• دوشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8602-01521

يكي از مديران شركت تاسيسات دريايي ايران: پتروايران هنوز عرشه‌هاي جديد ميدان سلمان را نصب نكرده است

يكي از مديران شركت تاسيسات دريايي ايران:
پتروايران هنوز عرشه‌هاي جديد ميدان سلمان را نصب نكرده است

با وجود گذشت يك‌سال از انجام عمليات لوله‌گذاري، هنوز پتروايران عرشه‌هاي جديد ميدان نفتي سلمان را نصب نكرده است.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجيد شاملو - مدير برنامه‌ريزي و كنترل پروژه شركت تاسيسات دريايي ايران - با بيان اين مطلب افزود: طرح اوليه عبارت بود از يك خط لوله 30 اينچي به طول 240 كيلومتر از سكوي سلمان به عسلويه كه اين طرح تغيير كرد و در طرح جديد قرار شد خط لوله از سكوي سلمان به جزيره سيري (به طول 147 كيلومتر) و از آنجا به سكوي مبارك امارات (به طول 67 كيلومتر) كشيده شود.

وي ادامه داد: مسير خط لوله از جزيره سيري تا سكوي مبارك راه‌اندازي و تحويل كارفرما شده و لوله‌گذاري سمت سكوي سلمان نيز خيلي وقت است كه به اتمام رسيده، ولي پتروايران هنوز به دليل مشكلي كه با پيمانكار خود (شركت صدرا) در خصوص كار نصب تاپ‌سايدها داشته نتوانسته سكوهاي جديد را آماده كند. اين در حالي است كه بيش از يك سال از لوله‌گذاري طرح گذشته و كماكان بدون استفاده مانده است.

شاملو تصريح كرد: ارزش قرارداد ما با پتروايران حدود 130 ميليون دلار بود كه با اضافه كاري‌ها 30 ميليون دلار ديگر نيز به اين مبلغ افزوده شد و 4 ميليون دلار آن نيز هنوز نهايي نشده است.

وي درباره افزايش قيمت فولاد و سوخت در حين انجام پروژه اظهار كرد: درزمان امضاي قرارداد قيمت سوخت 247 به ازاي هر تن بود، ولي در اواخر كار اين رقم به سه برابر افزايش يافت. قيمت فولاد نيز به شكل غيرمنتظره‌اي بالا رفت و تاثير زيادي در اجراي كار داشت؛ به طوري كه تنها يك پارتي ازلوله‌ها 6 ميليون دلار افزايش يافت و براي سوخت اين رقم 7 ميليون دلار بود.

او در پايان با بيان اين‌كه با پتروايران جلسات زيادي در خصوص عقب افتادن پروژه داشتيم، گفت: از اين شركت درخواست كرديم كه يا قرارداد را تا همين جا خاتمه دهد و يا اين كه هزينه دوران توقف كار را به ما پرداخت كند، زيرا ما از اين بابت هزينه زيادي متحمل شديم؛ ولي هنوز جوابي از آنها دريافت نكرده‌ايم.

به گزارش ايسنا، جليل خبره ـ مديرعامل صدرا - اواخر ارديبهشت سال گذشته با بيان اين كه هم اكنون صدرا طرح ساخت سكو‌هاي فاز‌هاي 6 و 7 و 8 پارس جنوبي و ميدان نفتي سلمان را در دست اجرا دارد، گفته بود: قرار بود كار نصب و راه‌اندازي اين سكو‌ها زمستان امسال عملياتي شود و بر اين اساس بايد سكوي يكي از فازها آماده حمل مي‌شد كه به دليل برخي مسائل كارفرما اين كار با تاخير انجام خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha