• دوشنبه / ۴ دی ۱۳۸۵ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8510-17177

يك كارشناس صنعت نساجي: دولت با كاهش تعرفه واردات مواداوليه ازتوليدكنندگان چادرمشكي حمايت كند فقط 2كارخانه داخلي توان توليد پارچه چادر مشكي مطلوب را دارند

يك كارشناس صنعت نساجي:
دولت با كاهش تعرفه واردات مواداوليه ازتوليدكنندگان چادرمشكي حمايت كند 
فقط 2كارخانه داخلي توان توليد پارچه چادر مشكي مطلوب را دارند

دولت با كاهش تعرفه واردات مواد اوليه مورد نياز كارخانه‌هاي توليدكننده پارچه چادر مشكي، از اين صنعت حمايت كند.

محمدرضا رازقي - كارشناس صنعت نساجي - در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب اظهار كرد: در 20 سال اخير تسهيلات زيادي در اختيار كارخانه‌هاي نساجي براي توليد پارچه چادرمشكي قرار گرفت؛ ولي تنها كارخانه‌اي كه در اين زمينه موفق بود، كارخانه حجاب شهركرد بود كه توانست از اعتبار دريافتي‌اش در جهت توليد اين نوع پارچه استفاده كند و حدود يك بيستم ظرفيت كارخانه به توليد چادرمشكي اختصاص يافت.

وي ادامه داد: در زمينه توليد پارچه چادر مشكي علاوه بر كشورهاي كره و ژاپن، كشورهاي چين و ويتنام نيز موفقيت‌هايي به‌دست آورده‌اند؛ ولي در ايران تعداد محدودي از دانش فني اين صنعت برخوردارند.

او با بيان اين‌كه تسهيلات اعطايي طي سالهاي گذشته به كارخانه‌هايي تعلق گرفت كه به دانش فني لازم براي توليد پارچه چادر مشكي دسترسي نداشتند، تصريح كرد: بحث‌هايي كه اخيرا در خصوص دستيابي به تكنولوژي توليد روز اين پارچه در كشور مطرح شده، قابل قبول نيست و اين فناوري در حد تكنولوژي است كه حدود هشت سال پيش كارخانه حجاب به آن دسترسي پيدا كرد.

به گفته رازقي، توليد پارچه چادر مشكي داراي فرآيند پيچيده‌اي است و يكي از ويژگي‌هاي مهم آن بافت بخش زير دست پارچه است كه براي توليد آن به ماشين‌آلات مخصوص نياز است و هم اكنون برخي كارخانه‌هاي داخلي مانند ايران مرينوس فاقد اين ماشين‌آلات هستند.

وي ادامه داد: اخيرا بحث‌هايي در خصوص دستيابي به تكنولوژي توليد رنگ پارچه چادر مشكي در كشور مطرح شده، در حالي‌كه ايران مرينوس و قبلا كارخانه‌هاي ناي زرين و حجاب نيز به اين تكنولوژي دست يافته بودند و در واقع دستيابي به تكنولوژي رنگ كار جديدي نبوده است.

وي افزود: هم اكنون دو كارخانه حجاب شهركرد و ناي زرين موفق به توليد پارچه چادر مشكي داراي كيفيت مطلوب و در حد محصولات كيفي توليدي در دنيا رسيده‌اند كه البته ميزان توليد آنها در حد بسيار محدودي است.

او در ادامه با تاكيد بر لزوم هدفمند بودن حمايت دولت اظهار داشت: در صورت وجود اين حمايت، امكان تامين بخش عمده‌اي از نياز كشور به پارچه چادر مشكي از طريق توليدات داخلي طي دو سال آينده فراهم خواهد شد.

اين كارشناس صنعت نساجي با بيان اين‌كه هم اكنون استفاده از چادر ملي در كشور افزايش يافته است، گفت: بافت زير دست در پاچه اين نوع چادر اهميت زيادي ندارد و به همين دليل پارچه‌هاي توليدي در صورتي‌كه از كيفيت مطلوبي برخودار باشند، ولي داراي بافت زيردست مناسبي نباشند، مشكلي ايجاد نخواهد شد.

وي در خصوص بحث‌هاي مطرح شده مبني بر پرداخت مابه‌التفاوت قيمت پارچه چادر مشكي وارداتي و توليد داخل به توليدكنندگان ايراني گفت: اين روش راههاي فرار و سوء استفاده زيادي به همراه خواهد داشت و در اجرا با مشكل مواجه خواهد شد؛ زيرا ممكن است توليدكننده‌اي به واردات پارچه چادر مشكي اقدام و آن‌را با برند خود به بازار عرضه و مابه‌التفاوت قيمت را نيز دريافت كند.

رازقي با بيان اين‌كه نخ و بخشي از مواد رنگي و تكميلي پارچه چادر مشكي بايد از طريق واردات تامين شود، گفت: يكي از راههاي حمايت از توليدكنندگان داخلي پارچه چادر مشكي عدم دريافت تعرفه واردات مواد اوليه مورد نياز آنهاست.

وي ادامه داد: هم اكنون پارچه چادر مشكي تنها پارچه‌اي است كه تعرفه واردات آن يك سوم پارچه‌هاي ديگر است كه اين امر نه تنها به نفع توليدكننده نبوده، بلكه تمايل سرمايه‌گذاران به توليد پارچه چادر مشكي را كاهش داده است.

ايم كارشناس با بيان اين كه كاهش تعرفه واردات پارچه چادر مشكي فقط به نفع واسطه‌ها و واردكنندگان بود، افزود: آنها اجازه كاهش قيمت محصول وارداتي را ندارند و فقط با پرداخت حقوق گمركي كمتر سود بيشتري مي‌برند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha