• سه‌شنبه / ۳ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8511-01354

وزير نفت: مذاكره اصلاح قرارداد كرسنت به نتيجه قطعي نرسيده‌ است هيچ كدام از فازهاي پارس جنوبي به دليل مشكلات فاينانس متوقف نخواهد شد

وزير نفت: 
مذاكره اصلاح قرارداد كرسنت به نتيجه قطعي نرسيده‌ است

هيچ كدام از فازهاي پارس جنوبي به دليل مشكلات فاينانس متوقف نخواهد شد

وزير نفت در خصوص نتيجه نهايي قرارداد كرسنت با توجه به اين‌كه پروژه سلمان مراحل نهايي خود را طي مي‌كند، گفت: در حال مذاكره براي اصلاح قرارداد هستيم؛ ولي هنوز پيشنهادهاي مطرح شده جمع‌بندي نشده و به نتيجه قطعي نرسيده‌ايم.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدكاظم وزيري هامانه با اشاره به نشست سه‌جانبه خط لوله صلح كه قرار است پنجم بهمن در تهران برگزار شود، اظهار كرد: حجت الله غنيمي‌فرد با همكاري شركت ملي صادرات گاز مسووليت مذاكرات نشست سه جانبه خط لوله صلح در تهران را برعهده خواهد داشت.

وي با بيان اين‌كه در اين نشست موضوعات مختلف قيمت، ساختار پروژه، حجم گاز انتقالي و تمام مسايلي كه اين قرارداد را در برمي‌گيرد، مذاكره خواهد شد، اظهار كرد: نشست سه جانبه تهران به دنبال مذاكرات متعدد گذشته براي صادرات گاز ايران به كشورهاي هند و پاكستان در سطح معاونان وزير در تهران انجام مي‌شود.

وزيري هامانه با تاكيد بر اين‌كه راههاي مختلفي براي تامين اعتبار مورد نياز در پارس جنوبي در نظر گرفته‌ايم، گفت: هيچ كدام از اين فازها به دليل حمايت نكردن بانك‌هاي خارجي در فاينانس آنها، متوقف نخواهند شد.

او همچنين با اشاره به قيمت 33.7 دلاري نفت در بودجه پيشنهادي دولت، افزود: دولت با اين تصميم هزينه‌هاي جاري را پايين آورده و هزينه‌هاي سرمايه‌اي را تا حدي بالا برده است؛ ضمن اين‌كه درآمدهاي ريالي كشور را افزايش داده و در مجموع با صادرات موجود نفت، بودجه با قيمت 33.7 دلاري براي هر بشكه نفت متوازن شده و درآمد هزينه نيز سر به سر شده است. اين بودجه مورد استقبال مجلس قرار گرفته و اميدواريم با همين روند تصويب و ابلاغ شود.

وي با اشاره به اين‌كه در بودجه سال 1385 به دولت اجازه داده شده قيمت گاز را پلكاني تنظيم كند، توضيح داد: دولت با هدف صرفه‌جويي در گاز مي‌تواند قيمت سه دهك وسط جامعه را پايين، دو دهك بالا را كاهش و باقي دهك‌ها را افزايش دهد و در اين راستا پيشنهادي مطرح و به كميسيون داده شده كه بررسي و در هيات دولت تصميم‌گيري شود.

وزيري هامانه همچنين درباره ورود موج سرماي جديد در كشور و چگونگي تامين گاز كشور، خاطرنشان كرد: بخشي از اين موضوع به مردم بستگي دارد. پيش از اين نيز از مردم خواسته بوديم كه در مصرف گاز در سرماي زمستان صرفه‌جويي كنند؛ زيرا هم عمل صرفه‌جويي جزو توصيه‌ اكيد اسلام است و هم هدر دادن انرژي امري مذموم. همچنين اگر مصرف بي‌رويه گاز در كشور وجود داشته باشد قطعا در نقاط مختلف كشور با مشكل تامين گاز مواجه خواهيم شد. البته همه تمهيدات لازم براي رفع بحران كمبود گاز در نظر گرفته شده، ولي هيچ كشوري نمي‌تواند براي تامين بالاترين نقطه مصرف خود سرمايه‌گذاري كند و تامين گاز قله مصرف با همكاري مردم انجام مي‌شود.

وي كه در حاشيه مراسم شوراهاي امر به معروف و نهي از منكر سازمان‌ها و نهادهاي دولتي سخن مي‌گفت، در پاسخ به اين سوال ايسنا درخصوص موضوع رشوه‌دهي توتال و استات اويل در پروژه‌هاي نفتي ايران در گذشته تصريح كرد: در خصوص توتال خبري در نشريه‌اي مطرح و مخابره شده است. مديريت توتال هم از اين موضوع ابراز بي‌اطلاعي كرده و ما هم از اين موضوع اطلاع نداريم. درباره استات اويل نيز به جز بحث قبلي كه مطرح شد، اطلاعات جديدي به ما نرسيده است.

به گفته او، وزارت نفت براساس تكليف اعمال شده در حال حاضر بخشي از فروش نفت را به صورت يورو انجام مي‌دهد و بانك مركزي كه مسوول امور هزينه و توزيع است، مي‌تواند در خصوص اثرات اين اقدام توضيح دهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha