• یکشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۸۵ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8509-16221
  • منبع : مطبوعات

نامزدهاي اصلاح طلب در نامه‌اي اعتراض‌آميز به رئيس مجلس: روند کنوني را بر مبناي قانون و امکان نظارت همه جانبه نمايندگان نامزدها، اصلاح نماييد

نامزدهاي اصلاح طلب در نامه‌اي اعتراض‌آميز به رئيس مجلس:
روند کنوني را بر مبناي قانون و امکان نظارت همه جانبه نمايندگان نامزدها، اصلاح نماييد

كانديداهاي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراي شهر تهران به غلامعلي حداد عادل رييس مجلس شوراي اسلامي نامه نوشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در اين نامه آمده با اشاره به آنچه تخلفات و نقض قانون درخصوص نحوه شمارش آراء انتخابات شوراي شهر تهران خوانده شده ابراز نگراني شده است كه «عدم توجه و دقت لازم، براي رفع آن، مي‌تواند خداي ناکرده شيريني و حلاوت حضور بزرگ و حماسي مردم شريف تهران در انتخابات اخير را به تلخي مبدل ساخته و زمينه‌ي خيانت به امانت گرانسنگ آراي مردم که داراي حرمتي بالا و عظيم است را فراهم کند.»

در ادامه اين نامه از مواردي همچون دخالت افراد غيرمسوول در روند انتخابات و تلاش آنان براي جهت دهي آراي رأي دهندگان به سويي خاص، توزيع اقلام تبليغاتي متعلق به يک جريان سياسي مشخص و بهره‌مندي از حمايت برخي مراکز قدرت در طول برگزاري انتخابات، اخراج نمايندگان کانديداها از محل شعب و ... به‌عنوان موارد متعدد تخلف، نقض قانون و تضييع حقوق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان در انتخابات اخير ياد شده است.

در ادامه اين نامه با اشاره به مسايلي كه اقدامات «متخلفانه و غيرقانوني» در پايان زمان اخذ راي و آغاز مرحله قرائت و شمارش آراء توصيف شده به موارد زير اشاره مطرح و ادعا شده است:

« 1) تا 5 ساعت پس از خاتمه اخذ راي، متاسفانه به دليل عدم تفاهم وزارت کشور و هيات مرکزي نظارت، تکليف نحوه شمارش آراء انتخابات مشخص نبود. اين موضوع موجب بروز سردرگمي و اختلاف ميان مسؤولان اجرايي و ناظران شعب اخذ راي درخصوص انتقال صندوق‌هاي راي به محل سايت‌هاي شمارش آراء شد. در اين ارتباط گزارش نمايندگان ما از شعب، حکايت از آن دارد که برخي صندوق‌ها براثر بلاتکليفي و اختلاف دست اندرکاران، چندين نوبت به خارج از محل شعبه منتقل و دوباره بازگردانده شد و ساعت‌ها صندوق‌ها در وضعيت نامناسب به لحاظ حفاظتي و امنيتي و به دور از نظارت نمايندگان نامزدها قرار داشت.

2- توافق صورت گرفته ميان وزارت کشور و هيات مرکزي نظارت، مبني بر شمارش آراء به دو روش دستي و ماشيني، با توجه به انتقال صندوق ها به محل سايت‌هاي شمارش آراء و خارج شدن آن‌ها از محل شعب، با بند هـ ماده 67 آيين نامه اجرايي قانون شوراها مغاير است؛ چراکه بند مذکور شيوه شمارش دستي را تنها در محل شعب مجاز مي داند و شمارش دستي در محل سايت‌ها را پيش بيني نکرده است، لذا براساس آيين‌نامه شمارش آراء در محل سايت‌ها تنها به شيوه ماشيني امکان پذير است. اخبار ارسالي نمايندگان ما در سايت‌ها حکايت از آن دارد که شيوه شمارش در شماري از سايت‌ها به روش دستي است.

3- شمارش در سايت‌ها طبق آيين‌نامه اجرايي قانون بايد با حضور اعضاء ناظران هر شعبه صورت گيرد که بنا بر اطلاعات واصله، شمارش در حال انجام در سايت‌ها صرفا توسط افراد ثابت و بدون حضور مسوولين هر شعبه است.

4- تا اواخر روز شنبه حداکثر 80 درصد از 49 سايت در نظر گرفته شده براي شمارش آراء، غيرفعال و تعطيل بوده‌اند. در اين سايت‌ها نمايندگان ناظران از محل سايت اخراج شده‌اند.

5- به تعدادي از سايت‌ها از جمله «سايت پژوهش سرا» در منطقه 5 هنوز هيچ صندوقي وارد نشده است و از سرنوشت صندوق‌هاي مربوط به اين‌گونه سايت‌ها هيچ‌گونه اطلاعي در دست نبوده و مشخص نيست که اين صندوق‌ها کجا و در اختيار چه کساني قرار دارند.

6- تعدادي از سايت‌ها پس از آغاز شمارش آراء، به يک باره کار خود را متوقف ساخته و صندوق‌هاي موجود در آن تماما به مکان ديگري که محل آن بر ما پوشيده است منتقل شده‌اند.

در اين ارتباط مي‌توان به سايت مظفر واقع در منطقه 4 اشاره کرد که در حال حاضر هيچ صندوقي در آن‌جا وجود ندارد. شايان ذکر است که انتقال 5 صندوق اين سايت توسط افراد غيرمسوول صورت گرفته که علي‌رغم مخالفت مسوول سايت، صندوق‌ها را با خود برده‌اند.

7- در سايت صادقي واقع در منطقه 4 روز شنبه نوشته‌اي بر روي در نصب شده بود، مبني بر اين‌که شمارش آراء در اين مکان کنسل شده است؛ اما بنا بر گزارش واصله در ساعات پاياني روز، شمارش آراء در آن سايت آغاز شده است.

در بسياري از سايت‌ها، تعداد صندوق‌هاي واصل شده تا 24 ساعت پس از پايان اخذ راي کمتر از تعداد صندوق‌هايي است که قرار بوده در آن شمارش شود و از سرنوشت صندوق هاي ديگر اين سايت‌ها در طول مدت مذکور اطلاعي در دست نيست. در اين زمينه مي توان به سايت‌هاي مظفر واقع در منطقه 4، سايت البرز در منطقه 6، سايت کمال الملک در منطقه 1 و سايت شيخ مفيد در منطقه 11 اشاره کرد.

همچنين ورود برخي صندوق‌هاي مفقود شده به سايت‌هاي شمارش،از جمله سايت منطقه 3 تا ظهر امروز ادامه داشته است.

8- از حضور نمايندگان نامزدهاي اصلاح‌طلب در بعضي از سايت‌ها به دفعات ممانعت به عمل آمده است که در اين ارتباط مي‌توان به سايت 17 شهريور در منطقه 8 و مرکز آموزش تربيت معلم شهيد مفتح منطقه 20 اشاره کرد.

9- عدم اعلام دقيق تعداد شرکت کنندگان در انتخابات و آراء به صندوق ريخته شده از ديگر شبهات موجود است. به نظر مي رسد با توجه به معلوم بودن تعداد تعرفه هاي مصرف شده و وجود صورتجلسات صندوق‌ها، محاسبه و اعلام کل آراء مأخوذه انتخابات کار ساده اي باشد که انجام آن، مي تواند راه را بر تخلفات احتمالي و ورود آرا‌ي غيرقانوني و تقلبي به صندوق‌ها مسدود کند، اما مشخص نيست به چه دلايلي اين کار صورت نمي‌گيرد.

10- نحوه اطلاع‌رساني درخصوص روند شمارش آراي انتخابات شوراي شهر تهران کاملا غيرمنطقي و مغاير با رويه انتخابات گذشته صورت مي گيرد. به گونه اي که پس از اعلام خبر توافق هيأت نظارت و وزارت کشور درخصوص نحوه شمارش آراء که مربوط به بامداد روز شنبه است، تا لحظه تنظيم اين نامه که 30 ساعت از آن زمان مي گذرد، هيچ گونه اطلاع رساني رسمي درخصوص چگونگي شمارش آرا در سايت‌ها، تعداد سايتهاي فعال در شمارش، تعداد آراء شمارش شده و نتايج شمارش ابتدايي آراء انجام نشده است.

با توجه به موارد ذکر شده فوق، ما نامزدهاي ائتلاف اصلاح طلبان نگراني عميق خود را نسبت به روند شمارش آراء انتخابات شوراي شهر تهران ابراز کرده و از جناب عالي به عنوان رئيس مجلس شوراي اسلامي مي خواهيم با اتخاذ تدابير لازم، وابلاغ سريع به هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراها روند کنوني را بر مبناي قانون و امکان نظارت همه جانبه نمايندگان نامزدها، اصلاح نماييد تا نتيجه اعلام شده نهايي انتخابات ، نتايجي بر مبناي حق و مبتني بر آراء به صندوق ريخته شده توسط مردم شريف تهران باشد. در غير اين صورت يقيناً مسؤولان امر نزد خداي تعالي و افکار عمومي جامعه معاقب خواهند بود.»

اين درحالي است كه پيش از اين رييس ستاد انتخابات وزارت كشور نگراني ائتلاف اصلاح طلبان نسبت به تاخير در شمارش آراء را بي مورد دانسته و علت اين تاخير را حجم بالاي كار در برگزاري همزمان سه انتخابات عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) مجتبي هاشمي ثمره در آخرين ساعات روز شنبه پس از بازديد از سايت فرمانداري تهران در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ي دليل نبودن جمله حضرت امام(ره) مبني بر " ميزان راي ملت است " در سربرگ‌ها و تعرفه‌ها نيز خاطرنشان كرد كه اين جمله بر روي صندوق‌ها نوشته شده و در برابر چشم مردم قرار داشت.

همچنين خبرنگاري درباره‌ي صحت خبر توقف شمارش آرا در برخي صندوق‌ها سوال كرد كه پاسخ آن از سوي هاشمي‌ثمره به فرماندار تهران واگذار شد و آقا تقي هم در پاسخ گفت:« من پيش از اين هم گفته بودم كه همه سايت‌ها فعال هستند و آرا هم به صورت رايانه‌اي و هم به صورت دستي درحال شمارش است و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.»

فرماندار تهران پيش از اين نيز در ديدار برخي كانديداهاي ائتلاف اصلاح‌طلبان كه در فرمانداري تهران حضور يافته و نسبت به آن‌چه شروع نشدن شمارش آرا و عدم اطلاع رساني در اين زمينه مي‌ناميدند،ابراز نگراني كرده بودند نيز اين نگراني را بي مورد دانسته و گفت:« ما تاخيري در اين زمينه نداشته ايم؛ چراكه سه انتخابات را با هم برگزار كرده‌ايم و شمارش آرا به نوبت انجام مي‌شود.»

وي تاكيد كرد:« اكثر صندوق‌هاي راي به صورت رايانه‌اي شمارش خواهد شد.»

آقاي تقي درباره‌ي اخبار برخي سايت‌هاي خبري نيز گفت:« سايت‌ها گمانه زني مي‌كنند و اخبارشان بي ربط است.»

فرماندار تهران بر بي طرفي مسوولان اجرايي تاكيد كرد و گفت:« ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم كه همانا صيانت از آراي مردم است.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha