• جمعه / ۱۷ فروردین ۱۳۸۶ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8601-03607
  • خبرنگار : 71188

/آخرين تحولات خط لوله صلح/ نخست وزير پاكستان: مخالفت آمريكا تاثيري در پيگيري اين پروژه ندارد خط لوله صلح فراتر از همكاري‌هاي انرژي است

/آخرين تحولات خط لوله صلح/
نخست وزير پاكستان:
مخالفت آمريكا تاثيري در پيگيري اين پروژه ندارد
خط لوله صلح فراتر از همكاري‌هاي انرژي است

نخست وزير پاكستان بار ديگر تاكيد كرد كه هند و پاكستان با وجود مخالفت‌هاي آمريكا، پروژه خط لوله صلح را پيش‌ خواهند برد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شوكت عزيز ـ نخست وزير پاكستان ـ تصريح كرد: با وجود مخالفت‌هاي آمريكا با اين پروژه، هند و پاكستان درحال پيگيري پروژه خط لوله انتقال گاز از ايران هستند.

وي به شبكه ان.دي.تي.وي تاكيد كرد: هند و پاكستان با بحران‌هاي جدي كمبود انرژي روبه‌رو خواهند بود و با توجه به اين‌كه اقتصاد ما با سرعت زيادي رو به‌رشد است، به منابع انرژي و هيدروكربن احتياج داريم.

وي كه پس از ديدار با همتاي هندي خود در اين گفت‌وگو شركت ‌كرده ‌بود، افزود: ايران كشوري است كه مي‌تواند اين منابع را در اختيار ما بگذارد.

وي در پاسخ به سوالي درخصوص مخالفت‌هاي آمريكا با پروژه تصريح كرد: افكار عمومي در كشورهاي ما، دولت‌هاي ما و مردم ما از ما مي‌خواهند كه منافع ملي خود را دنبال كنيم و ما نيز چنين خواهيم كرد.

عزيز در ادامه در واكنش به سوالي درخصوص اختلافات هند و پاكستان در سال‌هاي اخير اظهار داشت: آن‌چه كه تلاش مي‌كنيم انجام دهيم، ارتباط ميان ايران ، پاكستان و هند است و اين بسيار بالاتر از يك ارتباط درخصوص انرژي است، به همين دليل اين پروژه را خط لوله صلح نام گذاشتيم.

به گزارش ايسنا، اين اظهارات پس از آن صورت گرفته است كه وزير نفت هند از نخست وزير پاكستان خواست كه هزينه‌هاي ترانزيت گاز براي اين كشور در پروژه خط لوله صلح را كاهش دهد.

مورلي دئورا ـ وزير نفت هند ـ به شوكت عزيز - نخست وزير پاكستان - گفته بود ‌كه درصورتي كه اسلام‌آباد هزينه‌هاي ترانزيت گاز را كاهش ندهد، پيوستن هند به اين پروژه 7 ميليارد دلاري اجرايي و امكان‌پذير نخواهد بود.

وزير نفت هند با بيان اين‌كه پاكستان، خود از منافع اين خط لوله بهره‌مند خواهد شد، افزوده بود: بنابراين دليلي وجود ندارد كه پاكستان درخواستي بالاتر از استانداردهاي جهاني براي نرخ ترانزيت گاز داشته باشد.

وي با بيان اين كه ازآنجا كه اين يك پروژه مشترك است، گفته بود: حدود نيمي از طول خط لوله ميان هند و پاكستان مشترك است و در حالت ايده‌ال پاكستان نبايد هزينه‌اي را به عنوان نرخ ترانزيت از هند دريافت كند.

به گفته وي، معمولا تنها هزينه‌هاي انتقال گاز محاسبه مي‌شود و نرخ ترانزيت تنها درصورتي كه كشور ثالث هيچ استفاده‌اي از خط لوله عبوري از خاك اين كشور نداشته باشد، محاسبه مي‌شود.

مقامات وزارت نفت هند پيش‌تر اين اظهارات را در گفت‌وگو با مختار احمد ـ مشاور نخست وزير پاكستان در امور انرژي - مطرح كرده ‌بودند.

توافق براي احداث خط لوله انتقال گاز ايران به هند از طريق خاک پاکستان - که از آن با عنوان خط لوله صلح نيز نام برده شده - در سال ‌1994 به دست آمد. هزينه اجراي اين طرح حدود ‌7.4 ميليارد دلار تخمين زده شده اما به‌دليل تنش سياسي بين هند و پاکستان براي چند سال به طور جدي دنبال نشد.

با تلاش هند و پاکستان براي کاهش تنش و آغاز روند بهبود روابط دو کشور از سال‌2004، اين طرح مجددا مورد بررسي قرار گرفته است.

اين خط لوله حدود ‌2600 کيلومتر طول دارد و در صورت تکميل طرح، مي تواند هر روز ‌90 ميليون متر مکعب گاز طبيعي را از ذخاير گاز پارس جنوبي به هند صادر کند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha