*همايش بينالمللي ايران - ترانزيت* مديرعامل شركت ملي نفتكش: در آغاز سال 2009 بزرگترين شركت نفتكش جهان خواهيم شد
در حال حاضر ظرفيت شركت ملي نفتكش حدود شش ميليون تن است كه در آغاز سال 2009 با گذشتن اين ظرفيت از مرز 11 ميليون تن بزرگترين شركت نفتكش جهان خواهيم شد.
به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد سوري ـ مديرعامل شركت ملي نفتكش ـ در دومين همايش بينالمللي ايران ـ ترانزيت، با بيان اين مطلب اظهار كرد: قرار است دو پالايشگاه در منطقه خزر ايجاد شود كه در اين صورت ميتوانيم خوراك پالايشگاه اراك و اصفهان را از منطقه خزر تامين كنيم.
وي افزود: ظرفيت توليد نفت خام در حوزه خزر در سال 2006 حدود 2/4 ميليون تن بود كه اين رقم در سال 2015 به 3/1 ميليون تن افزايش خواهد يافت. در حال حاضر ايران روزانه حدود 370 هزار بشكه نفت خام براي پالايشگاههاي تهران با ظرفيت 250 هزار بشكه و پالايشگاه تبريز با ظرفيت 120 هزار بشكه وارد ميكند، كه اگر بخواهيم اين مقدار نفت را از طريق كشتيهاي 50 هزار تني جابهجا كنيم به 65 كشتي نياز داريم بنابراين لازم است لنگرگاهها را در نكا توسعه دهيم.
مديرعامل شركت ملي نفتكش ايران با تاكيد بر اين كه هزينههاي كشتيهاي كوچك بسيار بالاتر است، خاطرنشان كرد: به همين دليل برنامه ساخت كشتيهاي بزرگ 63 هزار تني وجود دارد كه در اين صورت شش كشتي براي وارد كردن نفت خام موردنياز به نكا كفايت ميكند.
هماكنون ظرفيت مخازن ذخيرهسازي نفت حدود 1/5 ميليون بشكه است كه امكان ارتقا آن به سه ميليون بشكه وجود دارد.
وي افزود: در حال حاضر به وسيله خط لولهاي با ظرفيت 150 هزار بشكه در روز نفت به تهران منتقل ميشود كه با تقويت هفت ايستگاه پمپاژ موجود اين ظرفيت ميتواند به 500 هزار بشكه افزايش يابد. طول اين خط لوله 335 كيلومتر است كه از بخشهاي مختلف جنگلي، كوهستاني و مزارع عبور ميكند.
به گفته او، توانايي دريافت نفت خام از آسياي مركزي با ظرفيت يك ميليون بشكه در آينده وجود دارد كه در اين صورت خوراك پالايشگاههاي اراك، اصفهان، تهران و تبريز كه در حال حاضر از جنوب تهيه ميشود از بخش شمالي تامين خواهد شد.
سوري در ادامه خاطرنشان كرد: از جمله بنادر بارگيري نزديك به نكا در حوزه خزر، بندر آسكتائو است كه در آيندهاي نزديك بندر كريك نيز ساخته ميشود. از جمله ساير بنادر مخاچكالا است كه 409 كيلومتر با نكا فاصله دارد و نرخ حمل و نقل هر تن نفت حدود 14 دلار است. همچنين بندر آستاراخان در 702 كيلومتري بندر نكا قرار دارد و هزينه حمل هر تن بين 18 تا 24 دلار، بندر آكتائو در 422 كيلومتري نكا با هزينه حمل هر تن 14 دلار، بندر تركمنباشي در 197 كيلومتري بندر نكا با هزينه حمل و نقل هر تن بين 10 تا 12 دلار و بندر باكو در 126 كيلومتري نكا هستند.
وي درباره دليل ساخت كشتيهاي كوچك در گذشته تصريح كرد: به دليل اين كه كشتيها در قسمت خزر بار كافي نداشتند و براي رسيدن به درياي سياه بايد از بندر ولگا ميگذشتند، به دليل وجود محدوديت در ارتفاع، پهنا و طول كانالهاي اين مسير ناچار به ساخت كشتيهاي كوچك بودند؛ ولي با توجه به اين كه براساس تحقيقات تا 100 سال آينده نفت كافي وجود دارد ديگر لازم نيست كشتيها به بنادر ولگا و دان بروند و ضرورت است كشتيهاي بزرگتر 63 هزار تني ساخته شود.
مديرعامل شركت ملي نفتكش بااشاره به ايجاد سيستم SAL در بندر نكا توضيح داد: در Single anshore loading به طول شش كيلومتر از بستر دريا به سوي ساحل نكا ساخته و در عمق منفي 16 متري قرار ميگيرد و در اينجا سيستمي وجود دارد كه كشتيها ميتوانند بدون لنگراندازي از طريق خط لوله بارگيري و تخليه كنند. اين سيستم اختراع نروژيها بوده كه در 10 سال گذشته در درياي شمال تجربه شده و با استفاده از آن نيازي به بنادر بزرگ و لنگرگاههاي بزرگ نداريم.
وي در پايان خاطرنشان كرد: اولين كشتي 63 هزار تني تا سال 2009 آماده ميشود. در اين زمينه ساخت سه كشتي به شركت صدرا سفارش داده شده در اين صورت هزينهها حدود 50 درصد كاهش خواهند يافت.
گفتني است، شركت ملي نفتكش ايران شش سال پيش به بخش خصوصي واگذار شده كه شش صندوق بازنشستگي سهامداران اين شركت را تشكيل ميدهند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات