• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8602-15597
  • خبرنگار : 71188

/اولتيماتوم ايران و جايگزين‌هاي اماراتي/ ديگر شركت‌هاي اماراتي مشتريان آماده براي گاز كرسنت

/اولتيماتوم ايران و جايگزين‌هاي اماراتي/
ديگر شركت‌هاي اماراتي مشتريان آماده براي گاز كرسنت

قرارداد يك ميليارد دلاري ايران با شركت كرسنت براي صادرات گاز شايد در اختيار ديگر رقيبان اماراتي اين شركت قرار بگيرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يك مقام اماراتي عنوان كرد كه قرارداد مهم شركت‌ كرسنت و داناگاز براي واردات گاز از طريق پروژه يك ميليارد دلاري از ايران، مي‌تواند در اختيار ديگر شركت‌هاي اماراتي رقيب قرار بگيرد.

حسين سلطان ـ يكي از مقامات نفتي امارات و قائم‌مقام شركت نفتي راك ـ به پايگاه خبري داوجونز گفت كه در صورتي كه دانا گاز و كرسنت پس از يك‌سال تاخير نتوانند در خصوص مفاد قرارداد با ايران به تفاهم برسند، ممكن است شركت ملي نفت امارات و همچنين شركت نفتي "راك" قراردادي براي واردات گاز از ايران به دست بياورند.

سلطان در حاشيه يك كنفرانس در دوبي در ادامه اظهارات خود گفت: همه تمايل دارند كه گاز ايران را به دست بياورند، شخصا اگر مجوز آن را داشتم، به دنبال گاز ايران مي‌رفتم.

شركت شارجه‌اي كرسنت كه تحت كنترل خانواده جافار (جعفر) است در مذاكرات خود با ايران براي صادرات گاز به شريك اين شركت (دانا گاز) كه قرار بود از سال گذشته آغاز شود با چالش مواجه شده است و اين درحالي است كه داناگاز قصد داشته اين گاز را در اختيار مشتريان ديگري در شمال امارات قرار دهد.

كرسنت كه 21 درصد سهام دانا را در اختيار دارد، تفاهم‌نامه‌اي را با شركت ملي نفت ايران براي آغاز صادرات گاز به امارات از سه‌ماهه دوم سال گذشته توسط يك پروژه خط لوله يك ميليارد دلاري به امضا رسانده بود و اين درحالي است كه ايران اعلام كرده‌است كه در صورتي كه قيمت گاز صادراتي اين قرارداد افزايش نيابد، حاضر به صدور گاز نيست.

كاظم وزيري هامانه ـ وزير نفت ايران ـ‌ نيز چند روز پيش در گفت‌وگويي اولتيماتومي را براي كرسنت و داناگاز مطرح كرد و گفت كه درصورت افزايش پيدا نكردن قيمت گاز، ايران به دنبال جايگزيني براي قرارداد كرسنت خواهد بود.

مقامات داناگاز از اظهار نظر در خصوص اين مساله امتناع كرده‌اند.

كمبود گاز در امارات به عنوان دومين اقتصاد بزرگ عرب خاورميانه پس از عربستان مي‌تواند باعث توقف رشد اقتصادي شود، چرا كه مشتريان بايد هزينه‌هاي بيشتري براي تجهيزاتي همچون توليد برق و آب بپردازند.

قائم‌مقام شركت نفتي راك در ادامه گفت: دوبي بزرگ‌ترين واردكننده و استفاده كننده گاز در منطقه است، تقاضاي گاز ما درحال حاضر نزديك به يك ميليارد متر مكعب در روز است، ما حتي بايد به اين فكر كنيم كه چگونه تقاضاي مصرف‌كنندگان صنعتي خود را تامين كنيم.

دوبي به عنوان دومين شيخ‌نشين بزرگ منطقه پس از ابوظبي با جمعيت رسمي حدود 1.4 ميليون نفري، روزانه به ميزاني تقريبا معادل شهر نيويورك گاز مصرف مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha