• دوشنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8512-08054

/همايش بزرگداشت نقش‌آفرينان صنعت سدسازي/ وزير نيرو: سدسازي كشور در سال آينده رشد20درصدي خواهدداشت براي آبگيري سيوندمنتظرموافقت كتبي سازمان ميراث فرهنگي هستيم

/همايش بزرگداشت نقش‌آفرينان صنعت سدسازي/
وزير نيرو: سدسازي كشور در سال آينده رشد20درصدي خواهدداشت
براي آبگيري سيوندمنتظرموافقت كتبي سازمان ميراث فرهنگي هستيم

در بودجه سال آينده وضعيت سدسازي با يك رشد 10 الي 20 درصدي نسبت به امسال مواجه است.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد پرويز فتاح - وزير نيرو - در همايش بزرگداشت نقش‌آفرينان صنعت سدسازي كشور اظهار كرد: علاوه بر اعتبار تخصيص داده شده به صنعت سدسازي در بودجه 86 هزينه تعدادي از سدهاي جديد را از طريق فاينانس خواهيم ساخت و در حال حاضر نيز 500 ميليون دلار از محل حساب ذخيره ارزي دريافت كرده‌ايم كه مناقصات آن برگزار شده و اميدواريم تا دو ماه آينده نهايي شود تا بتوانيم حجم وسيعي از شبكه هاي آبياري و زه‌كشي را از طريق فاينانس اجرا كنيم.

چهره ماندگار صنعت سدسازي كشور، با بيان اين‌كه چين آمادگي بيشتري براي فاينانس سدها در ايران دارد، اذعان كرد: در حال حاضر مهمترين بحث سدسازي كه تاكنون كمي مغفول مانده شبكه‌هاي آبياري و زه‌كشي است كه البته دليل آن هزينه و زمان‌بر بودن و وسعت انجام اين كار است.

او با بيان اين كه گاهي اوقات اجراي شبكه‌هاي پايين دست چند برابر سد هزينه دارد، تصريح كرد: تا سال گذشته 30 درصد هزينه‌هاي يك سد به شبكه‌هاي آن اختصاص داده مي‌شد و مابقي آن مربوط به سدسازي بود، ولي امسال اين رقم را به طور مساوي به 50 درصد رسانديم و همچنين تسهيلات بيشتري را در اين خصوص در تبصره‌هاي بودجه سال آينده در نظر گرفته‌ايم و در واقع سهم مشاركت مردم را كاهش و از 50 به 30 درصد رسانده‌ايم كه اگر اين مورد در مجلس تصويب شود، دولت مي‌تواند سرمايه بيشتري در اين بخش به‌كار گيرد و كار را سرعت دهد.

وزير نيرو با بيان اين كه سد سيوند هنوز آبگيري نشده است، گفت: تا زماني كه ابهامي وجود داشته باشد و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به طور كتبي موافقت خود را اعلام نكند، سد سيوند را آبگيري نخواهيم كرد.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم همچنين رسول زرگر - معاون وزير نيرو در امور آب - نيز در سخناني با اشاره به 13 اسفند به عنوان روز ملي آب در ايران گفت: پس از يك دوره طولاني از دهه 30 شمسي فعاليت سدسازي در كشور آغاز شد و حاصل آن در طول دو دهه ساخت 13 سد بزرگ با حضور مهندسان مشاوران و پيمانكاران خارجي بود.

وي اظهار كرد: اما در دوران پس از انقلاب، شكوفايي اين صنعت از دهه 60 هجري شمسي آغاز شد و حاصل آن در كمتر از سه دهه 200 شركت پيمانكاري، 70 شركت مشاوره‌اي، 30 شركت كارفرمايي و صدها شركت سازنده تجهيزات هيدروليكي است؛ همچنين بهره‌برداري از 180 سد بزرگ با ظرفيت 30 ميليارد متر مكعب، 320 سد كوتاه با ظرفيت 570 ميليون متر مكعب نيز حاصل اين دوره است.

او يادآوري كرد: علاوه بر اين موارد 88 سد بزرگ با ظرفيت 10 ميليارد متر مكعب در حال ساخت است كه تا پايان برنامه چهارم توسعه به بهره برداري خواهد رسيد.

همچنين 176 سد در حال مطالعه است كه در واقع 54 سد از آنها مراحل پاياني مطالعات فاز دو را مي‌گذراند.

زرگر در خصوص ظرفيت برق آبي كشور ابراز كرد: اين ظرفيت نصب شده پيش از انقلاب 1850 مگاوات بود كه امروز به 5700 مگاوات رسيده است و گذشته از اين 6500 مگاوات ظرفيت جديد در حال ساخت و 2000 هزار مگاوات نيز در دست مطالعه است.

معاون وزير نيرو خاطرنشان كرد: علاوه بر اين ظرفيت‌ها و مسايل سدسازي كه در داخل كشور پيگيري مي‌كنيم، هم اكنون در 10 كشور ديگر دنيا نيز مشغول اجراي طرح‌هاي بزرگ آبي و برق آبي هستيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha