تفكيك‌گر امكان‌پذير مي‌شود كه در حال انجام است. نفت اين ميدان سبك بوده و از لايه فهليان با API بين 38 تا 39 در حال توليد است كه امكان توليد نفت خام از لايه ايلام- سروك همانطور كه در آزادگان و يادآوران ممكن شناخته شده است در حال مطالعه است.

او به اهميت پژوهش و توسعه (R&D) در شركت نفت و گاز اروندان اشاره و تصريح كرد: با توجه به اين‌كه مخازن نفت اين شركت جوان هستند و مسايل ناشناخته زيادي دارند، بنابراين پژوهش و توسعه و انجام مطالعه موردي مخزن‌ها به طور مستمر انجام مي‌شود تا مشاهدات دريافت و تاثيرات منفي از روي توليد برداشته شود.

وي تصريح كرد: همچنين انتقال شركت به مناطق عملياتي، جذب نيروهاي بومي، بررسي طرح ساختن منازل مسكوني، اجراي پروژه‌هاي تكميلي در حفظ و نگهداري توليد در دست انجام از جمله دستاوردهاي سال 85 است.

كريمي همچنين درباره برنامه ساختاردهي ، سيستم‌دهي و ساماندهي بخش بالادستي در سال 87 اشاره و خاطرنشان كرد: بيش از 65 درصد نيروهاي مشاغل در شركت تحصيل‌كرده هستند و در حال حاضر تعداد نفرات شاغل حدود 210 نفر است كه با جذب نيروهاي جديد به 320 نفر افزايش خواهند يافت. از طرف ديگر شركت اروندان جز اولين شركت‌هايي‌ست كه دستور هيات دولت را رعايت و در موعد مقرر در منطقه عملياتي استقرار يافت.

او با بيان اين كه سود يك شركت به توليد آن و مقايسه درآمد به هزينه‌ها برمي‌گردد، تاكيد كرد: اين شركت در سال گذشته سود قابل قبولي داشته و اگر درآمد و هزينه‌ها را مقايسه كنيم سوددهي شركتهاي توليد نفت و گاز بسيار بالاست.

وي در پاسخ به اين‌كه آيا اين شركت جزو شركت‌هاي مشمول واگذاري است؟ گفت: شركت‌هاي بالادستي توليد نفت و گاز شامل اصل 44 نشده‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha