صفار هرندي در مسابقات بينالمللي قرآن: پرهيز از اختلاف مهمترين نياز زمانهي ماست
نخستين روز از مسابقات بينالمللي قرآن كريم روز گذشته با سخنراني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بخش فرهنگ و ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدحسين صفار هرندي در اين مراسم گفت: از آنجا كه جهان اسلام زخم كاري نفاق دشمنان را بر تن خود دارد و از آنجا كه به دسيسه و تحريك بدانديشان و بدخواهان جهان اسلام، شاهد صحنههاي غمانگيزي از شكاف و درگيري ميان گروههاي مختلف اسلامي هستيم و از آنجا كه اين روزها كلمهي «وحدت» و پرهيز از تفرق و اختلاف مهمترين نياز ضروري زمانهي ماست، شايسته ديدم با مراجعه به قرآن كريم، اين كتاب آسماني و ثقل اكبر، از آنچه خداوند به بيان مستقيم و غيرمستقيم در قرآن كريم در دعوت به اتحاد و پرهيز از اختلاف مطرح كرده است، مباحث مختصري را عرضه كنم؛ بويژه كه امسال از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي سال «اتحاد ملي و انسجام اسلامي» ناميده شده است.
او در ادامه اذعان كرد: با رجوع به آيات متعدد در قرآن كريم دريافت ميشود اساسا اختلافات، ريشهي غيرالهي دارد.
وي با استناد به آيات سورهي انعام تصريح كرد: در اين آيه خداوند به تصريح ميفرمايد، كساني كه اهل تفرق در دين هستند، پيامبر [ص] با تو هيچ نسبتي ندارند. همچنين در سورهي روم آيه 22 صراحت بيشتري دارد.
صفار هرندي در ادامه با استناد به آيهاي از سورهي زحرف يادآور شد: اين آيه اختلاف را كار احزاب معرفي ميكند. در لسان قرآن، احزاب با اين چيزي كه در ادبيات سياسي متعارف است، تفاوت دارند. در قرآن، يك حزب بيشتر وجود ندارد، كه آن هم حزبالله است. در قرآن هر جا از احزاب سخن گفته شده، يعني گروههايي كه پشتوانههاي باطل دارند.
او نكتهي ظريف و بسيار اساسي را در اختلافات، در اين دانست كه اختلافات با آگاهي است و اظهار كرد: اختلاف ناشي از عدم علم و جهل نيست. اتفاقا پس از تبيين موضوع است كه اختلافات آغاز ميشود و اين به استشهاد آيات كريمه است.
وي در اين زمينه ضمن استناد به آياتي دربارهي اختلاف، متذكر شد: انگيزهي تفرقهافكنان چيست؟ انگيزههاي اختلافافكنان براي توسل به چنين حربهاي چيست؟ همهجا بحث اختلافها از ناحيهي كساني است كه آگاهانه وارد اين عرصه ميشوند؛ والا هميشه يك جاي باز است براي كساني كه به طعمهي راهبران به اين مسيرها ميافتند و قرباني اين عدهي منفعتطلب ميشوند. حساب اينها جداست؛ ولي فتنهانگيزاني كه سرآمد اين جريانها هستند، سوژهي كلام است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين با استناد به آياتي از قرآن كريم، دليل اختلافها را فزونخواهي دانست و گفت: حداقل اين فزونخواهي، فزونخواهي در اموال است و همواره تأكيد اصلي قرآن به زيادخواهي مال و ثروت است و متأسفانه ريشهي بيشتر افزونطلبيها و برتريطلبيها مسائل مادي است؛ آن چيزي كه دنياي معاصر گرفتار آن است.
او همچنين تاكيد كرد: مستكبرين بيشتر به انگيزهي افزودن بر ثروتهاي خودشان متوسل به تفرقه ميشوند.
وي با طرح اين پرسش كه در اين وضعيت نامطلوب نامطبوع چه بايد كرد، گفت: اين را نيز بايد از خود خدا پرسيد. من بخش عمدهي آيات را در اين قسمت انتخاب كردهام و اكنون بايد در محضر قرآن زانو بزنيم و از خدا بشنويم كه چگونه بايد بر تفرقه و اختلافات غلبه كنيم.
صفار هرندي با استناد به آيات قرآن كريم عنوان كرد: در اين آيات خداوند به چند رمز و دستورالعمل براي غلبه بر تفرق و اختلاف اشاره ميكند. حكمت مغز غلبه بر اختلافات است؛ حتا بينه ياري غلبه بر اختلاف را نميكند؛ اما حكمت اين كار را ميكند. حكمت به معني قدرت تشخيص محكم است و حكيم كسي است كه ميتواند قضاوت و رأيي محكم را ارايه بكند. بخشي از اين استحكام از مصلحتانديشي است و بخشي از آن به خاطر ريشه گرفتن از يك حق مطلق بدون هرگونه باطل است.
او معتقد است: دنيا نيازمند حكيم است. جامعهي بشري امروز ما بهدليل عدم دسترسي به حكيمان است كه دچار چنين مشكلاتي شده است. ما عالمان بسيار داريم. از سويي دانشمندان بزرگي هستند كه از سرپنجهي انديشه و طراحي آنها وسيلهاي براي انهدام جامعهي بشري حاصل ميشود و دانشمند حكيم كسي است كه در هنگام صدور رأيش تا عمق مسائل اجتماعي را نگاه ميكند؛ همچنان كه خود پيامبر (ص) چنين هستند و اين صفت خداوند است.
صفار هرندي عامل ديگر برطرف كردن اختلاف را رجوع به خداوند ذكر كرد و افزود: حكم مسائل اختلافي شما پيش خداوند است؛ چرا توسل به غير؟ چرا در اختلاف بين كشورهاي اسلامي بايد غيرمسلمانان بيايند وساطت كنند و بين دو كشور مسلمان پاي يك كشور غيرمسلمان به ميان بيايد؟ قاعدتا بايد از آن حكمي كه صادر ميشود، ترسيد. همچنين قرآن كتاب خداست و همين وسيلهي غلبه بر اختلافات است. ضمنا اين وسيلهي هدايت و رحمت بر مومنين است.
او با بيان اين مطلب كه يكي از دلايل اختلافات، تخطي از مسير خداوند است، در ادامه هشدار داد: بهجاي اينكه از راهي كه خداوند نشان داده، تبعيت شود، از راههاي ديگر تبعيت شده است.
صفار هرندي با استناد به سورهي انعام، تأكيد كرد: يك راه مستقيم بيشتر نيست؛ ما صراط هاي مستقيم نداريم. دروغ ميگويند آن كساني كه قايل به راههاي متعدد براي دعوت به حق هستند؛ فقط يك راه وجود دارد و آن راهي است كه خداوند خودش نشان داده است؛ برخلاف آن چيزي كه الآن در جوامع ترويج ميشود. پلوراليسم ظاهر زيبايي دارد؛ اما واقعيت اين است كه از طريق چنين پلوراليسمي، همهي بديهيات در نگاه مردم نادرست جلوه ميكند.
او تبعيت كردن از ظن را ديگر عامل اختلاف كشورهاي اسلامي دانست و گفت: فتنهانگيزان هم از همين طريق استفاده ميكنند و با نسبتهاي ناروايي كه به فرقههاي اسلامي ميهند، آن را اسباب تفرق، كينهجوييها و بههم ريختن جوامع اسلامي ميكنند.
وزير ارشاد افزود: در سورهي نساء معياري به دست ميدهد كه بسيار تعيينكننده است. اگرچه اين نگاه مستقيما ناظر به پيامبر (ص) و زمانهي اوست؛ اما غيرمستقيمش به زمانهي ما هم سرايت دارد. در مسائل اختلافي بايد يك رهبر الهي و مأذون از جانب خداوند حَكَم گرفته شود؛ نه آمريكا و نه فرستادههاي اسراييل. بحرانهاي جهان اسلام اكنون از آنجا نشأت ميگيرد كه حَكَمهايي كه انتخاب ميشوند، براي مسائل اختلافي جهان اسلام، خودشان آلودهتر از اصل شيطان هستند.
صفار هرندي همچنين يادآور شد: براي همه لازم است كه از حكم ولي امر تبعيت كنند؛ هم در حوزهي داخلي بين گروههاي مختلف اسلامي ايراني و هم در حوزهي بينالمللي.
او در پايان گفت: اينها بخشي از دستورالعملهاي خداوند براي پيشگيري از اختلاف ملتهاي مسلمان و قشرهاي مختلف مردم است و حداقل بهرهاي كه از اين برنامهها ميگيريم، اين است كه آياتي در ذهن و دل ما رسوب كند. با عمل كردن به قرآن در صحنهي اجتماع، قرآن مهجور نخواهد شد و اگر غير از اين باشد، هر چه قرآن قرائت كنيم، اما به آن در عرصهي اجتماعي عامل نباشيم، گلهي قرآن را خواهيم شنيد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات