• شنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8602-00217

معاون وزير نفت خبر داد: كشف يك ميدان نفتي با ظرفيت يك هزار و 600 ميليون بشكه نفت سبك درجا

معاون وزير نفت خبر داد:
كشف يك ميدان نفتي با ظرفيت يك هزار و 600 ميليون بشكه نفت سبك درجا

يك ميدان نفتي به نام پرنج بين ميدان كرنج و پارسي با ظرفيت 1600 ميليون بشكه نفت سبك درجا كشف شده است.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلام‌حسين نوذري ـ مديرعامل شركت ملي نفت ـ با اعلام اين خبر افزود: برداشت اوليه اين ميدان حدود 400 تا 450 ميليون بشكه نفت پيش‌بيني مي‌شود كه با بازيافت ثانويه اين مقدار به 650 ميليون بشكه مي‌رسد و در كمتر از سه ماه در چاه‌هاي جنوب كشور حدود 3.6 ميليارد بشكه كشف ميدان صورت گرفته است.

وي خاطرنشان كرد: در ميدان اناران چاه‌هاي بعدي آن نشان مي‌دهد كه اين ميدان بزرگ‌تر از آن چيزي است كه پيش‌بيني مي‌شد و حدود شش تا هفت ميليارد بشكه تخمين اوليه براي آن است.

او درخصوص 17 بلوك نفتي نيز توضيح داد: در اين زمينه 44 اسناد مناقصه به 11 شركت بين‌المللي شركت‌كننده در آن فروخته شده و تا خرداد ماه نيز فرصت داريم پيشنهادات آن‌ها را بررسي كنيم.

معاون وزير نفت، با رد پيشنهاد كانديد شدنش براي تصدي وزارت نفت گفت: من از كار خودم راضي هستم و در اين زمينه نيز با من هيچ صحبتي نشده است.

وي درمورد سرمايه‌گذاري شركت نفت دولتي چين در ميدان مسجد سليمان اظهار كرد: ميدان مسجدسليمان با هزينه مازادي روبه‌رو شد كه لازم بود بررسي‌هاي كافي براي انجام كار آن صورت گيرد كه در اين رابطه شركت مهندسي و توسعه نفت (متن) و شركت سرمايه‌گذاري نفت با شركت چيني توافق كردند و منتظر مجوز وزارت اقتصاد هستيم.

نوذري، درباره احتمال كنار كشيدن توتال از پارس LNG گفت: توتال هنوز حضور دارد. البته هزينه‌هاي اوليه براي آماده‌سازي و تصميم‌گيري مورد قبول شركت نفت نبود و در اين راستا به آن‌ها مهلتي داده شد كه با تيم نايجك بررسي‌هاي مجدد را انجام دهند تا ببينيم چقدر مي‌توانيم قيمت را تعديل كنيم.

وي در خصوص MDP (نقشه جامع توسعه) ميدان هنگام به خبرنگار ايسنا گفت: در مورد اين ميدان مذاكراتي با عماني‌ها داشتيم. به اين ترتيب كه شركت نفت فلات قاره كار آن را دنبال مي‌كند و مسوول مذاكره با عماني‌ها شده و توافق ما اين است كه كار به صورت مشترك اجرا شود. 80 درصد از سهم اين ميدان مربوط به كشور ماست و به نظر مي‌آيد ميدان بيشتر مايعاتي باشد تا گازي. درباره نحوه توسعه آن نيز در حال مذاكره هستيم و اين مجوز را از مجلس شوراي اسلامي‌ دريافت كرده‌ايم كه پروژه را به صورت مناقصه يا بيع‌متقابل انجام دهيم.

وي كه در حاشيه دوازدهمين نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز و پتروشيمي سخن مي‌گفت، در خصوص ميدان جفير نيز به خبرنگار ايسنا گفت: در اين ميدان بلاروسي‌ها مشغول انجام كار آن هستند و آخرين فرصت براي نهايي كردن آن با بلاروسي‌ها خرداد ماه است.

وي با بيان اين كه در سهام شركت ايران LNG اتريشي‌ها 10 درصد شريك‌اند، افزود: فروش LNG را شركت ملي نفت در تفاهم‌نامه‌اي كه صبح امروز به امضا رسيد انجام مي‌دهد كه فروش 2.2 ميليون تن LNG خواهد بود. مذاكراتي كه در حال حاضر انجام مي‌دهيم، بر مبناي قرارداد‌هاي جديد بيع متقابل است و ما براي كاهش ريسك پيمانكار و جذب سرمايه‌گذاري به دليل شرايط متغير بازار در ابتدا با پيمانكار مناقصات را انجام داديم و هرچه قيمت مناقصات شد، سقف قرارداد مي‌شود.

وي ادامه داد: خط لوله مورد نظر را قرار است تا مرز تركيه بكشيم و بقيه آن به شركت OMV بستگي دارد كه در اين زمينه به دو صورت مي‌توان عمل كرد؛ يا مي‌توانيم گاز را به مرز تركيه و از آنجا به OMV بدهيم و يا اين كه ما در اروپا گاز را بفروشيم كه در اين باره نيز در حال مذاكره هستيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha