• جمعه / ۱۳ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8511-05735
  • خبرنگار : 71144

به رغم فشارهاي آمريكا؛ شركت توتال اعلام كرد: در حال بررسي سرمايه‌گذاري در ايران هستيم مجبور نيستيم به قوانين آمريكا احترام بگذاريم

شركت توتال فرانسه از بي‌اعتنايي به تهديدات آمريكا درخصوص سرمايه‌گذاري براي توسعه ميدان‌هاي نفتي و گازي در ايران خبر داده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، روزنامه واشنگتن پست در گزارشي با اعلام مطلب فوق نوشت: دولت آمريكا در حال تهديد شركت‌هاي نفتي و گازي اروپايي در خصوص سرمايه‌گذاري در ايران است و تلاش مي‌كند با اين اقدام به تهران فشار وارد كند تا نتواند سرمايه‌گذاري جديدي از سوي شركت‌هاي بين‌المللي براي توسعه ميدان‌هاي نفتي و گازي خود جذب كند و اين در حالي است كه شركت توتال فرانسه از بي اعتنايي به اين تهديدات آمريكا خبر داده است.

بر اساس اين گزارش، مقامات دولتي آمريكا در دو هفته گذشته با مديران شركت‌هاي نفتي اروپايي ديدار كردند و در طول اين ديدار يك مقام بلندپايه وزارت امور خارجه آمريكا هشدار داد كه وضعيت ايران خطرناك و اين كشور در حال خطرناك‌تر شدن است.

يكي از مقامات شركت نفتي اروپايي در اين ديدارها گفت: دولت آمريكا در حال اجراي طرحي است تا شركت‌هايي كه فعاليت بازرگاني با ايران انجام مي‌دهند را به شدت تنبيه كند.

اين در حالي است كه به رغم اعمال فشار‌هاي فزاينده از سوي آمريكا اغلب شركت‌هاي بزرگ نفتي جهان در نشست وين كه از سوي شركت ملي نفت برگزار مي‌شود، شركت كرده‌ و در حال بررسي طرح‌هاي سرمايه‌گذاري خود در ايران هستند.

در اين كنفرانس مقامات بلندپايه شركت‌هاي رويال داچ شل، لوك اويل روسيه، سينوپك چين و چند شركت بزرگ ديگر شركت دارند.

پاتريشيا ماري ـ سخنگوي شركت فرانسوي توتال ـ در اين خصوص گفت: چيزي كه آشكار است اين است كه ايران براي هر كسي قلمرو نفتي بسيار جذابي است.

وي در خصوص فشار‌هاي آمريكا گفت: ما به اظهارات مقامات آمريكايي گوش مي‌دهيم، اما به قوانين فرانسه و قوانين اروپا احترام مي‌گذاريم و مجبور نيستيم به قوانين آمريكا احترام بگذاريم.

وي افزود: شركت توتال طي سال جاري در خصوص سرمايه‌گذاري در پروژه گاز طبيعي مايع جنوب ايران تصميم‌گيري خواهد كرد.

اين در حالي است كه اين شركت پيش‌تر نيز از تمايل خود براي تداوم فعاليت‌هاي خود در ايران با وجود تلاش‌هاي غرب براي اعمال محدوديت‌هايي در زمينه سرمايه‌گذاري و اقتصادي خبر داده بود.

به گزارش ايسنا، مقامات شرکت فرانسوي توتال در حالي از ادامه فعاليت‌هاي اين شرکت نفتي در پروژه‌هاي نفت و گاز ايران خبر دادند كه تاكيد كرده‌اند تلاش آمريکا براي جلوگيري از سرمايه‌گذاري خارجي در ايران مانعي براي غول انرژي فرانسه نخواهد بود.

روزنامه فايننشيال تايمز در گزارشي با بيان اين مطلب نوشت: تيه‌ري دماره - مدير عامل شرکت توتال - گفته است که قوانين آمريکا مشکل شرکت‌هاي آمريکايي است و به ما مربوط نمي‌شود.

وي همچنين اشاره کرد که توتال به تصميم‌هايي که از سوي دولت فرانسه، اتحاديه اروپا يا سازمان ملل متحد گرفته شود، احترام خواهد گذاشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha