سرمايهگذاري در ساخت جايگاههاي عرضه سوخت از ابتداي ماه جاري براي همه مردم آزاد شده است و افراد علاقمند ميتوانند در هر جاي كشور به استثناي شعاع 50 كيلومتري مرزها، اقدام به ساخت جايگاه عرضه سوخت كنند.
به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا نعمتزاده ـ مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران ـ با بيان اين مطلب اظهار كرد: تعداد جايگاههاي عرضه سوخت بويژه در شهر تهران كافي نيست؛ به اين منظور در گذشته محدوديتهايي از لحاظ مقررات وجود داشت كه از ابتداي اين ماه سرمايهگذاري در كليه جايگاههاي بنزين دو منظوره و CNG آزاد اعلام شده است.
وي افزود: در اين زمينه هيچ دخالتي در علايق سرمايهگذاران نخواهيم داشت، البته آنها را راهنمايي كرده و اطلاعدهي نيز انجام ميگيرد. اين دستور در ماه جاري به همه مناطق بخشنامه شده و در روزهاي آتي در روزنامههاي كثيرالانتشار اطلاعرساني ميشود؛ تا افراد بسته به علاقه خود، در مكان مورد نظر سرمايهگذاري كنند.
افزايش كارمزد جايگاهداران و اقتصادي بودن ساخت جايگاههاي عرضه سوخت
او درباره استقبال مردم از ساخت جايگاه عرضه سوخت و درآمد اقتصادي آن افزود: ساخت جايگاه سودآور است؛ اگرچه در تهران به دليل گران بودن زمين، كمي مشكل ايجاد شده است، ولي با تغيير دادن استانداردها سعي كرديم اين موضوع را تسهيل كنيم. براي مثال، مساحت مورد نياز براي ساخت جايگاه را كاهش دادهايم و افراد ميتوانند حتي در زميني به مساحت 100 مترمربع جايگاه بسازند، همچنين كارمزدها نيز افزايش پيدا كرده است.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي با اشاره به اين كه ترانزيت سوخت عمدتا از كشورهاي حاشيه درياي خزر صورت ميگيرد، خاطرنشان كرد: خوشبختانه طي چند سالي كه برنامه ترانزيت شروع شده، همزمان ميزان سوآپ نيز افزايش پيدا كرده است؛ به گونهاي كه در سال گذشته به طور متوسط روزانه حدود 131 هزار بشكه سوآپ داشتيم كه نسبت به 77 هزار بشكه در سال 84 افزايش چشمگير پيدا كرده است و اميدواريم امسال رشد بيشتري داشته باشد. بيشتر نفت خامي كه سوآپ ميشود در پالايشگاه تهران و تبريز استفاده ميشود و معادل آن نفت خام در جنوب تحويل صاحبان نفت داده ميشود.
واگذاري سوآپ نفت به بخش خصوصي از ابتداي امسال
وي با اشاره به اينكه از ابتداي امسال سوآپ فرآوردههاي نفتي به عهده بخش خصوصي واگذار شده است، تشريح كرد: از طريق آگهي علاقمندان و متقاضيان شركت در اين پروژه علاقمندان شناسايي شدهاند. همچنين شركت پالايش و پخش نيازمنديهاي خود را اعلام كرده و اميدواريم با فعاليت آنها علاوه بر رفع نيازهاي كشور، ارتباط موثر بين دارندگان فرآوردههاي نفتي و كشورهاي همسايه مانند عراق و افغانستان نيز برقرار شود.
همه اشكالات كارت هوشمند تا اول مرداد رفع ميشود
نعمتزاده درباره مشكلات دستگاههاي كارت خوان بنزين و دقيق نبودن آنها تصريح كرد: من اشكالات موجود را نفي نميكنم و در ابتداي كار برخي از اطلاعاتي كه براي شخصيسازي كارتها دريافت شده بود دقيق نبودند و موجب شده در بعضي مواقع خودروي شخصي سهميه تاكسي بگيرد كه اين موارد شناسايي شده و تمام اشكالات طرح كارت هوشمند از اول مرداد ماه اصلاح ميشود. در اين زمينه برخي جايگاهها نيز اشكالاتي داشتهاند كه بخشي از آن رفع شده و باقي حداكثر تا چهار روز آينده از سوي پيمانكار برطرف خواهد شد.
وي در خصوص تخلفات صورت گرفته در بحث كارت هوشمند توضيح داد: تعدادي از خودروهاي فرسوده پيش از اسقاط كارت هوشمند تحويل گرفته بودند كه پس از آن عدهاي از مردم كارت خود را برگرداندند و باقي نيز ابطال شده و غير قابل استفاده است.
معاون وزير نفت با تاكيد بر اين كه قرار است نيروي انتظامي دوباره ليست كاملي از خودروهاي فعال را بدهد توضيح داد: در اين صورت تمام خودروهايي كه به دليل تعويض پلاك و مشابه آن دو كارت هوشمند دارند، شناسايي و يكي از كارتهاي آنها باطل ميشود.
وي درباره تخلفهاي انجام گرفته در جايگاههاي عرضه سوخت خاطرنشان كرد: براساس مقررات و ضوابط شركت ملي پخش با آنها برخورد ميشود در اين راستا در برخي موارد گزارش شده كارگران جايگاهها كارتهاي جامانده را جمعآوري كردهاند كه به محض اطلاعرساني به شركت پالايش و پخش از طريق مقامات قضايي اقدام شده است، البته اميدواريم اين موضوع تكرار نشود و يا در حدي باشد كه به مراحل قضايي نرسد.
او با اشاره به اين كه قرار شده در مدت دو ماه مطالعات لازم براي تعيين نيازهاي مازاد افراد اعلام شود، يادآوري كرد: خوشبختانه بخشي از نيازمنديها در دو روز گذشته تصميمگيري شده و به زودي اعلام ميشود و بخش ديگر مانند صنعتگران يا پيمانكاران كه نياز به طي مسافت طولاني دارند، نيز بررسي و درباره آنها تصميمگيري ميشود. در اين زمينه شركت پالايش و پخش براي صدور كارت المثني حداقل به 15 روز زمان نياز دارد كه اين امر در روزهاي ابتدايي طولانيتر شده بود.
او با تاكيد بر اين كه مصرف بنزين در كشور ما با هيچ كشور ديگري قابل مقايسه نيست، افزود: دولت نيز بايد توجه بيشتري به ناوگان حمل و نقل عمومي كند، به عنوان يك شهروند از شركت واحد و اتوبوسراني تقاضا ميكنم با توجه به اين كه گاهي تا 80 درصد هزينه يك اتوبوس از طريق يارانه تامين ميشود از اين سرمايه خوب استفاده كنند. در اين راستا ساعت كاري اتوبوسراني افزايش پيدا كرده است، البته شنيده ميشود كه چند هزار اتوبوس در تهران كار نميكنند و به نظر ميرسد اين مورد توجيهي ندارد و بايد سرويسدهي كنند.
سهميههاي كنوني جوابگوي نياز 90 درصد افراد است
وي با بيان اين كه سهميهبندي حداقل براي 90 درصد موارد جوابگوي نياز افراد است، خاطرنشان كرد: در خصوص موارد استثنايي كميته منتخب در دولت تصميمگيري خواهد كرد.
او شيوه خدماترساني و پشتيباني دفاتر خدماتي كارت هوشمند را ايدهآل ندانست و گفت: طي قراردادي اين دفاتر به شركت پست واگذار شده كه اميدواريم با ادامه طرح سهميهبندي به تدريج شيوه خدماترساني آنها نيز بهتر شود. درباره سهميه خبرنگاران نيز اين موضوع همچنان توسط كميته تشكيل شده بررسي ميشود و اميدواريم تا آخر ماه اين نيازمنديها مشخص شود.
به گفته او، كاهش سوخت در تهران نسبت به ساير استانها كمتر بوده است به صورتيكه در استان سيستان و بلوچستان مقدار مصرف كمتر از نصف شده زيرا بخشي از بنزين از مرزها خارج ميشده است. در حالي كه در تهران بزرگ روزانه حدود 19 ميليون ليتر بنزين توزيع ميشد كه پس از اجراي سهميهبندي به حدود 13 ميليون ليتر كاهش يافته است.
صاحبان خودروهاي صفر از اين هفته كارت موقت تحويل ميگيرند
او در پاسخ به اين سوال كه چرا به برخي صاحبان خودروهاي صفر كارت موقت تحويل داده نشده است؟ توضيح داد: براي كساني كه خودرو صفر خريداري كردهاند با تصميمگيري انجام شده در اين هفته، كارت موقت سوخت يك ماهه صادر خواهد شد، البته به كساني كه تا پيش از اين خودرو صفر خريده و كارت موقت خود را تحويل نگرفتهاند، نيز كارت دائم تحويل داده خواهد شد.
انتهاي پيام
نظرات