• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8605-11015

وزير نفت خبر داد: كشف ميدان جديد گازي در نزديكي شهر قير قيمت گاز خط لوله صلح 5برابر قرارداد كرسنت

وزير نفت خبر داد: 
كشف ميدان جديد گازي در نزديكي شهر قير 
قيمت گاز خط لوله صلح 5برابر قرارداد كرسنت

مخزن گازي جديدي به نام سفيد زاخور در نزديكي شهر قير كشف شده است كه 11.4 تريليون فوت مكعب گاز درجا و 8.5 تريليون فوت مكعب گاز قابل استحصال دارد.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدكاظم وزيري ‌هامانه ـ وزير نفت ـ با اعلام اين خبر افزود: اگر 17 چاه حفر شود، امكان برداشت روزانه حدود 30 ميليون مترمكعب گاز شيرين وجود دارد.

وي افزود: در دو سال ابتدايي فعاليت دولت نهم تاكنون پنج ميدان نفتي كشف شده كه مجموع نفت در جاي آن‌ها 7.1 ميليارد بشكه است كه 1.75 ميليارد بشكه آن قابل استحصال است. يكي از آن‌ها ميدان پرنج بين دو ميدان نفتي كرنج و پارسي بوده كه به دليل وجود تاسيسات اين دو ميدان، با گذشت كمتر از دو ماه از زمان كشف آن، توليد از چاه‌هاي اكتشافي مربوط به آن آغاز شده است.

به گفته او ارزش اقتصادي مجموع ميادين نفتي كشف شده يعني آذر، بندر كرخه، اهواز، پرنج و آب تيمور با احتساب نفت بشكه‌اي 50 دلار حدود 132 ميليارد دلار و ميدان‌هاي گازي كيش، اهواز و سفيد زاخور با در نظر گرفتن هر مترمكعب 2.5 سنت، حدود 37 ميليارد دلار خواهد شد كه در نهايت حدود 169 ميليارد دلار محاسبه ‌شده است.

اعلام تخفيف 30 درصدي از سوي هند توجيهي در مقابل فشار‌هاي آمريكا بوده است

وي در توضيح سياست ايران در برابر عملكرد رسانه‌هاي هندي در روند مذاكرات خط لوله صلح كه در پيش گرفتن سكوت بوده است، افزود: در همه مذاكرات بزرگ پيش از هر مطلبي، محرمانگي مذاكرات بين طرفين امضا مي‌شود كه طرفين تعهد كنند اسرار و اطلاعات مربوط به قرارداد محرمانه باشد و اگر يكي از طرفين افشا كند، ديگران مي‌توانند شكايت كنند و مشكلات قراردادي و حقوقي ايجاد شود.

وزيري ‌هامانه با اشاره به بيان تخفيف 30 درصدي ايران در خط لوله صلح از سوي وزير نفت هند و سكوت مسوولان ايراني گفت: واقعيت اين است كه حرف ايشان در شرايطي گفته شد كه مصرف داخلي داشت؛ با توجه به اين كه اين قرارداد سال‌ها ادامه داشت ولي به جمع‌بندي نمي‌رسيد و آن‌ها بايد در مقابل فشار‌هاي آمريكا دليل بيان مي‌كردند كه بگويند چرا سرانجام توافق‌نامه قيمت را امضا كردند؛ بنابراين براي توجيه، تخفيف 30 درصدي را اعلام كردند كه جواب اين فشار را بدهند.

او درباره اين كه موضوع تخفيف30 درصدي چيست؟ چرا مسوول پيشين مذاكرات بحث تخفيف 30 درصدي را مطرح كرده و مسوولان فعلي تاكيد مي‌كنند كه اين گونه نيست؟ تصريح كرد: نهاد‌هاي نظارتي هم آماده هستند كه اين بررسي را انجام دهند و قطعا به اطلاع مردم مي‌رسانند، زيرا قابل پنهان كردن نيست و حتي اگر امروز پنهان كنيم، تاريخ پنهان نمي‌كند؛ بنابراين با رعايت محرمانگي قرارداد قابل ذكر است كه در مجموع تاكنون 17 دور مذاكره براي اين قرارداد انجام شده كه 14 دور مذاكره به سرپرستي هيات مذاكره‌كننده قبلي در سه كشور بوده است. در مجموع اين 14 دور، چهار فرمول مختلف پيشنهاد شده كه همگي از بهترين قرارداد ايران حداقل 34 درصد بالاتر بوده است. از سوي ديگر قيمت گاز منطقه‌اي است و بازار خود را دارد، يعني اين طور نيست كه بتوان يك مترمكعب گاز را به همه دنيا منتقل و با يك قيمت ثابت عرضه كرد.

در گذشته تصميم به امضاي اين قرارداد نبوده است

وي همچنين خاطرنشان كرد: گاز در هر منطقه قيمت خود را دارد و شرايط منطقه‌اي بر قيمت‌هاي گاز حاكم است. در زماني ايشان (سرپرست قبلي تيم مذاكره‌كننده ايران) به آن‌ها پيشنهاد حداقل 34 درصد بالاتر از بهترين قرارداد را ارائه كرده كه در همان زمان با كشور ديگري (يكي از كشور‌هاي حوزه خيلج فارس) مذاكره كرده كه با قيمت 50 درصد كمتر از قيمت قرارداد موجود بوده است و به همين دليل تعبير من جز اين نيست كه واقعا تصميم به امضاي قرارداد نبوده و به هر دليلي كه به خود آن‌ها مربوط است، هدف وقت‌كشي و گذشتن از اين مرحله بوده است و تا زماني كه تيم قبلي بر سر كار بود، نه در اين حوزه بلكه در هيچ حوزه‌اي قراردادي امضا نشده است. به هر حال نظام توقعاتي از وزارت نفت داشت كه بايد برآورده مي‌شد. سرپرست تيم مذاكره كننده قبلي نيز به سن 60 سالگي رسيده بود و به صورت كاملا عادي در يك روند طبيعي در صنعت نفت بازنشسته شد و چنين افرادي پيش از بازنشستگي نيز بايد درخواست مرخصي‌هايي را ارايه كنند كه اين شرايط پيش رفت و اين كه حالا تصميم گرفته‌اند چنين مسايلي را بيان كنند، دليلش را نمي‌دانم.

وزير نفت در ادامه تاكيد كرد: اگر قيمتي كه پيشنهاد داده‌ايم كه قاعدتا در يك زمان مشخص ارائه يك قيمت 50 درصد كمتر از يك قيمت خاص و ديگري 34 درصد بالاتر از آن نمي‌تواند معقول باشد، بنابراين پيشنهادات با هدف انجام نشدن بوده است، ولي در هر صورت سرپرست تيم قبلي آخرين قيمت ارائه شده را با آنچه انجام شده مقايسه كرده وتفاوت موجود را تخفيف تلقي كرده‌اند. حالا شايد تخفيف از نظر ايشان تلقي مي‌شود، زيرا كشور تخفيفي نداده است و همان اعداد و ارقامي است كه وزير هندي هم بيان كرده بود تا بتواند فشار آمريكا را دور كند.

هيچ تخفيفي حتي يك سنت هم در جريان نبوده است

وي با تاكيد بر اين كه هيچ تخفيفي حتي يك سنت هم در جريان نبوده است، تصريح كرد: كار كاملا كارشناسي براساس برآورد پيشنهاد مشاور انجام شده است و دليل سرعت هم همين بوده كه اين گروه قصد امضاي قرارداد داشته و گروه قبلي علاقه نداشته و كار را طولاني مي‌كرده است و همان طور كه بيان شد آن‌ها 14 دور مذاكره كردند ولي گروه جديد در اولين دور مذاكرات درباره قيمت به توافق رسيد و در دور بعدي براي باقي بند‌هاي قرارداد بوده است.

قيمت گاز خط لوله صلح 5 برابر كرسنت

وي در ادامه تاكيد كرد: نمي‌دانم كساني كه قرارداد صلح را حتي غير شرعي اعلام كرده‌اند، زماني كه قرارداد كرسنت با قيمت يك پنجم قرارداد خط لوله صلح امضا شد، كجا بوده‌اند؟ به نظر مي‌رسد چون امضاكنندگان آن از گروه خودشان بوده، شرعي شناخته شده، ولي در حال حاضر قرارداد با پنج برابر قيمت، غير شرعي بيان مي‌شود؛ بنابراين باقي را به نظرات شما وا مي‌گذارم و مي‌گويم حداقل آزاده باشيد. بي انصافي است به دليل دعواي جناح‌ها، كشور و منافع ملي زير پا گذاشته شود.

به گفته او لحظه به لحظه مذاكرات خط لوله صلح در اختيار مديران ارشد كشور بوده است و اين گونه نيست كه چند مدير براي قرارداد بزرگي تصميم‌گيري كنند. متاسفم گاهي مسائل شخصي و گروهي باعث مي‌شود فراموش كنيم چنين حرف‌هايي چگونه مي‌تواند روي ساير قرارداد‌ها تاثير بگذارد. بايد توجه داشته باشيم كه نبايد به ديگران پيام دهيم كه به سراغ ما بيايند. ما در خدمت همه نهاد‌هاي نظارتي هستيم تا اگر مطلبي در تفاهم‌نامه قيمت ديده مي‌شود، بررسي شود، زيرا باقي بند‌ها هنوز نهايي نشده است.

وزير نفت با اشاره به اين كه از تمام جلسات مذاكره فيلم‌برداري شده است، تاكيد كرد: در صورت نياز آن‌ها را در اختيار مراجع حقوقي قرار خواهيم داد، ولي هنوز هم فرمول قرارداد توسط هيچ كدام از سه كشور افشا نشده است.

او در پاسخ به اين كه نبايد اين گونه تلاش‌هاي يك مدير كشور كه سال‌ها به جامعه خدمت كرده است، زير سوال برود، گفت: مطلقا قصد جسارت به آقاي نژادحسينيان نبوده و نيست، ولي اين توضيح لازم بود زيرا مشابه اين مطالب در مطبوعات بيان شد و وقتي موضوعي در جامعه مطرح مي‌شود بايد روشن شود تا خدمات يك دولت را به دليل ديدگاه سياسي زير سوال نبريم.

درباره سهميه بنزين خبرنگاران بحث و تصميم‌گيري شده است

وي در خصوص سهميه بنزين خبرنگاران خاطرنشان كرد: در مورد موسسات مطبوعاتي در هيات نمايندگان ويژه رييس جمهور در تبصره 13 اين موضوع بحث و تصميم‌گيري شده است و تا آنجا كه من اطلاع دارم قرار است ابلاغ شود.

تشكيل ستاد مربوط به برگزاري جشن يكصدمين سال توليد نفت در ايران

وزير نفت با اشاره به اين كه سال آينده يكصدمين سال توليد اولين بشكه نفت از ميدان نفتي مسجد سليمان است، تصريح كرد: بيش از شش ماه است بر اساس مصوبه دولت ستادي مربوط به برگزاري جشن يكصدمين سال توليد نفت در ايران تشكيل شده كه برنامه‌ريزي‌هاي مختلفي انجام داده و اميدواريم به زودي اعلام شود. پيش‌بيني شده اين ستاد با همكاري كارشناسان و متخصصان به فعاليت خود ادامه دهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha