• جمعه / ۲۲ دی ۱۳۸۵ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8510-06139

معاون دانشگاه تربيت معلم آذربايجان: موقعيت جغرافيايي دانشگاه‌ها بايد در بوجه‌بندي لحاظ شود شرايط ماندگاري اعضاي هيات علمي در دانشگاه‌هاي مناطق محروم فراهم شود

معاون دانشگاه تربيت معلم آذربايجان:
موقعيت جغرافيايي دانشگاه‌ها بايد در بوجه‌بندي لحاظ شود
شرايط ماندگاري اعضاي هيات علمي در دانشگاه‌هاي مناطق محروم فراهم شود

معاون آموزشي دانشگاه تربيت معلم آذربايجان گفت: بايد به شرايط خاص بعضي دانشگاه‌ها از نظر موقعيت جغرافيايي، امتيازات خاصي در بودجه‌بندي به آن‌ها تعلق گيرد.

دكتر مشتاق مهر در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به فاصله 35 كيلومتري دانشگاه تربيت معلم آذربايجان از شهر تبريز اظهار كرد: مشكلات رفت و آمد به دانشگاه آذربايجان و وجود زمينه استخدام هيات علمي‌ در دانشگاه‌هاي بزرگي همچون دانشگاه تبريز باعث عدم رغبت اعضاي هيات علمي‌ بورسيه نسبت به بازگشت به اين دانشگاه شده است.

وي با بيان اين كه نياز دانشگاه به هيات علمي ‌بيشتر از ظرفيت بورس تعيين شده از سوي وزارت علوم است، گفت: ظرفيت بورس دانشگاه در سال جاري حدود 15 نفر بود اين در حاليست كه تقاضاي ما حدود 30 تا 40 نفر است كه به دنبال مكاتبات صورت گرفته با وزارت علوم با اين ميزان بورسيه موافقت شده است.

دكتر مشتاق مهر با انتقاد از جذب بورسيه‌هاي دانشگاه تربيت معلم آذربايجان در دانشگاه تبريز اظهار كرد: اين افراد با طرح مسائل خانوادگي و اخلاقي بر تصميم‌گيري مسوولان از نظر عاطفي اثر گذاشته و به تعهدات قانوني خود نسبت به دانشگاه عمل نمي‌كنند كه اين مساله در دانشگاه اردبيل حادتر بوده و اساتيدشان تمايل دارند به دانشگاه‌هاي خود منتقل شوند.

وي با بيان اينكه دانشگاه تربيت معلم آذربايجان با حدود چهار هزار دانشجو و 122 نفر عضو هيات علمي‌ و 80ـ70 استاد حق التدريسي از تهران و تبريز از دايره دانشگاه‌هاي مناطق محروم خارج شده است، تصريح كرد: بدين صورت ما در اصل از يكسري امتياز‌ها محروم شده‌ايم به عنوان مثال اعضاي هيات علمي‌ با استخدام در دانشگاه‌ها با اخذ دو پايه تشويقي علاوه بر پايه‌هاي سنواتي دو سال جلوتر مي‌افتادند كه حذف اين پايه‌ها، دوري از تبريز و نبود امكانات شهري رغبتي براي طي مسافت 40 كيلومتري و قبول اين زحمت مضاعف براي اساتيد باقي نگذاشته است.

معاون آموزشي دانشگاه تربيت معلم آذربايجان در عين حال خاطرنشان كرد: ايجاد امكان اسكان اعضاي هيات علمي‌ در دانشگاه مشكل ما را حل نمي‌كند و اين دانشگاه‌ از همه شهر‌هاي اطراف فاصله دارد و براي ايجاد شرايط ماندگاري اعضاي هيات علمي‌ بايد نسبت به ايجاد امكانات شهري و رفاهي چون مدرسه در منطقه اقدام شود.

وي افزود: دانشگاهي كه با موافقت وزارت علوم در 40 كيلومتري تبريز بنا نهاده شده نياز‌هاي متفاوتي نسبت به دانشگاه تبريز دارد كه بايد با بودجه‌بندي‌هاي مناسب نسبت به پيش‌بيني و رفع آن‌ها اقدام شود.

معاون آموزشي دانشگاه تربيت معلم آذربايجان در ادامه هرم هيات علمي‌ دانشگاه را مناسب خواند و گفت: اين هرم متشكل از هفت دانشيار و حدود 65 استاديار و تعدادي هم دانشور - رتبه‌اي بين مربي و استاديار - و 40 مربي است.

وي با بيان اين كه زيرساخت‌هاي آموزشي و پژوهشي براي ارتقاي اعضاي هيات علمي‌ فراهم است، خاطرنشان كرد: براي بهبود وضعيت تحقيقات نيازمند بهبود تجهيزات آزمايشگاهي و كتابخانه‌اي هستيم.

وي افزود: دانشگاه‌هاي قديمي، داراي بنيه‌هاي اساسي در زمينه كتابخانه‌ها هستند كه هر سال هم به تعداد كتاب‌هايشان افزوده مي‌شود ولي در دانشگاه‌هايي كه در اواخر دهه 60 تاسيس شده‌اند در برخي از رشته‌ها چون علوم انساني نيازمند خريد تعداد بيشتري كتاب براي تجهيز كتابخانه‌ هستند.

دكتر مشتاق مهر توسعه تحصيلات تكميلي دانشگاه را از درون دانشگاه دانست و توضيح داد: اين توسعه منوط به بهبود شاخص‌هاي هيات علمي‌ در گروه‌هاي آموزشي است و براي ايجاد يك رشته كارشناسي ارشد نيازمند حداقل چند استاديار تمام وقت و براي ايجاد دوره دكتري نيازمند رتبه دانشيار و به بالا هستيم كه اين شاخص‌هاي درون دانشگاهي است.

وي با اشاره به تجهيز آزمايشگاه‌ها و كارگاه‌هاي فني براي برخي رشته اظهار كرد: تجهيز كتابخانه‌ها، دسترسي به اينترنت و مقالات علمي‌ ضرورت‌هاي توسعه رشته‌هاي علوم انساني است.

دكتر مشتاق مهر در ادامه اظهار كرد: تا شروع سال 85، مديريت پيگير مي‌توانست بودجه‌هاي لازم براي دانشگاه را اخذ ولي با هيات امنايي شدن مديريت دانشگاه‌ها بودجه‌ها براساس سرانه دانشجويي تخصيص داده مي‌شود و بدين ترتيب وضعيت دانشگاه آذربايجان با دانشگاه تهران يكسان در نظر گرفته مي‌شود.

وي افزود: به دانشگاه تهران به دليل تعداد بالاي دانشجويان اعتبار بيشتري تخصيص داده مي‌شود و اين در حاليست كه به وضعيت خاص دانشگاه‌ها و شرايط احداث خوابگاه و لزوم انتقال نيروي كار و مصالح ساختماني براي ساخت خوابگاه‌ها به 40 كيلومتري تبريز توجهي نمي‌شود.

معاون آموزشي دانشگاه تربيت معلم آذربايجان با اشاره به ضرورت توجه به موقعيت خاص جغرافيايي دانشگاه‌ها در بودجه‌بندي‌ها گفت: دانشگاه‌هاي دور از شهر ملزمند به تمام دانشجويان غير بومي‌ خود خوابگاه دهند كه اين امر هزينه‌هاي زيادي را به دانشگاه تحميل مي‌كند.

وي افزود: تخصيص بودجه‌اي متناسب با شرايط خاص دانشگاه حق ماست و وزارتخانه نبايد به طور موردي به پيگيري‌هاي ما پاسخ دهد بلكه اين بودجه‌ها بايد به طور مستمر به ما اختصاص داده شود و سرانه دانشجويي ما بايد بيش از سرانه دانشجويي دانشگاه‌هاي برخوردار در نظر گرفته شود.

دكتر مشتاق مهر اظهار كرد: سازمان مديريت بايد در بودجه‌بندي‌ها به اين مسائل توجه كنند تا دانشگاه در مواجهه با مشكلات و موارد خاص مجبور به مكاتبات و پيگيري‌هاي موردي نشوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha