• شنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8602-09167
  • خبرنگار : 71379

/دومين نشست بررسي سياست‌هاي مديريت و بهره‌برداري مخازن درايسنا/ گاز درنظر گرفته شده براي صادرات مي‌تواند ازنابودي 65ميليارد بشكه نفت جلوگيري كند

/دومين نشست بررسي سياست‌هاي مديريت و بهره‌برداري مخازن درايسنا/
گاز درنظر گرفته شده براي صادرات مي‌تواند ازنابودي 65ميليارد بشكه نفت جلوگيري كند

در صورت تزريق گاز به مخازن نفتي كشور در افق چشم‌انداز، حجم انرژي فسيلي ما بيش‌ ازعربستان خواهد شد و به مقام اول منطقه دست خواهيم يافت، اين در حالي است كه عدم تزريق گاز، باعث دوميليون افت توليد مي‌شود و ناگزيراز واردات خواهيم بود.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر علي محمد سعيدي - متخصص مخازن نفت و گاز - با اعلام اين مطلب تأكيد كرد: اگر گازي كه قصد صدور آن به كشور‌هاي مختلف وجود دارد، به مخازن نفتي كشور تزريق شود، از نابودي 65 ميليارد بشكه نفت- معادل بيش از 30 تريليون دلار كه به دليل كمبود تزريق، غير قابل استحصال مي‌شود، جلوگيري خواهد شد.

گفتني است، مطالعات وي در سال 1355 (كه چندي پيش در نشريه مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي منتشر شد) نشان‌ مي‌دهد مخازن نفت ايران در آن سال نياز به تزريق250 ميليون متر مكعب گاز در روز داشتند. اين برنامه در همان سال به تصويب هيأت مديره شركت ملي نفت رسيد و تمامي تجهيزات آن خريداري شد، در حالي كه گفته مي‌شود در حال حاضر تنها 60 تا 70 ميليون متر مكعب تزريق گاز انجام مي‌شود.

سعيدي با اشاره به افت فشار مخازن بر اثر حجم عظيم نفت برداشت شده از سال 1355 تا كنون، نياز امروز مخازن كشور را به تزريق گاز، ‏560 ميليون متر مكعب در روز دانست. اين درحالي است كه عبدالمحمد دلپريش ـ مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شركت ملي نفت ايران ـ نياز مخازن نفتي كشور را روزانه تنها 330 ميليون مترمكعب اعلام كرده است.

دلپريش همچنين از افزايش ضريب بازيافت مخازن نفتي كشور به بيش از 27 درصد خبر داده، اما سعيدي اين گفته را ادعايي خلاف واقع دانست و گفت: ضريب بازيافت مخازن نفتي كشور ما حدود 21درصد است و در حالي كه وزارت نفت برنامه‌هاي تزريق گاز را به اجرا درنياورده، بايد توضيح دهد كه چگونه مدعي اين افزايش بازيافت مي‌شود.

اجرا نشدن برنامه‌هاي صحيح تزريق گاز به مخازن مغاير با قانون اساسي و توليد صيانتي است

دكتر مسعود درخشان - عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي و رييس سابق مركز مطالعات بين‌المللي انرژي وزارت در لندن - نيز در ادامه دومين كارگاه بررسي سياست‌هاي مديريت و بهره‌برداري از مخازن نفت و گاز در گروه مسائل راهبردي دفتر مطالعات ايسنا، با نقد پيش‌نويس تراز گاز كشور افزود: بر اساس گزارش‌هاي اوليه وزارت نفت كه حدود دو سال پيش اعلام شد، بدون صادرات گاز حدود 40 ميليون متر مكعب در روز در نيمه چشم‌انداز 1393 كمبود گاز خواهيم داشت؛ هر‌چند كه در وضعيت كنوني نيز با كمبود و واردات گاز مواجه هستيم و صادرات گاز به تركيه نيز براي مدتي در سال گذشت متوقف شد.

وي افزود: در حالي كه گزارش‌هاي وزارت نفت مبتني بر اين فرض بود كه در سال 1385بايد حدود 110 ميليون متر مكعب در روز گاز تزريق شود، در عمل حدود 70 ميليون متر مكعب تزريق انجام شده، لذا كمبود گاز هم‌اكنون و بر اساس برنامه‌هاي مصوب هيأت مديره شركت نفت بسيار جدي است.

درخشان با تأكيد بر اين‌كه خسارات ناشي از عدم اجراي برنامه‌هاي صحيح تزريق گاز به مخازن مغاير با قانون اساسي و توليد صيانتي است، گفت: در شرايطي كه از نيمه دوم عمر ميادين نفتي هم گذشته است، زمان مناسب براي اجراي برنامه‌هاي ازدياد برداشت در بسياري از مخازن بزرگ كشور گذشته و ما فرصت‌هاي طلايي را از دست داده‌ايم؛ لذا اگر برنامه‌هاي ازدياد برداشت را به صورت ضربتي به اجرا در نياوريم، با كاهش توليد نفت از سويي و رشد 10 درصدي مصرف داخلي نفت خام از سوي ديگر، قبل از آن كه به افق چشم‌انداز برسيم وارد كننده نفت خواهيم شد.

 كاهش توليد نفت به 2 ميليون بشكه‌ در صورت عدم تزريق گاز

كمال دانشيار - رييس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي - نيز در اين نشست تأكيد كرد: اگر تزريق گاز به مخازن نفتي صورت نگيرد، توليد نفت ما در 15 سال آينده به 2 ميليون بشكه در روز كاهش خواهد يافت و به اين ترتيب 15 تا20 سال آينده با در نظر گرفتن افزايش مصرف بنزين و ساير سوخت‌ها در كشور مجبور به واردات نفت خام نيز خواهيم شد، اما اگر تزريق گاز به مخازن نفتي انجام شود، مي‌توانيم برداشت 4 ميليون بشكه در روز را حفظ كنيم.

رييس كميسيون انرژي مجلس با تأكيد بر ضرورت آشنايي مردم با مشكلات مخازن نفتي و توليد نفت كشور، سياست‌گذاران وزارت نفت را به مناظره و مباحثات كارشناسي در اين‌باره دعوت كرد.

وي با استمداد از رسانه‌ها براي فرهنگ‌سازي در جهت توجه به توليد صيانتي از مخازن نفت و گاز كشور گفت: تقاضاي ما از رسانه‌ها اين است كه از مسوولان مربوط بخواهند در مناظرات شركت كنند تا به ابهامات پاسخ داده شود.

دانشيار همچنين اعلام كرد: ما به دنبال تصويب طرحي هستيم كه بر مبناي آن قرارداد‌هاي صدور گاز در مجلس به تصويب برسد.

گفتني است، در دومين كارگاه بررسي سياست‌هاي مديريت و بهره‌برداري از مخازن نفت وگاز از برخي مديران صنعت نفت و گاز كشور نيز دعوت شده بود كه در اين نشست حضور نيافتند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha