• سه‌شنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8511-08432

مديرعامل خطوط لوله و مخابرات نفت: ظرفيت حمل فرآورده‌هاي نفتي در سال آينده روزانه 32 ميليون ليتر افزايش مي‌يابد خطوط لوله ري - كن و ري - قوچك ايمن نيست

مديرعامل خطوط لوله و مخابرات نفت:
ظرفيت حمل فرآورده‌هاي نفتي در سال آينده روزانه 32 ميليون ليتر افزايش مي‌يابد
خطوط لوله ري - كن و ري - قوچك ايمن نيست

با اجراي برنامه‌هاي توسعه‌اي و همچنين استفاده بهينه از ظرفيت‌هاي موجود، ظرفيت حمل فرآورده‌هاي نفتي در سال آينده 200 هزار بشكه معادل 32 ميليون ليتر در روز افزايش خواهد يافت كه به اين ترتيب تا سه سال اينده مشكل حمل فرآورده‌هاي نفتي نخواهيم داشت.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد محمود امام زاده - مديرعامل شركت خطوط لوله و مخابرات نفت - با بيان اين مطلب اظهار كرد: با توجه به اين‌كه در حال حاضر سهم روزانه سوآپ نفت در كشور حدود 150 هزار بشكه است؛ بنابراين از ظرفيت ايجاد شده در خطوط لوله براي حمل فرآورده‌هاي نفتي استفاده شده است.

وي با تاكيد بر اين‌كه در حمل نفت خام مشكلي در كشور وجود ندارد، افزود: ظرفيت انتقال فرآورده خط لوله آبادان- تهران كه حدود 200 هزار بشكه است، با افزايش 100 هزار بشكه‌اي، در سال آينده به 300 هزار بشكه خواهد رسيد. همچنين با اجراي طرح توسعه خط لوله بندرعباس نيز با افزايش ظرفيت 100 هزار بشكه‌اي حجم قابل انتقال فرآورده‌هاي نفتي از 200 هزار بشكه، در سال آينده به 300 هزار بشكه خواهد رسيد.

مديرعامل شركت خطوط لوله و مخابرات نفت، حجم انتقال نفت و فرآورده‌هاي نفتي كشور توسط خطوط لوله را 52 ميليارد تن كيلومتر اعلام كرد و گفت: اين مقدار معادل حدود 6.5 ميليون كاميون در سال و فقط در يك مسير است. تفاوت قيمت حمل نفت و فرآورده‌هاي نفتي ازطريق خط لوله و كاميون حدود 800 ميليارد تومان در سال محاسبه شده است. همچنين انرژي مصرف شده نيز حدود يك دهم انرژي مورد نياز براي انتقال با كاميون است.

به گفته او در حال حاضر حدود 30تا35 درصد حمل فرآورده‌ با تانكر انجام مي‌شود، زيرا خط لوله به تمام كشور وصل نيست و فقط به 52 نقطه كشور وصل است.

وي در خصوص خط لوله فعلي ري- كن و ري – قوچك، توضيح داد: در خط ري - قوچك روزانه هفت ميليون ليتر و در خط ري كن روزانه هشت ميليون ليتر بنزين، نفت گاز و نفت سفيد منتقل مي‌شود؛ ولي شركت خطوط لوله و مخابرات به عنوان بهره‌بردار اين خط اعلام خطر مي‌كند؛ زيرا علاوه بر وجود خطر زلزله، در اين خط لوله مشكل تجاوز به حريم نيز وجود دارد. ضمن اين كه اطلاعات كافي از اين خط نداريم و اگر خوردگي در لوله باشد و يا بنزين نشت كند، خطرهاي جاني و مالي فراواني به همراه دارد. در اين راستا پروژه احداث خط لوله جديدي تعريف شده كه حدود 45 كيلومتر است و عمليات ساخت آن آغاز شده و فقط حدود هشت كيلومتر آن بين منطقه 5 و 19 تهران باقي مانده كه هوز اجازه نهايي در خصوص ساخت و بهره‌برداري اين خط داده نشده است و مذاكرات بين شركت نفت، شهرداري و سپاه ادامه دارد.

امام زاده با اشاره به پروژه‌هاي افزايش ظرفيت حمل فرآورده در شبكه‌هاي خطوط لوله، تشريح كرد: سه شبكه خط لوله حمل فرآورده‌، نفت خام و فرآورده‌هاي ويژه شامل سوخت هواپيما، سوخت پتروشيمي و نفت كوره وجود دارد. در بخش شبكه حمل فرآورده در بخش مقاوم‌سازي خطوط لوله، استفاده از روان كننده‌ها، نصب توربين در بعضي از تلمبه‌خانه‌هاي برقي جهت كاهش قطع برق، استفاده از پمپ‌هاي اضافي، ريسك پذيري و برنامه‌ريزي با منطقه‌ها براي به حداقل رساندن توقف در سوخت رساني انجام شده است.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: نقاط ضعف خطوط لوله توسط پيك هوشمند و ساير دستگاه‌هاي مرتبط شناسايي و پس از آن با جوشكاري لوله توسط كامپوزيت، تعويض قسمت‌هايي از لوله و يا تعويض كلي، خط لوله تقويت شد. مقاوم سازي خطوط لوله، باعث افزايش فشارپذيري خط و همچنين زياد شدن حجم قابل انتقال مي‌شود.

او در خصوص شبكه‌هاي انتقال نفت خام توضيح داد: در حال حاضر 60 درصد خط لوله 24 اينچ اصفهان- تهران (ظرفيت 240 ميليون ليتر) را به انتقال فرآورده‌ اختصاص داده‌ايم. همچنين در خط لوله 16 اينچ ري - تبريز كه براي نفت خام تعبيه شده دو محموله نفت گاز هر كدام شامل 2 هزار تانكر و در مجموع حدود 45 ميليون ليتر به نيروگاه اروميه متصل شده است. در خط لوله 26 اينچ شازند - ري نيز تاكنون حدود 150 ميليون ليتر معادل 6500 تانكر در يك محموله حمل شده كه محموله بعدي نيز تا 10 روز آينده آماده مي‌شود.

مديرعامل شركت خطوط لوله و نفت با اشاره به افزايش ذخيره نفت خام در پالايشگاه‌هاي اصفهان، كرمانشاه، تبريز و شيراز يادآور شد: با اين اقدام، انعطاف پذيري در انتقال فرآورده نيز بيشتر مي‌شود؛ زيرا مشكل كاهش خوراك و قطع توليد فرآورده‌ها كمتر خواهد شد.

او با اشاره به قرارداد پيگ‌راني در خطوط لوله، گفت: طبق عمليات، بخش اول قرارداد تا چهار هزار كيلومتر از مجموع 14 هزار كيلومتر خط لوله كشور پيگ‌راني شده كه آخرين قسمت آن مربوط و به خط بين سمنان و شاهرود بوده است. همچنين 3900 كيلومتر ديگر در بخش دوم برنامه پيگ راني خواهد شد. طبق برنامه قرار است هر پنج سال يكبار خطوط لوله كشور پيگ راني هوشمند شوند. اين قرارداد به مدت 2.5 سال اجرا خواهد شد كه از دو سال پيش امضا شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha