• جمعه / ۴ اسفند ۱۳۸۵ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8512-02007
  • خبرنگار : 71362

نايب رييس كميسيون حقوقي: فرار شهرام جزايري سازماندهي شده است كميسيون موضوع را پيگيري مي‌كند مجازات مامورين همراه جزايري مشكلي را حل نمي‌كند

نايب رييس كميسيون حقوقي:
فرار شهرام جزايري سازماندهي شده است
كميسيون موضوع را پيگيري مي‌كند
مجازات مامورين همراه جزايري مشكلي را حل نمي‌كند

يوسفيان با بيان اين‌كه احتياط لازم اين بود كه دادگاه شهرام جزايري در محل بازداشتگاهش برگزار مي‌شد، با بيان اين عقيده كه «اين فرار سازماندهي شده بوده است» گفت: ظاهر امر نشان مي‌دهد حتي مبدا و مقصد فرار وي از قبل مشخص بوده است؛ چرا كه فردي مثل جزايري به سادگي عمل نمي‌كند.فردي مثل جزايري به سادگي عمل نمي‌كند.

عزت الله يوسفيان، نايب رييس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا در خصوص متواري شدن شهرام جزايري خاطرنشان كرد: معمولا وقتي بيم فرار يا بيم هر حركتي از سوي مجرم وجود داشته باشد دادگاه در محل بازداشتگاه‌ برگزار مي‌شود، در مورد جزايري هم منعي وجود نداشت كه دادگاه در محل بازداشتگاه‌ برگزار شود.

وي ادامه داد: چه دليلي وجود داشت كه مجرم را در شرايط ترافيكي و خاص تهران با دو نيرويي كه خيلي تجربه در مراقبت و بدرقه يك فرد زنداني مهم ندارند به مركز شهر بفرستند؟

نايب رييس كميسيون حقوقي تاكيد كرد: احتياط لازم آن بود كه دادگاه جزايري در همان بازداشتگاهش برگزار شود چرا كه در آن محل حتي جا براي تماشاچيان نيز وجود داشت.

يوسفيان با طرح اين سوال كه مگر زنداني در مرخصي بوده كه به خانه رفته است؟ خاطرنشان كرد: اين‌كه مامورين همراه جزايري را مجازات كنيم مشكلي حل نمي‌شود؛ حال در مورد دستگيري مجدد وي آيا برنامه‌ريزي همه جانبه شده است؟

وي با بيان اين‌كه نحوه رسيدگي به فرار شهرام جزايري نگران‌كننده است، يادآور شد: هوش و ذكاوت خبرنگاران باعث شده بود آنها فرار جزايري را پيش‌بيني كنند و اين هشدار را داده بودند؛ اما متاسفانه مسوولين از كنار اين مساله و وقتي جزايري مي‌گويد مسروق فرار نمي‌كند سارق فرار مي‌كند، مي‌گذرند.

يوسفيان هم دستگاه‌هايي كه بدرقه كننده جزايري بودند و متهم تحويل آنها بود و هم محكمه‌اي كه مي‌توانست دادگاه را در محل بازداشتگاه تشكيل دهد را از جمله دستگاه‌هاي مسوول در متواري شدن جزايري عنوان كرد و در خصوص حضور پليس قضايي در اين گونه مواقع گفت: پليس قضايي يك نيروي آموزش ديده است و كارش مراقبت دقيق از زنداني است؛ بر اساس آيين‌نامه، زنداني بايد با دستبند با يك مامور حركت كند و يك مامور مسلح ديگر هم از پشت سر او را مراقبت كند، اما مشخص نيست در اين شرايط چگونه جزايري از زندان خارج مي‌شود.

يوسفيان با بيان اين‌كه بررسي جزئيات فرار جزايري كمتر از موضوع پرونده وي نيست، افزود: البته اين اتفاق تازه‌اي نيست ولي چون جزايري در افكار عمومي مشهور شده اين فرار سر و صدا كرده و گرنه دهها نفر را سراغ داريم كه به دلايلي از زندان خارج شده‌اند و ديگر برنگشته‌اند، مثل منوچهر محمدي از بازداشت‌شدگان حادثه كوي دانشگاه.

يوسفيان يادآور شد: اين موضوع در كميسيون حقوقي مجلس پيگيري مي‌شود اما بايد ديد كه شرايط چگونه است؛ ما به راحتي از اين موضوع نخواهيم گذشت.

نايب رييس كميسيون حقوقي با تاكيد بر اين مطلب كه آزموده را آزمودن خطاست، خاطرنشان كرد: ما تجربه تلخي در فرار زندانيان داريم و حفاظت از زندانيان در اين بخش با مشكل مواجه است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha